Fikk feilkoden P1181 og lysende motorlampe etter at bilen sto og gikk på tomgang.
Har nullstilt feilkoden og ikke fått meldingen igjen. Har ikke forsøkt å la bilen gå lengre tid på tomgang igjen.
Motoren er helt ny og nå gått ca. 600mil.
Det er også nytt spjeldhus, innsug og turbo.
Har gassanlegg på bilen, dette har ikke hvert i drift siden motorbyttet og jeg var derfor nå hos GasTec for å justere inn anlegget igjen.
GasTec fikk da problemer med å få bilen til å gå på gass da de fikk beskjed om at motoren gikk for lean (magert).
Har lest litt på forumet hvor P1181 indikerer for mager luft/brensel blanding, og at dette kan skyldes luftlekasje.
Det anbefales da å trykksette innsuget. Hvordan gjøres dette og hva er det da som trykksettes?
Eventuelle andre forslag/anbefalinger mottas med takk.
Har Open SID hvilke verdier bør jeg kontrollere og hva bør disse ligge på?
Bilen er en 2,3t 185/235HK med orginal Garret turbo
Lekasjeteste innsugsystemet P1181
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: Lekasjeteste innsugsystemet P1181
Har følgende verdier i SIDen
AMUL verdi rundt 1300 LAMB verdi rundt 2000
Hva tyder dette på?
Kan det være deffekt luftmassemåler eller Lamda sonde?
Finner ingen luftlekasjer
AMUL verdi rundt 1300 LAMB verdi rundt 2000
Hva tyder dette på?
Kan det være deffekt luftmassemåler eller Lamda sonde?
Finner ingen luftlekasjer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lekasjeteste innsugsystemet P1181
Ta ut LMM og plugg igjen. Bruk trykkluft og trykksett hele innsugssystemet fra LMM og hele veien inn til motor. 0,5 bar er nok. Ved trykksetting får du ikke sjekket lekkasje i bremsekraftforsterker pga enveisventilen, så den må du sjekke for seg.
En enkel kontroll kan du gjøre slik:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
En enkel kontroll kan du gjøre slik:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan