Hei alle. Jeg er fersk bileier og fersk på dette forumet, og helt uten erfaring med bil og mekking.
Jeg har fått problem med min saab 95 2,0 liter fra 2002, som er gått ca 190000. Den er chippet til 185 hk, og turboen ble i følge forrige eier skiftet for noen år siden. Bilen ble kjøpt 6-7 uker tilbake, kjørt ca 2500 km siden da. Noen uker etter kjøpet kom det SID-melding på lavt oljetrykk, måtte da etterfylle nærmere 2 liter med olje til nivå var midt på peilestaven. En uke etter dette kom det SID melding om lavt nivå kjølevæske, etterfylte denne til normalt nivå. Har etter dette kjørt ca 1500 km, bilen har gått fint, ikke merket noe spesielt, inntil i går. Like før hjemkomst fra en 700 km langtur, (med flere pauser uten problemer ved oppstart igjen, normal temperatur etc..) kom det melding om lavt nivå kjølevæske nok en gang. Da var nivået i ekspansjonstanken gått ned 1-2 cm fra da jeg fyllte på for noen uker siden. Sjekket da samtidig oljenivået og så da at det også her var gått veldig mye olje siden jeg fylte på de to litrene sist. Jeg fylte da på ca en desiliter med kjølevæske da jeg hadde en rest stående, og lot bilen stå parkert over natta. I dag, når jeg skulle starte bilen kom det ganske store mengder med blå røyk ut av eksosrøret, og det hørtes også en lav slurende lyd fra motoren noen sekunder etter at den var kommet i gang. Blårøyken og lyden holdt seg stabil inntil jeg skrudde av motoren etter ca 30 sek.. Under bilen så jeg at det er noe som jeg antar er olje som har rent ned både på venstre og høyre side sånn ca midt under der jeg antar motorblokken er.. Inne i motorrommet synes det som det er noe olje på høyre side av motorblokka sett forfra, uten at jeg kan se akkurat hvor det kommer fra..
Jeg tenker å få den på verksted, men lurer I forkant litt på hva dette kan være og om det er noe jeg kan gjøre for å finne ut mer på egenhånd, hva som evt kan forventes av utgifter på reparasjon, og hvilket verksted som er lurt å bruke ( bilen står i Trondheim), er det noen her som kanskje kan si noe om dette?
Setter stor pris på alle tilbakemeldinger
blå røyk og svinn av olje og kjølevæske
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: blå røyk og svinn av olje og kjølevæske
Jeg svarer ikke på spørsmålet ditt, men lurer på om motoren var ganske ren og pen ved kjøp.
I tilfelle kunne det tenkes at den ble solgt pga lekkasje-problemene du nevner, men at det var forsøkt skjult ved motorvask.
Kontrollerte du olje og kjølevæskenivå ved kjøpet?
I tilfelle kunne det tenkes at den ble solgt pga lekkasje-problemene du nevner, men at det var forsøkt skjult ved motorvask.
Kontrollerte du olje og kjølevæskenivå ved kjøpet?
Motoren var ikke vasket før visning slik jeg kunne vurdere det. Det ble også sagt fra selgers side at motorvask ikke ville gitt et ærlig inntrykk av motoren som den var.. Jeg antar i dag med ukyndig sikkerhet at motorvask ikke var utført med tanke på å skjule evt lekkasjer, da jeg observerte at det var noe som jeg antok å være olje på siden av blokken også før kjøpet- selger mente han ikke visste hva dette var, eller ikke hadde vært oppmerksom på det. Jeg sjekket ikke nivåene på olje/kjølevæske ved kjøp av bilen, så jeg har ingen referanse i fht til det i dag. Jeg så heller ikke på understellet ifht evt lekkasje der før kjøpet.
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Det er gamske vanlig med mindre oljeekkasjer på sidene av SAAB-motorene slik jeg erfarer det uten at det har store konsekvenser eller betyr unormalt høyt forbruk. Får håpe at noen med stor motorkunnskap svarer deg i tråden. Men det høres ut som om du kan forberede deg på en større motorreparasjon.
Det kan kanskje være lønnsomt å få ny eller overhalt motor, det finnes folk her inne som tilbyr det med gunstig pris på montering.
Det kan kanskje være lønnsomt å få ny eller overhalt motor, det finnes folk her inne som tilbyr det med gunstig pris på montering.
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Du kan ta en kompresjonstest å se hva den sier. Verktøy til dette har de billig på biltema, og målingene bør være ca like på alle sylindrene. Youtube har fine guider på hvordan du gjør det.
Du kan skru ut en og en plugg, så kiker du ned i hullet å ser om stempel(ene) ser unormalt rene ut. Vann som går i sylinder pga gåen toppakning etterlater ofte meget rene stempler har jeg lest en plass. Skader vel heller ikke og sjekke turboen for slark.
Lykke til
Du kan skru ut en og en plugg, så kiker du ned i hullet å ser om stempel(ene) ser unormalt rene ut. Vann som går i sylinder pga gåen toppakning etterlater ofte meget rene stempler har jeg lest en plass. Skader vel heller ikke og sjekke turboen for slark.
Lykke til

Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Hvis jeg forstår deg riktig så helte du på to liter olje - og DA var nivået midt på peilepinnen?
I motoren er det ca 4 liter olje og volumet mellom maks og min på pinnen er 1 liter. Dvs at du hadde 3,5 l etter fylling og 1.5 liter før fylling av olje. Med andre ord høres det ut som du har kjørt motoren lenge nesten "uten" olje. Det er svært skadelig for det meste av motordeler; blokk, stempel, råder, oljepumpedrev, kammer, veiv, turbo, etc. Skader her kan fort føre til blå røyk og kjølevæske som forsvinner, som du beskriver. Det er ikke meningen å være pessimist her, men du bør få en skikkelig vurdering/diagnose av enten noen i klubben eller er veksted som vet hva de snakker om.
I motoren er det ca 4 liter olje og volumet mellom maks og min på pinnen er 1 liter. Dvs at du hadde 3,5 l etter fylling og 1.5 liter før fylling av olje. Med andre ord høres det ut som du har kjørt motoren lenge nesten "uten" olje. Det er svært skadelig for det meste av motordeler; blokk, stempel, råder, oljepumpedrev, kammer, veiv, turbo, etc. Skader her kan fort føre til blå røyk og kjølevæske som forsvinner, som du beskriver. Det er ikke meningen å være pessimist her, men du bør få en skikkelig vurdering/diagnose av enten noen i klubben eller er veksted som vet hva de snakker om.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner