Side 1 av 1

Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Lagt inn: 13 apr 2015, 15:18
av kanonjon
Hei!

Jeg har en B212/234 topp med merking "Saab 911535"

Jeg har et spørmål ang ventilene, i følge forrige eier så er toppen trykktesta og godkjent, men likevel så vuderer jeg å slipe ventilene siden noen av ventilene har litt røff overflate (pitting). Men er det lurt å slipe ventilene, siden de har en legering?

Sitat fra 900aero.com
OBSERVE! the valves are stellite covered, and shall not be machined! In some porting recommendations a back-cut is done on top of the valve to increase flow. This is not recommended on stock SAAB valves.
Noen som har innspill til dette?

På forhånd takk! :)

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Lagt inn: 13 apr 2015, 16:04
av Ingvar N629
Sliping av kanten som tetter mot setet kan du trygt gjøre. Fres setene samtidig.

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Lagt inn: 13 apr 2015, 19:24
av kanonjon
Takk for svar!

Men hva er det de legger bak ordet "machined" da evt? (sorry, er grønn på dette her)

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Lagt inn: 13 apr 2015, 20:16
av Ingvar N629
Hva de har ment der er vel ikke så godt å si. Men jeg vet det ikke er uvanlig å f eks slipe hele undersiden av tallerkenen på eksosventiler, for å få vekk fastbrent belegg - og da forsvinner også eventuell coating.

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Lagt inn: 15 apr 2015, 15:52
av kanonjon
Takker og bukker for innspill :)