Side 1 av 1
B234R motor i Kadett C, elektrisk
Lagt inn: 01 aug 2015, 11:46
av Supramannen
Hei
Håper noen Saab eksperter kan hjelpe meg. Jeg har kjøpt en Saab 9000 aero 1994 som jeg har tatt ut motoren på, denne skal videre inn i en Kadett c fra 1979.
Jeg har tatt ut ECU og ledninger til denne. (AC, servo og ABS trenger jeg ikke.)
Spørsmålet er om jeg trenger noe mer av det elektriske for å kunne få motoren til og fungere riktig?
Legger ved en del bilder på det som er igjen i motorrommet. Er det noe av dette jeg trenger?
Veldig takknemlig for svar.

Kan legge ut flere bilder hvis det trengs.
Hva med ledningene som går til denne runde kontakten?
Dette er ledningene fra den runde kontakten på torpedoveggen som går videre inn i kupé.
Denne satt på innsuget. Vet ikke helt hva den er til.
Hva er denne lille boksen som sitter på braketten? Finnes på høyre og venstre side.

Re: B234R motor i Kadett C
Lagt inn: 01 aug 2015, 12:50
av cmx2k
Hvorfor ikke bruke motor fra Opel Calibra turbo, C20LET, som er temmelig bolt-on med de rette delene?
Meget potent motor som jeg faktisk vil påstå er bedre enn Saab sin.
Chip, større intercooler og eksos så har du 315-320hk-480-500nm.
Re: B234R motor i Kadett C
Lagt inn: 01 aug 2015, 16:45
av Supramannen
Det er pga pris. Halve prisen for Saab motoren, pluss at denne har allerede steg 3 maptun. Og så skiller det seg ut.
Men ja jeg angrer litt, er veldig mye jobb og få den til og passe i en Kadett.
Re: B234R motor i Kadett C
Lagt inn: 03 aug 2015, 20:30
av B.Elle N126
Skal du trekke på forhjul ? Om ikke bør du vel finne en girkasse fra en omega...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk
Lagt inn: 04 aug 2015, 07:56
av Supramannen
Jeg var litt utydelig. Beklager. Jeg har det jeg trenger av deler. Eneste jeg lurer på er det elektriske som er igjen i saab. Trenger jeg noe av dette for og kunne få start og at motoren kan gå uten og lage feilkoder?
Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk
Lagt inn: 04 aug 2015, 14:08
av Ingvar N629
Du trenger selve motornettet, ikke mer. Alt av sensorer på selve motoren pluss magnetventil, MAP-sensor, lambdasonde og taktventil til kullfilterboksen. Samt selvsagt Trionicboksen. Er det startsperre på bilen så legger du bare 12v rett på pinnen på Trionic og programmerer om software. Du trenger ikke å ta med noe av dette fra delebilen. Svært bra og mappbart sprut som går disse Opelgreiene dere snakker om en høy gang. Motoren tåler 500 hk uten å åpnes, hvis den er i god stand.
Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk
Lagt inn: 04 aug 2015, 17:20
av Supramannen
Takk for et bra svar.

Hva er taktventil og hvor sitter denne? Trionicboks, da mener du ECU/hjernen?
Er det noe poeng og ta med diagnose kontakten?
Må jeg laste ned T5 suite for og få programmert bort evt startsperre?
Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk
Lagt inn: 04 aug 2015, 17:39
av Ingvar N629
Taktventilen sitter vel på selve kullfilterboksen, altså systemet for tanklufting. Husker ikke på 9000, men i en av skjermene bruker den å være.
Trionic er motorstyresystemet, så ja ECU.
Diagnosekontakten kan du ta hvis du vil bruke ISAT/Tech2, men du kan jo legge opp senere hvis du trenger den.
Blink i Check Engine-lampa gir en indikasjon på feilen, og med T5 suite får du lest ut noe.
Du kan bruke T5-suite til å programmere bort startsperre ja.
Mapping og annen canbus-kommunikasjon foregår via den lille kontakten som sitter på motornettet rett ved styreboksen.
Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk
Lagt inn: 22 aug 2015, 10:04
av Supramannen
Noen som vet hvor taktventilen sitter på 9000? Har skrudd av innerskjerm på høyre side. Ingenting der.
Re: B234R motor i Kadett C, elektrisk
Lagt inn: 22 aug 2015, 21:00
av Morten N88
Skal ligge på høyre side ja, kullfilterboksen er svart og står bak og ovenfor vindusspylevæskebeholderen. Er en svart plastslange som er koblet til boksen og innsuget, samt noen ledninger.