Side 1 av 1

Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 29 jul 2015, 12:22
av hansml
Heisann.

jeg har kun bygget volvo turbo biler oppigjennom noen år nå, å har tenkt til å prøve meg på en saab 900 ifra midten av 80tallet nå.

Har noen spm før jeg evt går til innkjøp.

Hvordan er det med ledningsnett? samme på turbo og nonturbo?
Hvem saab motor lønner det seg å bygge ett turbobygge på til en 900 ifra midten av 80?

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 29 jul 2015, 12:30
av Ingvar N629
Ledningsnettet i bil uten turbo er ulikt for tenning avhengig av tenningssystem og mangler ledningsnett for turboregulering. Ledningsnett for innsprut varierer veldig, men Bosch-variantene er like avhengig av generasjon.
Biler med forgasser er det mest styr å bygge om fra suger til turbo.

Når det gjelder motorstyring så ville jeg nå uansett ha kastet alt det gamle og brukt Trionic 5.5 fra en Saab 9000 MY94-98. Dette er et fullt mappbart sprut som styrer både tenning, sprut og ladetrykk, det har en svært avansert bankedeteksjon, individuell retardering av tenning på hver sylinder osv osv. Systemet benytter ionesensing til å analysere forbrenningsforløpet og er rocket science mot hest og kjerre om du sammenligner med Volvo fra samme tid.

Anbefaler en bil fra 88 eller nyere, da de eldre har mye dårligere bremser.

Bruk en 16V turbomotor, B202L, evt B202S som fantes 90-93 (lavtrykker).

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 29 jul 2015, 12:50
av hansml
Tusen takk for kjappe og bra svar!:D

Skal bli morro å prøve seg på noe annet en gamle volvoer ( litt lei) :)

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 30 jul 2015, 02:50
av kanonjon
Ja, gå for Trionic-tenningssystem, jeg har det i min bil og det funker gull og er uendelig mye bedre enn Lucas-sprut som kom originalt med bilen.
Motoren i en 900 tåler mye trimming, men det svake ledd er girkassen. Trionic vil begrense slitasjen på kassa mtp hvordan tenning og trykk blir styrt etc.

Råder deg til å bruke tilsvarende like mye tid på motor som på girkasse, dvs, full inspeksjon og få den overhalt. Det viktigste med girkassa er at den får mekanisk sympati når en kjører, da vil den holde en god stund :)

Og ja, gå for en bil fra 1988 eller nyere, mye bedre bremser og deletilgangen er større. Samt at håndbrekket er bak og ikke foran som før :)

Det som er litt artig med 900 (egentlig Saab generelt) mtp deler og oppgraderinger er at man kan bruke mange deler fra andre Saaber. Feks...
900 2.1 innsug og tidlig 90talls 9000 2.3 / 900 2.1 topp (disse er like, Saab 911535)
9000 ATE fremre kalipere (litt større skiver og stempel, samt ca 25% større klosser)
Trionic-tenningssystem som Ingvar nevnte såklart, meste er bolt on, er noe som må fabrikeres der, men ikke stort.

Finnes mange andre ting og, men da blir det fort litt avsporing, hehe

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 07 aug 2015, 09:08
av hansml
Takk for enda fler og bra svar!:D

Skal dra å se på en 1989 900 t16 aero endag nå. noe spesielt jeg burde se etter på disse? :)

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 07 aug 2015, 09:22
av Ingvar N629
RUST! Dører, reservehjulsbrønn, skjermbuer, bakluke, gulv, kanaler, drivakseltunneler og innfestingspunkt for nedre bærearmer foran. Du må med andre ord få bilen opp på bukk eller grav.
Girkassa er et svakt punkt.
Ellers er bilene solide, men med en bil som er 26 år gammel så må jo egentlig det meste sjekkes. Siden du planlegger motorbygg så regner jeg med du tenker å starte med en overhaling av motoren uansett, men det er en stor fordel om du slipper å bore blokka, for overdim stempel vokser ikke på trær. Det gjør heller ikke registerdrev (kjede på alle disse). Vanskelig å si noe om dette ved en normal besiktigelse selvsagt, men poenget jeg prøver å få fram er at motoren bør være i god stand selv om du likevel planlegger arbeid med den!

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 08 aug 2015, 20:28
av hansml
takker :) Hva er lettest mulig måte å trimme disse på da? ved å bruke orginal motoren? :D tenkte å ha en driftsikker bil jeg kan ta ut på en tur eller 2 i året :)

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 09 aug 2015, 17:06
av kanonjon
Om motoren i den 900en du skal se på har fått jevnlige servicer og at kompresjon og oljetrykk er bra, så vil jeg nok si at motoren har et godt utgangspunkt for et liv videre :) Motorene i disse bilene tåler mye, men som alle andre motorer, så er det viktig å vite hvordan vedlikeholdet og omsorgen av bilen/motoren har vært.

Jeg er ikke noen faglig heavyweight som Ingvar, men skal du trimme motoren til 250hk eksempelvis, så er det ikke mye modifikasjoner/oppgraderinger som skal til. Men det kommer an på hva dine planer er :)

OG900 er driftsikre biler, både min mor og jeg har en, eneste gang vi har hatt problemer er når det har vært dårlig kontakt i en kontakt et eller anna sted eller når bensinpumpa har gitt seg. Rust er bilens største fiende.

Jeg er fanatisk, men synes det er verdt å redde disse bilene, uansett hvordan tilstanden er :)

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 12 aug 2015, 19:25
av hansml
takk for svar :) er litt rust jobb på den!

Men får ikke opp vinduene og takluka på den.
Har hat opp kasseten til bryterne og ser ikke noe feil med den.
SKjekket sikkringer underbaksetet. noen som har noen formening om hva det kan komme av?

1989 900 t16 aero

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 12 aug 2015, 19:34
av Ingvar N629
Du får ta fram multimeteret og måle fra en ende.

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 12 aug 2015, 23:34
av Hjelle, N6
Om ikkje feilen er med det elektriske når det gjeld vindusheisene, sjekk motorane - ofte er dreva der full i størkna feitt som gjer at motoren til slutt står bom fast.

Re: Spm angående saab 900 ifra 80tallet.

Lagt inn: 13 aug 2015, 20:22
av hansml
Ene sikkringen bak setet hadde gått (30amp) satt inn en ny, når jeg vred om tenninga så røk den med engang.
Noen som har vært borte i det før?

Noen som har kobblingsskjema til disse bilene?