Innerskjermer og900 (rusthull)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Innerskjermer og900 (rusthull)

Legg inn av _marius » 18 aug 2015, 14:52

I ferd med å renovere styresnekke til en og900 og skifte veivakselsensor. Skulle bare grave litt med skrutrekker i skjermene da tilgangen var god og lagde disse fine hullene:

Bilde
Venstre skjerm

Bilde
Høyre skjerm

Bilen hadde sikkert av vettug person blitt til delebil men er nå litt mindre vettug.
Går det å sveise inn en Veng-del? Regner med Pkk slår hardt ned på denne i okotober da den skal inn.
(Den er veldig fin i kanaler og resten av underredet, bare disse klassiske innerskjermene)
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innerskjermer og900 (rusthull)

Legg inn av Ingvar N629 » 18 aug 2015, 16:40

Hvis det bare er de hullene der, så må vel den billigste og like enkle løsningen være å skjære til noe av en platebit? Disse veng-delene har visst også bare sånn passe passord. Men finn ut hvor mye som er råttent først, så får du vurdere hva du trenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Innerskjermer og900 (rusthull)

Legg inn av Atzz » 18 aug 2015, 20:20

Har samme greia på en av mine, har ikke fått sett noe særlig på det, men har også hull i platen som ligger i bunnen.

Bortsett fra det så ser bilen rimelig fin ut. :D

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Innerskjermer og900 (rusthull)

Legg inn av _marius » 18 aug 2015, 21:27

Så bra..Da er det vel bare å kappe ut et høvelig stykke for så å sveise i veg.

Mer deprimerende er det at et av rørene oppå styresnekka brakk ved demontering. Tipper de ikke er så enkle å få tak i...
Mulig det enkleste er å få en overhalt snekke fra US. (LEkkasjen min kom fra begge ender av snekka, ikke fra pinjongen som Ingvar har skrevet FAQ om)
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innerskjermer og900 (rusthull)

Legg inn av Ingvar N629 » 19 aug 2015, 06:32

_marius skrev:Så bra..Da er det vel bare å kappe ut et høvelig stykke for så å sveise i veg.

Mer deprimerende er det at et av rørene oppå styresnekka brakk ved demontering. Tipper de ikke er så enkle å få tak i...
Mulig det enkleste er å få en overhalt snekke fra US. (LEkkasjen min kom fra begge ender av snekka, ikke fra pinjongen som Ingvar har skrevet FAQ om)
Da lekker simringene mellom selve tannstang og hylse. Særlig den i midten kan være litt kinkig. En grei sak å overhale disse egentlig, men det krever at man er vant til å finne løsninger underveis og kan lage seg et verktøy eller to. Mye jobb og mye pirk. Og er man uheldig, så er selve godset så slitent at det er bare å glemme å få det tett uansett.

Når jeg ser hvor billig det er med overhalte, så tenker jeg at jeg tror jeg har overhalt en slik for siste gang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar