Side 1 av 1
Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 02 jun 2015, 21:17
av Ivers
Hei folkens, dette blir mitt første innlegg på forumet.
Kjøpte for litt siden en Saab 900, 95-modell. Den var i tilsynelatende god stand, både eksteriør, interiør og motor. Måtte fremvises på EU-kontroll for litt siden, og en jævli masse feil dukket opp. Hensikten med denne tråden er å finne ut om hva som lønner seg mellom å vrake eller reparere.
Følgende feil og mangler må utbedres (hoillj brillan):
1'erfeil:
- Eksosrør innfestning defekt.
2'erfeil:
- Bremsebelegg for tynne. - Fremre begge sider - høyre bak.
- Mer enn 25% rust på en side av bremseskive. - Venstre bak.
- Bremserør svekket pga. rustangrep. - Venstre bakre.
- Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30%. Blabla høyre bakre.
- Slitt bærekule - høyre.
- Eksoslekkasje - bakre og fra manifold.
Som dere ser er det MYE å ta tak i her. Personlig syns jeg det er for jævlig å skrote en bil som ser såpass bra ut som den gjør, og som starter og går såpass godt som den gjør - MEN her skal sies at jeg heller mot skrot.
Så...
Hva sier folket? Er det VERDT det?
Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 02 jun 2015, 21:28
av TurboTrykk
Tja de fleste feilene er jo fikset ved å bytte skiver, klosser og få eksosen sveist. Manifoldlekasjen er nok bare en pakning. Ikke så ille gale priser på deler til disse, biltema har f.eks om du bare skal ha det godkjent for å kjøre fra a til b.
Ser man bort i fra bremserøret så er vel det meste slitedeler. Som blir slitt
Skrur du selv så er ikke 4-5000 i deler ille for en bil som du kan ha i 2 år til. Må du levere inn så koster det vel fort litt mer enn det smaker når folk skal ha timesbetalt.
For min del var ikke denne listen MYE, men heller en kveld i garasjen med øl og god musikk

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 02 jun 2015, 21:37
av Ivers
Liker tankegangen. Har holdt på å skrudd motorsykler i omlag 4 år nå, men blir min andre bil.
Har forsåvidt tilgang på bukk også, så hvis jeg kan få det unnagjort på 4-5 lapper så er det vel ikke så HELT gærent.
Hva bremseskiver angår, tror du det holder å "slipe" vekk rusta? Eller må denne byttes?
Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 02 jun 2015, 22:20
av Ingvar N629
Alt dette er jo småtteri, selv om det er noen punkter så er det ikke dyre ting, vel og merke hvis du kan gjøre alt selv! Dette gjør du nemlig selv for relativt lite penger, hvis du kan skru litt. Siden mye av dette er slitedeler så kan man også se det slik at det burde ha stått på kontoen for løpende vedlikehold allerede.
Du kan ikke slipe en bremseskive, men du kan dreie den hvis den ikke blir for tynn. Evt bruker du bare bremsene litt skikkelig, regner med at kaliperen på den siden er treg og må pleies litt, og at det er grunnen til både rust på skiva og ujevn bremsevirkning.
Bremserør kan du kjøpe på rull og skjøte inn, men da må du ha verktøy. Dette kan du evt låne. Kjøper du ferdig bremserør, så sjekk prisen før du bestiller.
Eksosdeler får du på Biltema.
Altså ikke rare handlelista:
-bærearm med bærekule
-bremseklosser
-pakning eksosmanifold
-et bremserør
-kanskje et par bremseskiver
-i verste fall også en bremsekaliper
-noen eksosdeler
Worst case 4500-5000, men du må da kunne skru selv.
Setter du bort jobben er det ikke verdt det, da snakker vi helt andre summer.
Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 03 jun 2015, 00:04
av Ivers
Takk for svar. Forslag til hvor jeg kan handle de ulike delene?
Biltema er jo en mulighet for brorparten av delene, men hvor kan jeg skaffe det siste?
Foreløpig liste:
Bremseklosser foran x2: 638,- BT (Biltema)
Bremsekloss h bak: 472,- Meca
Bremseskive v bak: 429,- BT
bærearm (/m kule?): 999,- BT
Bremserør v bak: 181,- Meca
EVT bremskaliper bak v 699,- BT
Eksosdeler:
Pakning eksosmanifold: 177,- Meca
Dette så da ikke helt halvgalt ut, hva synes dere?
Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 03 jun 2015, 07:11
av Kristian N2215
Bremseklosser selges alltid som sett, altså til begge hjul. Så du trenger ikke 2 sett foran

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 03 jun 2015, 08:33
av henrik
Og bytt aldri klosser på bare en side.
Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 03 jun 2015, 09:16
av TiaZzz
Er klossene bak like de til OG9-3 på disse? Mener å huske det. I så fall kan du få et sett av meg. Holder til på Skjetten, like ved Olavsgaard i Akershus. Har noen liggende etter en bil som ble kondemnert.
Har andre deler liggende også om du er interessert. Ta kontakt på PM i så fall.
Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 03 jun 2015, 09:16
av Ingvar N629
Bremsekaliper fra Biltema er ingen slager. Skaff deg heller en byttekaliper der du leverer inn den gamle og får en renovert originaldel i bytte. Mekonomen, Romnes, Meca etc.
Bremseskiver bør du også bytte parvis, akkurat som med klosser.
Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 03 jun 2015, 15:43
av Ivers
Takk for gode innspill. Bremseskiver selges altså enkeltvis?
En annen ting er det bremserøret. Hvis jeg kjøper det via Meca, kommer det da ferdig "bøyd"?
Takk TiaZzz, skal ha deg i bakhue når jeg begynner

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga
Lagt inn: 04 jun 2015, 16:22
av redturbo
Til nedre bærekule foran trenger du helst en stor to-tannet gaffel fra Biltema, mener jeg.