Nordic tuning i AMS

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Nordic tuning i AMS

Legg inn av Lars H N40 » 31 jan 2005, 22:10

Neste nummer av Auto Motor & Sport - eller "Audi Mercedes & Sport " fra Sverige, kommer med en 6 siders reportasje om Nordic tuning. Det gjelder visst 2.0 l biler.

AMS satser mer på tuning fremover. Kanskje det kan bli aktuelt å kjøpe bladet da!!!!

SAAB har aldri kommet godt ut i dette bladet, uanset hvem konkurrenten er.........

Take care
Lars

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 31 jan 2005, 22:31

Hei Lars,
vet du når neste nr. kommer ut?
Selger Narvesen den svenske utgaven?

Ørjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 31 jan 2005, 22:42

Orjan, jeg håper i morgen. Den er allerede ute i Sverige.
Lars

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 01 feb 2005, 10:15

Fikk bladet i posten i forrige uke. Ble ikke spesielt imponert av testen.
9-5 med helt standard understell (ikke sport/ aero) var raskest i elgtest !!

Best i test: steg 1.

jkl

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 01 feb 2005, 12:53

Best i test: Steg 1.

Klart steg 1 blir best i test. Ca. 60 HK for 7-10.000 kr.
Steg 3 gir marginelt mer og koster betydelig mer.

Steg 5 f.eks. er jo økonomisk høl i hue, bortsett fra de av oss som skal ha noe spesielt. Eksempel en tur på Autobanen. Da er steg 1 for puslete.
Lars

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 01 feb 2005, 17:09

Lars H N40 skrev:Best i test: Steg 1.

Klart steg 1 blir best i test. Ca. 60 HK for 7-10.000 kr.
Steg 3 gir marginelt mer og koster betydelig mer.
Klart steg 1 ( med 200 hk) er "best", det skjønner jeg da også !!
Men bortsett fra det, er det ikke mye (om noe i det hele tatt) matnyttig på de 6 sidene i AMS.
Det var det jeg mente....

jkl

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 02 feb 2005, 22:30

I motsetning til jan N014 likte jeg godt artikkelen i AMS.
Det er vel en av de eneste tuner testene som sammenlignet en god variabel data på SAAB 9-5, og heldigvis med 2.0t motoren som definitivt selges mest i Norge.

Mer brukbar tunertest for norske SAAB 9-5 eiere kan du vel lete lenge etter i noe bilblad.

MVH

LOH171

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 03 feb 2005, 00:09

Nei.. jeg likte ikke testen.
Har ikke bladet her, så dette blir litt på hukommelsen:

Iflg. teksten i AMS er kjøreegenskapene i en standard 9-5 nesten ubrukelige (bortsett fra langture)
Med oppgradert understell (dempere og fjedre) går bilen som en kule.

I tabellen er standard 9-5'ern raskest (nesten?) av alle i elgtesten !!

Med standard bremser (og dekk) har den 4 - 5 meter kortere bremselengde fra 100 km/t. enn med "gromme" Nordic bremser, oppgradert understell og "bedre" dekk ??

Mener fortsatt at det eneste brukbare i testen er acc- og mellom acc. tidene.

Ikke enngang har de greid å ta fine bilder av ellers så fine biler !!

Hadde vært andre boller om de hadde testet Audi, BMW eller Volvo, vent å se........

jkl

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 03 feb 2005, 00:19

Godt jeg ikke har noen Nordic-deler på min da!! :D

Kanskje de ikke testa mot Speedparts, fordi orginal da ville kommet så mye dårligere ut!??!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 03 feb 2005, 00:36

Jeg likte den delen der de anbefaler nytt understell (Siden jeg verken har trim fra den ene eller den andre, "steg 0"). Velger å tro Eibach(Nordic)/koni ikke er så forskjellig som Bilstein/H&R (??)
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 03 feb 2005, 11:37

Ole-P jeg forsto ikke helt ditt innlegg! Mener du virkelig at BSR/ Speedparts er så mye bedre tuner enn f.eks Nordic og Maptune. Da tar du svært feil! For din informasjon er Nordic det eldste tuning firma i Sverige. Og også markedsleder i solgte tuning sett. Nordic Uhr selger bl.a. gjennom svenske SAAB forhandlere i bøtter og spann!

Men tilbake til artikkelen.

Jeg syntes artikkelen er fin.
Husk at alle i Norden ikke kan like mye om tuning.

De aller færreste mennesker vet svært lite om dette, og de har stor nytte av artikkelen. Fordi de søker etter informasjon, men det kan være vanskelig å få et uhildet bilde av tilbudene.

De får svar på forskjeller i steg 1, 2, 3, 4.
De får info at en tuning gjør 2.0 l. til en svært hyggelig bil å kjøre. Anbefales av AMS!! Og det er en skjeldenhet fra deres side når det gjelder SAAB. En 2.0l med automatikk er ikke direkte noen rakett.

Rolf Uhr var ærlig og informerte om at clutchen må skiftes ved høyere tuning grad. Bremser og chassis må utbeders ellers kan det bli guffent. Og det er det ikke alle tunere som informerer om!
Styreresponsen blir betydelig bedre ved å benytte markedsleder i progressive fjærer- Eibach.

Det var også artig å se aks. tidene på de forskjellige bilene. Ikke alle leverandører tør å legge dem ut på internett. Derimot ligge Nordics tester på internet, slik at man kan måle selv.

Jeg vet ikke om elgtesten er så relevant til å vise hvordan en bil oppfører seg på vegen. Eller på bane for den del.

Til info har jeg litt erfaring med grom bremsene til Nordic. Jeg har AP bremser (330mm) på min 95. Hadde tidligere Aero bremser. Og en ting er sikkert. AP bremsene er i en særklasse for seg selv.

Men det er klart at for dem som kan alt dette om steg og tuning, så gir artikkelen mindre info. Men den er ikke skrevet for fåtallet.

Imidlertid har artikkelen skapt positivitet i den svenske turbo klubben!

Jeg håper at BSR/ Speedparts får en mulighet til en lignenede artikkel.
Særlig siden at i den norske turboklubben er mange tilhengere av denne leverandøren.

SAAB trenger all den reklamen de kan få i tidskrifter slik at salget øker og de fortsetter å eksistere. Det hjelper ikke at det er noen få entusiaster som kjøper de nye bilene. Da har vi snart bare noen bruktbiler vi kan kjøpe....

Ha en fortreffelig dag
Lars

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Tuning leverandører produkter osv..

Legg inn av Bent N208 » 03 feb 2005, 21:19

Legger et svar på dette utenom jobb.

Når det gjelder trim & leverandører er det mange å velge mellom, tror alle leverandører som leverer trim til våre kjære SAAB"er har veldig gode produkter. Men valget faller vel naturlig på den leverandøren som er tilstede og lytter til kundens spørsmål på godt og vondt.

Vedr spørsmålet om hvem som er den beste tuner, svaret blir vel da så enkelt som hvilken trim man har i bilen. Når det gjelder alder og erfaring, er jeg av følgende oppfatning " nye koster feier som regel best " ! Kanskje det er derfor de yngste mekanikere lettere tar til seg lærdom. Selv er jeg 43, og langt ifra utlært !

Når det gjelder understell & veiholdning er det et hav av produkter å velge mellom, " støtdempere som " KONI - BILSTEIN er begge støtdemperne av meget høy kvalitet. Når det gjelder fjærer, er jeg ganske sikker på at Eibach & HR senkefjærer til SAAB fungerer veldig likt. Begge fjærtyper er selvsagt "" progresive fjærer ""

Når det gjelder chassi - cluch - bremser, er jeg 100% sikker på at alle som driver full tid som tunere anbefaler oppgradering av dette, men å selge opp en løsning ment for 300 - 500 hk ved steg 1 blir litt drøyt syntes nå jeg da.

Når det gjelder tester av tuning gjøres dette med jevne mellomrom, de beste testene er vel etter min mening tester som tar for seg flere leverandører på likt grunnlag.

I tillegg er jeg sikker på at de fleste som henvender seg vedr trim til sin bil ønsker svar på hva vi kan tilby individuelt til deres bil og ikke et langt foredrag om hvor mye og hva vi har gjort med våre biler << "" egen opplevelse ifra den gang jeg var kunde ""

Ellers mener vel alle trim leverandører at egene produkter er " Best i test uansett" >>>> kan fort da oppfattes som best i test hos seg selv <<<<. Det er da det gjelder å høre på hva kundens ønske/behov egentlig er, for de fleste stopper ved steg 1 på det som også tross alt er familiebil for de fleste.

Hilsen Bent N208 :wink:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 04 feb 2005, 09:56

Lars H, jeg gjorde et (tydeligvis dårlig) forsøk på å være ironisk/morsom.

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg kan så godt som ingenting om tuning og annet ang bil (og det er det sikkert mange i klubben som kan skrive under på)
Tror nok ikke det er så store forskjeller ute å går blandt de forskjellige tilbyderne/leverandørene av "trim og grom".
Det som er årsaken til at jeg har valgt som jeg har gjort, er tilgjengelighet/nærhet, service og oppfølging.
+ at dette er gutter som (hvertfall fra jeg møtte de) ønsker å drive butikk i ryddige og lovlige former.
Jeg ville aldri utsatt bilen min for tuning i en bakgård/garasje, hvor alt gjøres svart og helt uten papirer! (Vi vet jo alle at useriøse tullinger finnes, og at endel fristes til muligheten av kortsiktig besparelse på noen få kroner).

Til slutt, historiske markedsandeler er ikke et bevis på at varen holder mål i dag!! (dette gjelder generelt og er ikke myntet på noe/noen spesielle prod/firma)

Helt til slutt! Vi er ikke så mange i klubben. La oss være venner. Men selvsagt kan/bør/skal vi være litt uenige av i til i sak.

Ha en god dag alle sammen.
Hilsen Ole-P. N-154

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 04 feb 2005, 10:30

God morgen Ole-P.

En ting har jeg lært meg i et langt liv.

Man må skjeldne på sak og person!
Uten det blir livet vanskelig og lite morsomt.

Klart vi her på forumet må kunne være litt uenige iblant.

Og det er vel lite forskjell på de seriøse tuning firmaene.
Og produktene som Eibach kontra HR f.eks. er vel så liten - hvis noe- at menigmann ikke opplever en døyt forskjell.

PS: Når kommer steg 3 i perlen din da?

Ha en fin dag.
Lars

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 04 feb 2005, 10:37

Godt å se at vi er enige.

Steg 3 har vært der siden tidlig vår i fjor!
Hilsen Ole-P. N-154

Svar