Side 1 av 1

Lekasjeteste innsugsystemet P1181

Lagt inn: 22 apr 2015, 08:37
av Trope
Fikk feilkoden P1181 og lysende motorlampe etter at bilen sto og gikk på tomgang.
Har nullstilt feilkoden og ikke fått meldingen igjen. Har ikke forsøkt å la bilen gå lengre tid på tomgang igjen.
Motoren er helt ny og nå gått ca. 600mil.
Det er også nytt spjeldhus, innsug og turbo.
Har gassanlegg på bilen, dette har ikke hvert i drift siden motorbyttet og jeg var derfor nå hos GasTec for å justere inn anlegget igjen.
GasTec fikk da problemer med å få bilen til å gå på gass da de fikk beskjed om at motoren gikk for lean (magert).

Har lest litt på forumet hvor P1181 indikerer for mager luft/brensel blanding, og at dette kan skyldes luftlekasje.
Det anbefales da å trykksette innsuget. Hvordan gjøres dette og hva er det da som trykksettes?
Eventuelle andre forslag/anbefalinger mottas med takk.
Har Open SID hvilke verdier bør jeg kontrollere og hva bør disse ligge på?
Bilen er en 2,3t 185/235HK med orginal Garret turbo

Re: Lekasjeteste innsugsystemet P1181

Lagt inn: 22 apr 2015, 16:19
av Trope
Har følgende verdier i SIDen
AMUL verdi rundt 1300 LAMB verdi rundt 2000
Hva tyder dette på?
Kan det være deffekt luftmassemåler eller Lamda sonde?
Finner ingen luftlekasjer

Re: Lekasjeteste innsugsystemet P1181

Lagt inn: 22 apr 2015, 17:34
av Ingvar N629
Ta ut LMM og plugg igjen. Bruk trykkluft og trykksett hele innsugssystemet fra LMM og hele veien inn til motor. 0,5 bar er nok. Ved trykksetting får du ikke sjekket lekkasje i bremsekraftforsterker pga enveisventilen, så den må du sjekke for seg.

En enkel kontroll kan du gjøre slik:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx