Hei,
Egentlig så lenge jeg kan huske, har min 9000 oppført seg slik at når jeg står stille, så stiger tempen fort opp mot rødmerkinga. den rekker ikke helt opp før vifta slår inn, men den stiger såpass fort igjen at den blir liggende og luske mellom midten og rødmerkinga.
Så fort jeg får ørlite fart på kjerra så synker temperaturen, og riktignok så liker den å ligge litt under midten når jeg kjører, også her mellom midten og "kald".
Jeg har bytta termostat to ganger, og vannpumpe en gang, i håp om at noen av dela var synderen. Jeg finner ikke umiddelbart noen "propper" når jeg kjører vann fra hageslangen gjennom systemet heller. Noen som vet om en målbar måte å sjekke om jeg har en innsnevring i kjølesystemet?
Tar imot alle tips med stor takk, vil ikke gå mot enda en sommer med en bil som blir veldig varm, veldig fort.
Edward
Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
Hvordan ser radiatoren din ut? Er det mye støv og dritt i kjøleribbene mister du mye kjøleeffekt. Enkelt å blåse rent med trykkluft. Ellers kan det ha lagt seg avleiringer inni radiatoren også.
Ellers merker jeg meg at 2,3i CC'en alltid har gått varmere enn CS'ene jeg har hatt, skal lite til for at vifta starter når det er varmt i været.
Ellers merker jeg meg at 2,3i CC'en alltid har gått varmere enn CS'ene jeg har hatt, skal lite til for at vifta starter når det er varmt i været.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
Har du noe fancy grenrørgreier på den?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
Tror ikke det er sannsynlig at du har en innsnevring.
Temperaturgiveren sitter oppe ved termostaten mens bryteren som starter vifta sitter nede til høyre på radiatoren.
Så lenge bryteren slår inn tyder det for meg at utfordringa ligger i radiatoren.
Vannpumpa gir mengde vann ut fra turtallet. Pumpa drives jo av multireima. Selve pumpehjulet (impelleren) mister ikke kapasitet med mindre du har havari på pumpa. Du kan få lekkase eller lagerulyd på pumpa men det går ikke ut over kapasiteten.
Jeg hadde tisvarende opplevelse med vifta og bilen oppførte seg mye bedre etter at jeg demonterte radiatoren og spylte den alle veier. Det var mye gørr som kom ut.
Etter å ha spylt monterte jeg den tilbake igjen og kjørte noen mil med vann som jeg hadde løst en tablett for oppvaskemaskinen i.
Tømte det, fylte på rent vann og kjørte litt med det før jeg fylte på kjølevæske.
Du kan også kjenne på radiatoren med hånd. Du skal ha "lik" temperatur oppe og nede på hver av sidene. På venstre side ved vifta skal det være varmt og på høyre side ved vannpumpa skal det vær kjølig.
Gjør dette fra kald motor. Da merker du når termostaten åpner og det varme vannet kommer. Varmen skal fort bre seg nedover på radiatoren.
Pass fingrene for vifta
Temperaturgiveren sitter oppe ved termostaten mens bryteren som starter vifta sitter nede til høyre på radiatoren.
Så lenge bryteren slår inn tyder det for meg at utfordringa ligger i radiatoren.
Vannpumpa gir mengde vann ut fra turtallet. Pumpa drives jo av multireima. Selve pumpehjulet (impelleren) mister ikke kapasitet med mindre du har havari på pumpa. Du kan få lekkase eller lagerulyd på pumpa men det går ikke ut over kapasiteten.
Jeg hadde tisvarende opplevelse med vifta og bilen oppførte seg mye bedre etter at jeg demonterte radiatoren og spylte den alle veier. Det var mye gørr som kom ut.
Etter å ha spylt monterte jeg den tilbake igjen og kjørte noen mil med vann som jeg hadde løst en tablett for oppvaskemaskinen i.
Tømte det, fylte på rent vann og kjørte litt med det før jeg fylte på kjølevæske.
Du kan også kjenne på radiatoren med hånd. Du skal ha "lik" temperatur oppe og nede på hver av sidene. På venstre side ved vifta skal det være varmt og på høyre side ved vannpumpa skal det vær kjølig.
Gjør dette fra kald motor. Da merker du når termostaten åpner og det varme vannet kommer. Varmen skal fort bre seg nedover på radiatoren.
Pass fingrene for vifta
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
Angåenee missvising på tempmåler ligger det en link under faq her på forumet.
Hadde sammne problem på min 9000 med tempmåler som ligger midt mellom kald og normal. Selv med en tur fra stavanger til bergen.
Utførte det som stod der, så no er tempmåleren min mormal.
Hadde sammne problem på min 9000 med tempmåler som ligger midt mellom kald og normal. Selv med en tur fra stavanger til bergen.
Utførte det som stod der, så no er tempmåleren min mormal.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
Takk for mange gode svar!
Morten: Radiatoren min ser ikke nødvendigvis flunka ny ut, den er fra 93 og jeg har aldri blåst den rein med noe som helst. Verdt et forsøk å reingjøre da.
Ingvar: Ja, jeg har et custom grenrør på den. Det er pakka inn i eksosbandasje, men hverken eksoshus eller starten på downpipen er det. Vannreturen fra turboen ligger nesten klin inntil eksoshuset, men har tenkt at dette er så liten mengde vann i forhold til hovedgreina på kjølesystemt at det ikke ville gitt så stort utslag...? Det er vel uansett en jobb for nær fremtid å få en sånn "kappe" over eksoshuset, og pakke inn starten av downpipen med eksosbandasje også, for å være på den sikre siden. Kan legge ut bilde av hvordan det ser ut pr dags dato.
PerH: Takk for utfyllende svar, jeg skal gå ut og sjekke radiatoren om kort tid, og se om jeg merker noen ulumskheter. Gjør jeg det så kjøper jeg nok en ny en, bilen er så gammel nå at slike ting sikkert ikke har vondt av å skiftes.
saab9000aero: Ja, den er flott den faq'en, og jeg tenkte å gjennomføre den prosedyren etter jeg er ferdig med dette problemet. Men bilen blir VIRKELIG varm (høyt trykk i ekspansjonstanken, det faktum at vifta går på i samsvar med målingene osv), så det er eventuelt bare på den kalde sida av "midten" den viser feil
Morten: Radiatoren min ser ikke nødvendigvis flunka ny ut, den er fra 93 og jeg har aldri blåst den rein med noe som helst. Verdt et forsøk å reingjøre da.
Ingvar: Ja, jeg har et custom grenrør på den. Det er pakka inn i eksosbandasje, men hverken eksoshus eller starten på downpipen er det. Vannreturen fra turboen ligger nesten klin inntil eksoshuset, men har tenkt at dette er så liten mengde vann i forhold til hovedgreina på kjølesystemt at det ikke ville gitt så stort utslag...? Det er vel uansett en jobb for nær fremtid å få en sånn "kappe" over eksoshuset, og pakke inn starten av downpipen med eksosbandasje også, for å være på den sikre siden. Kan legge ut bilde av hvordan det ser ut pr dags dato.
PerH: Takk for utfyllende svar, jeg skal gå ut og sjekke radiatoren om kort tid, og se om jeg merker noen ulumskheter. Gjør jeg det så kjøper jeg nok en ny en, bilen er så gammel nå at slike ting sikkert ikke har vondt av å skiftes.
saab9000aero: Ja, den er flott den faq'en, og jeg tenkte å gjennomføre den prosedyren etter jeg er ferdig med dette problemet. Men bilen blir VIRKELIG varm (høyt trykk i ekspansjonstanken, det faktum at vifta går på i samsvar med målingene osv), så det er eventuelt bare på den kalde sida av "midten" den viser feil
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T
Sjekk som det skrives over her at systemet er rent, det er en forutsetning.
Ellers vil jeg kommentere dette med grenrøret. Jeg har jo også ettermarkeds grenrør på 9-5en, og har hatt det i flere år. Etter ombygging fikk jeg nøyaktig samme symptomer som du har. Varmebandasje hadde jeg også på grenrøret mitt, men det hjelper lite i forhold til et varmeskjold, som sitter originalt på 9-5. Et ettermarkeds grenrør vil også stråle mye mer varme enn et originalt, som er tykkvegget støpegods, i tillegg til at de gjerne er av "bukkehornstypen" og har et stort areal. Når avstanden til radiatoren i tillegg er redusert, så går det ikke bra. Jeg laget meg et varmeskjold på bilen min av aluminiumsplate, og problemet forsvant.
Eksosdeler etter turbin blir ikke på langt nær så varme som de som sitter før, så konsentrer deg om å få skjoldet til å dekke grenrøret og turboens eksosside.
Pass også på rør som ligger helt inntil eksosen, ved punktkoking får du bobler i kjølevannet.
Ellers vil jeg kommentere dette med grenrøret. Jeg har jo også ettermarkeds grenrør på 9-5en, og har hatt det i flere år. Etter ombygging fikk jeg nøyaktig samme symptomer som du har. Varmebandasje hadde jeg også på grenrøret mitt, men det hjelper lite i forhold til et varmeskjold, som sitter originalt på 9-5. Et ettermarkeds grenrør vil også stråle mye mer varme enn et originalt, som er tykkvegget støpegods, i tillegg til at de gjerne er av "bukkehornstypen" og har et stort areal. Når avstanden til radiatoren i tillegg er redusert, så går det ikke bra. Jeg laget meg et varmeskjold på bilen min av aluminiumsplate, og problemet forsvant.
Eksosdeler etter turbin blir ikke på langt nær så varme som de som sitter før, så konsentrer deg om å få skjoldet til å dekke grenrøret og turboens eksosside.
Pass også på rør som ligger helt inntil eksosen, ved punktkoking får du bobler i kjølevannet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan