Feilkode P0134 og P0300

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Feilkode P0134 og P0300

Legg inn av Trope » 20 mai 2015, 18:00

Får feilkodene P0134 og P0300
Bilen går ujevnt på tomgang og for magert.
Har søkt på nettet og funnet informasjon på det svenske forumet.
Da var problemet jordingsfeil på den fremre lamdasonden.
Hvordan kan jeg lete meg frem og er det eventuelt best å forsøke å bytte sensoren først.
Har også registret AMUL og LAMB verdier på opptil 2500 i SID
Er det andre verdier open SID jeg kan kontrollere.

http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -och-p0300

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkode P0134 og P0300

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mai 2015, 18:52

I og med at du har P0134 så er det jo rart at du har en verdi å lese av i Open SID. Mål motstandsverdi mellom lambdaens jord og sikker jord, har du motstand her så får du se over jordpunktene på innsuget og termostathuset, samt mellom girkasse (to stk) og karosseri. Det KAN selvsagt være et problem med selve sonden også, men det er sjeldent at den viser feil, spesielt at den viser så mye feil. Sjekk heller i andre enden, let etter falskluft og sjekk avvik på luftmassemåler. Kan fort bli en sak for noen som vet hva de gjør, men det kan også være veldig enkelt.
Amul bør ligge innenfor +/-400. Du kan forsøke å ta av kontakten til LMM, slette adapsjonsverdier og se hva du da får av Lamb-verdi (skal pendle rundt null på tomgang eller stabil motorlast).

EDIT: Mål også ohmverdi i selve ledningsnettet, det kan være brudd eller dårlig kontakt en plass. Mener å huske at begge sondene (alle T7 motornett er klargjort for to sonder) har et felles koblingspunkt som går videre til jord.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar