Side 1 av 1

Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T

Lagt inn: 27 apr 2015, 16:59
av Edward N812
Hei,
Egentlig så lenge jeg kan huske, har min 9000 oppført seg slik at når jeg står stille, så stiger tempen fort opp mot rødmerkinga. den rekker ikke helt opp før vifta slår inn, men den stiger såpass fort igjen at den blir liggende og luske mellom midten og rødmerkinga.
Så fort jeg får ørlite fart på kjerra så synker temperaturen, og riktignok så liker den å ligge litt under midten når jeg kjører, også her mellom midten og "kald".
Jeg har bytta termostat to ganger, og vannpumpe en gang, i håp om at noen av dela var synderen. Jeg finner ikke umiddelbart noen "propper" når jeg kjører vann fra hageslangen gjennom systemet heller. Noen som vet om en målbar måte å sjekke om jeg har en innsnevring i kjølesystemet?

Tar imot alle tips med stor takk, vil ikke gå mot enda en sommer med en bil som blir veldig varm, veldig fort.

Edward

Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T

Lagt inn: 27 apr 2015, 18:38
av Morten N88
Hvordan ser radiatoren din ut? Er det mye støv og dritt i kjøleribbene mister du mye kjøleeffekt. Enkelt å blåse rent med trykkluft. Ellers kan det ha lagt seg avleiringer inni radiatoren også.
Ellers merker jeg meg at 2,3i CC'en alltid har gått varmere enn CS'ene jeg har hatt, skal lite til for at vifta starter når det er varmt i været.

Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T

Lagt inn: 27 apr 2015, 20:21
av Ingvar N629
Har du noe fancy grenrørgreier på den?

Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T

Lagt inn: 27 apr 2015, 21:34
av PerH N1870
Tror ikke det er sannsynlig at du har en innsnevring.
Temperaturgiveren sitter oppe ved termostaten mens bryteren som starter vifta sitter nede til høyre på radiatoren.
Så lenge bryteren slår inn tyder det for meg at utfordringa ligger i radiatoren.
Vannpumpa gir mengde vann ut fra turtallet. Pumpa drives jo av multireima. Selve pumpehjulet (impelleren) mister ikke kapasitet med mindre du har havari på pumpa. Du kan få lekkase eller lagerulyd på pumpa men det går ikke ut over kapasiteten.
Jeg hadde tisvarende opplevelse med vifta og bilen oppførte seg mye bedre etter at jeg demonterte radiatoren og spylte den alle veier. Det var mye gørr som kom ut.
Etter å ha spylt monterte jeg den tilbake igjen og kjørte noen mil med vann som jeg hadde løst en tablett for oppvaskemaskinen i.
Tømte det, fylte på rent vann og kjørte litt med det før jeg fylte på kjølevæske.
Du kan også kjenne på radiatoren med hånd. Du skal ha "lik" temperatur oppe og nede på hver av sidene. På venstre side ved vifta skal det være varmt og på høyre side ved vannpumpa skal det vær kjølig.
Gjør dette fra kald motor. Da merker du når termostaten åpner og det varme vannet kommer. Varmen skal fort bre seg nedover på radiatoren.
Pass fingrene for vifta [-o<

Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T

Lagt inn: 27 apr 2015, 21:39
av saab9000aero
Angåenee missvising på tempmåler ligger det en link under faq her på forumet.

Hadde sammne problem på min 9000 med tempmåler som ligger midt mellom kald og normal. Selv med en tur fra stavanger til bergen.

Utførte det som stod der, så no er tempmåleren min mormal. :D

Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T

Lagt inn: 28 apr 2015, 07:36
av Edward N812
Takk for mange gode svar!

Morten: Radiatoren min ser ikke nødvendigvis flunka ny ut, den er fra 93 og jeg har aldri blåst den rein med noe som helst. Verdt et forsøk å reingjøre da.

Ingvar: Ja, jeg har et custom grenrør på den. Det er pakka inn i eksosbandasje, men hverken eksoshus eller starten på downpipen er det. Vannreturen fra turboen ligger nesten klin inntil eksoshuset, men har tenkt at dette er så liten mengde vann i forhold til hovedgreina på kjølesystemt at det ikke ville gitt så stort utslag...? Det er vel uansett en jobb for nær fremtid å få en sånn "kappe" over eksoshuset, og pakke inn starten av downpipen med eksosbandasje også, for å være på den sikre siden. Kan legge ut bilde av hvordan det ser ut pr dags dato.

PerH: Takk for utfyllende svar, jeg skal gå ut og sjekke radiatoren om kort tid, og se om jeg merker noen ulumskheter. Gjør jeg det så kjøper jeg nok en ny en, bilen er så gammel nå at slike ting sikkert ikke har vondt av å skiftes.

saab9000aero: Ja, den er flott den faq'en, og jeg tenkte å gjennomføre den prosedyren etter jeg er ferdig med dette problemet. Men bilen blir VIRKELIG varm (høyt trykk i ekspansjonstanken, det faktum at vifta går på i samsvar med målingene osv), så det er eventuelt bare på den kalde sida av "midten" den viser feil :roll:

Re: Varmgangsproblem, SAAB 9000 2.3T

Lagt inn: 28 apr 2015, 09:45
av Ingvar N629
Sjekk som det skrives over her at systemet er rent, det er en forutsetning.
Ellers vil jeg kommentere dette med grenrøret. Jeg har jo også ettermarkeds grenrør på 9-5en, og har hatt det i flere år. Etter ombygging fikk jeg nøyaktig samme symptomer som du har. Varmebandasje hadde jeg også på grenrøret mitt, men det hjelper lite i forhold til et varmeskjold, som sitter originalt på 9-5. Et ettermarkeds grenrør vil også stråle mye mer varme enn et originalt, som er tykkvegget støpegods, i tillegg til at de gjerne er av "bukkehornstypen" og har et stort areal. Når avstanden til radiatoren i tillegg er redusert, så går det ikke bra. Jeg laget meg et varmeskjold på bilen min av aluminiumsplate, og problemet forsvant.
Eksosdeler etter turbin blir ikke på langt nær så varme som de som sitter før, så konsentrer deg om å få skjoldet til å dekke grenrøret og turboens eksosside.
Pass også på rør som ligger helt inntil eksosen, ved punktkoking får du bobler i kjølevannet.