Motor og girolje 9-5 2.2 TID?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Motor og girolje 9-5 2.2 TID?

Legg inn av cmx2k » 07 jul 2015, 19:50

Gjelder en 2002 (facelift) 9-5 med rakkle 2.2TID motor.

Vet om denne vedkjente instruksjonsboka, men den har jeg ikke for hånden og tenkte og handle olje i løpet av helgen gir motor og gir.

Dette er jo en go gammaldags motor, ingen DPF og slikt og tenke på, så vet ikke hva jeg kan fylle på denne?
Bilen er nettopp kommet i hus, har selv tenkt og skifte hver 10.000km på motor.
5w30, 5w40 eller 10w40, del eller helsyntetisk?
Noen fordeler eller ulemper med og bruke 10w40 kontra 5w40 på disse?

Har også Audi i hus, og er jo derfor kunde hos Norskbildelesenter, fant denne oljen, vil da tro den skal fungere bra?

http://www.bildeler.no/olje-motor/saab/ ... Vare=60409

Girkassen har jeg ikke peiling på, er vel samma girkassa som i Vectra/Astra osv med denne motoren?

Motoren er gått 250k, funker som den skulle være ny, foruteomat den bråker og går hardt, men det gjør jo disse uansett :)
Bilen kosta meg 5k bare bare små feil og mangler som er rettet på, det meste av utstyr unntatt navi, så tenkte og pleie denne så den har enda mange år fremfor seg, eller inntil dieselpumpen tar kvelden :)

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Motor og girolje 9-5 2.2 TID?

Legg inn av Jan R » 08 jul 2015, 22:24

Gratulerer med ny bil! Utrolig gode motorer i disse, og uslitelige. Jeg kjører en del mellom Oslo og Bergen og måler forbruket hver gang til rett over 0,4 ved rolig kjøring, og det på en motor som nærmer seg 300.000 km!

Jeg bruker delsyntetisk biltemaolje 10/40 på disse motorene. Skifter filter og olje hver 10.000 km. Har kjørt nærmer 100.000 km på den oljen (med 2.2 TID i 9-3 som er samme motor) de siste 4 årene. Helsyntetisk olje er tynner og kan gi økt oljeforbruk, men sannsynligvis bedre, men da også dyrere. Girolje skal du ikke skifte men kun etterfylle om det trengs. Giroljen varer hele bilens livstid. Det er litt vanskelig å nivåmåle så om kassen ikke lekker, og om den er ok å gire/ grei å få i revers/ 1. gir så er det ikke så mye å bekymre seg for. Mange fyller feil olje på disse kassene med resultat at de tar kvelden fort. Så for all del ikke fyll på vanlig girolje. Skal du etterfylle MÅ du bruke original saab olje (ca 190,- for en liter hos saab). Vil du skifte all olje duger biltemaolje/ syntetisk girolje som oppfyller ATF kravet. (som er spes for 9-3) Biltema sin Transmisjonsolje, Helsyntetisk oppfyller kravet til girolje for nyere 9-3/ 9-5 kasser og 900 kasser (samme som Saab syntetisk gearolje). Denne oljen er suppetynn. Girkasser fra før 2000 hadde ikke syntetisk olje og skal gjenomskylles ved skifte. Du trenger nær 2 liter + 1l for gjennomskylling. Ca 300,- hos Biltema eller 4-500 for Saab originalolje. Eldre Girkasser (fra før 2000) som er vanskelig å gire kan bli mye bedre med synteisk trans.olje. Jeg har selv kjørt ca 60.000 km med biltema girolje i 9-3/ 2002, kasse (skiftet all olje + skylling). Var fortsatt like lett å gire som ny girkass både sommer og vinter.

Og forresten, dieselpumpen går heller aldri i stykker (kun elektronikken på toppen av pumpen. Den kan demonteres i bilen og sendes til England for rep mot ca en tusenlapp. Det er også en kamakselsensor i pumpen som kan ta kvelden. Denne kan du skifte selv, men den må bestilles fra England/Tyskland og koster ca 800,- Andre svakheter på disse motorene er turboen.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Svar