Flat skive, hvilken side av løpehjul til multiremmen?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Flat skive, hvilken side av løpehjul til multiremmen?

Legg inn av redturbo » 07 apr 2015, 09:43

Ooops, haster!
Løpehjulet øverst til venstre. En kon skive ligger mot bolten på den ene siden.
Ligger den flate skiven på innsiden eller mot den kone skive mot bolten?
(Den falt ned før jeg så det, typisk....)

Gjelder 9-3, 150 Hk 1999 modell.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Flat skive, hvilken side av løpehjul til multiremmen?

Legg inn av redturbo » 07 apr 2015, 15:08

Resonnerte meg frem til at den kone skiven ikke lå an mot den roterende delen av løpehjulet, men inn mot motoren var det en helt flat anleggsføate som den flate skiven forhindrer direkte kontakt. Tror det må være slik, ja. Skal sjekke en delekatalog på CD.
Sist redigert av redturbo den 07 apr 2015, 17:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Flat skive, hvilken side av løpehjul til multiremmen?

Legg inn av Ingvar N629 » 07 apr 2015, 16:49

Flat skive skal inn mot motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar