Oppgradering (bilder)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Oppgradering (bilder)

Legg inn av Orjan N235 » 30 jan 2005, 11:21

Hei alle sammen,
Julaften kom sent, men godt:
Fredag og lørdag ble min kjære bil tatt godt hånd om av gutta på Speedparts. Det var egentlig i ens ærend for å få lagt film på rutene jeg dro nedover. Det ble SunGuard PerformX 50 på framrutene og 35 rundt resten. (http://www.solfilmsgruppen.se).

Beleilig nok fikk jeg ei sprekk i frontruta mi. En stor takk til Bent som fikk tak i den eneste frontruta i landet med soting i toppen, det ble prikken på i'en :thumbsup: .

Men det var ikke bare rutene som fikk kosmetiske oppgraderinger. Jeg hadde en demper som var helt gåen. Bestemte meg for å skifte alle demperne da bilen har rullet 103K km. Skulle egentlig ha Bilstein sport og bevare mine org. fjærer. Fristelen ble derimot for stor, og det ble Bilstein sprint og (progressive) fjærer fra H&R som senker 30mm i forhold til org. Jeg hadde sport chassi fra før så senkingen tilsvarte ca 15mm på min bil. (Sport chassi skal egentlig senke 10mm fra org. etter det jeg har forstått). Var litt redd for at denne senkingen ville bli for mye, det skal jo gå an å bruke bilen på vinteren også. Ærlig talt tror jeg ikke dette vil være noe problem, selv om jeg bor i et "snøhøl"

I tillegg var bremseskivene mine aldri skiftet, og de var mer en vel slitt. Speedparts' "SPORTBROMSKIT för gatkörning" ble løsningen. På service tidligere i uken skulle DinBil ha 3700 spenn for ferdig monterte skiver+klosser, framme. Så valget var ganske enkelt. Som ikke dette var nok måtte jeg ha nye sommerdekk-> FirstStop 225/45/17W. Tidligere i høst ble Powerflex foringer montert, så nå skulle understellet være bra for en stund framover.

Vinterføre på vei hjemmover til Trønderlag var litt nedtur da, men på bar asfalt fikk jeg følingen av hvilken oppgradering dette egentlig er: NYDELIG :D
En annen nedtur var litt nord for Gardemoen, i enden av en av disse trefelts rettstrekkene. Ironisk nok, akkurat da jeg på tlf overbeviste kona, som syntes det var brukt "nok pæng på den derre bila" at vedlikehold koster, blinket det i en hælv*?#s fotoboks :police: :stupidme: . Nåla viste 100, det er vel 80 sone akkurat der, er det ikke???


Her er et før og etter bilde:
Bilde

Bilde

Bilde
Tilslutt var Ole så snill å fjernet pling-pling'en som driver meg til vanvidd hver gang jeg starter. ->Ikke nå lenger :)
Takk til Tomas som spanderte wienerbrød og kokte kaffe på fredagen :coffeemachine: :coffeecup: :coffeecup: .

Interessert i å høre andres meninger/erfaringer med bilstein "sport" og "sprint"
Selv med disse oppgraderingene er motoren like fordømt orginal, gjett hva det skal spares til nå da?
:D :D Hilsen en som er meget godt fornøyd :D :D
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 30 jan 2005, 12:47

Kult at det er noen tråder om 9.5 eiere som "tar litt av" og så :) så ut som det ble veldig bra!

Har desverre ikke noen erfaringer om Bilstein...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 30 jan 2005, 14:27

Så det var din bil so sto der ja Ørjan! Ble veldig bra med sotinga, nydelig bil du har!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 30 jan 2005, 21:12

Tusen takk Rune.
Dessuten går det fint å rygge i mørket og se ut gjennom vinduet.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 30 jan 2005, 23:31

Mange fine deler i den bilen din nå :P og meget inspirerende lesing! :) Er det ventilerte skiver? Ble foressten veldig bra med solfilm, men har litt vankeligheter med å se om den er senket og det er bra! Alt i alt KÆMPE tøft! 8) 8)

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 15 apr 2006, 13:37

Bilde
Skal lakkere kalipperne svarte, naar jeg faar tid...
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 16 apr 2006, 09:53

Kempefin bil 8) Elsker de felgene

kan også anbefale Microsoft Keyboard Layout Creator så kan du lage deg både æøå på det engelske tastaturet ditt 8)

http://www.microsoft.com/globaldev/tools/msklc.mspx
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 07 jun 2006, 06:34

Orjan N235 skrev:Bilde
Det er etter senkingen?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Oppgradering (bilder)

Legg inn av Stalfa » 07 jun 2006, 06:38

Orjan N235 skrev:Hei alle sammen,
Julaften kom sent, men godt:
Fredag og lørdag ble min kjære bil tatt godt hånd om av gutta på Speedparts. Det var egentlig i ens ærend for å få lagt film på rutene jeg dro nedover. Det ble SunGuard PerformX 50 på framrutene og 35 rundt resten.
Dumt spørsmål, men med fremrutene mener du siderutene til sjåfør og passasjer?
Trodde ikke det var så poppis at man sotet dem?
Hvordan er du fornøyd med sotingen (og forsåvidt resten og) nå en stund i etterkant?

Det ble pent med sotingen. Spesielt morsomt siden min bil har samme farge. Fare for at jeg blir å kopiere. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Re: Oppgradering (bilder)

Legg inn av Orjan N235 » 07 jun 2006, 15:58

Stalfa skrev:
Dumt spørsmål, men med fremrutene mener du siderutene til sjåfør og passasjer?
JA, jeg legger ikke film paa den store framruta.
Stalfa skrev: Trodde ikke det var så poppis at man sotet dem?
Jaha, det vises naa knapt likevel.
Stalfa skrev: Hvordan er du fornøyd med sotingen (og forsåvidt resten og) nå en stund i etterkant?
Mulig jeg hadde valgt 20 paa bakrutene i dag, kunne godt ha vaert moerkere/mindre innsyn. 35 er ikke saa ille det heller da. Ellers er jeg fornoeyd.
Stalfa skrev: Det ble pent med sotingen. Spesielt morsomt siden min bil har samme farge. Fare for at jeg blir å kopiere. :)
Fint da har traaden gjort sin misjon. Lette selv etter eksempler. Det siste bildet av framhjulet er etter senkinga. :wink:
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 07 jun 2006, 21:15

Eliah skrev:Kempefin bil 8) Elsker de felgene

kan også anbefale Microsoft Keyboard Layout Creator så kan du lage deg både æøå på det engelske tastaturet ditt 8)

http://www.microsoft.com/globaldev/tools/msklc.mspx
Bumper denne igjen.. Linken kan være et hett tips til deg slik at du kan skrive æøå med både amerikanske tastatur og egentlig alle :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 07 jun 2006, 23:10

Vel, jeg bruker flere maskiner og jeg er ikke alene om aa bruke dem (24/7/365). Siden arbeidsspraaket er engelsk og mine kolegaer som ogsaa bruker samme keyboard/PC ikke alltid er norske boer de nok forbli slik de er. Heller ikke saa populaert med et keyboard der et annet tegn en det som staar paa knappen kommer opp. Naa skal jeg innroemme at jeg hadde en titt paa den linken du nevner, men ikke innstalert det. Om det er for irriterende aa lese ae oe og aa, saa faar en heller la vaere.
Takk for tipset likevel, kanskje jeg kan bruke det senere :wink:
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 08 jun 2006, 05:54

Orjan N235 skrev: Om det er for irriterende aa lese ae oe og aa, saa faar en heller la vaere.
La ikke merke til at du ikke brukte norske tegn. Slik er det å være en nerd med litt fartstid. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Oppgradering (bilder)

Legg inn av Stalfa » 08 jun 2006, 05:58

Orjan N235 skrev: Mulig jeg hadde valgt 20 paa bakrutene i dag, kunne godt ha vaert moerkere/mindre innsyn. 35 er ikke saa ille det heller da. Ellers er jeg fornoeyd.
For min del blir det en kombinasjon med looks og at prinsessen i baksetet ikke skal få så mye sol i øynene.
Ville du ha valgt annerledes i mitt tilfelle?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 08 jun 2006, 09:03

Hei Stian, var ute etter samme kombinasjon som deg. Grunnen til at jeg valgte 35 var at vi har, paa vinters tid, en relativt moerk innkjoersel. I tillegg er det faktisk hu jeg deler avis med som bruker bilen mest. Saa jeg ville unngaa uhell ved rygging p.g.a. sikt. 35 ble ogsaa anbefalt av SP da den ser mer "orginal" ut. Ville heller ikke ha "harry" stemplet, men det tror jeg en unngaar om jobben blir grundig utfoert (les: montert av noen som kan det).

Du faar nesten avgjoere selv om du ville valgt annerledes. Siden bakrutene pa 9-5'en har svarte "rammer" tror jeg faktisk en moerkere film vil se bra ut. Send meg en pm med mail adr. din saa kan jeg se om jeg finner flere bilder om du er int.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Svar