Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Emil N2117 » 20 aug 2015, 16:10

Hei alle sammen!

Sist gang jeg var inne her (under en annen bruker) hadde jeg noen få problemer med xenon-pærene mine. Nå har det gått ca. 5 år, og fort 70-80.000 kilometer. Det får man si. Lenge siden jeg har hatt en så problemfri bil som 9-5'en min. Helt til i dag tidlig.

Vrir om nøkkel på tur til bhg, startmotor går, men bilen tenner ikke. Begynner å forske litt selv, og mener å registrere aktivitet ved bensinpumpen. Løftet opp setet, og tok av lokket, og der surrer det og går. Skiftet plugger i håp om at det kunne være så enkelt. Men nei. Pluggene så fine ut, bortsett fra plugg nr1, den hadde en del olje(?) ved gjengingene. Stiften så fin og grei ut.

Tenkte tennkassett?! Den ble skiftet da jeg kjøpte bilen i 2010. Og jeg prøvde den gamle i dag (den fungerte sist, men ga feilkode P1312, så jeg skiftet den da) uten hell! Så nå sitter jeg å leser litt om veivakselgiver. Kan dette være noe?

Brukte bilen senest i går, med heftig bruk av A/C, så mulig at batteriet har tapt seg litt. Har ladet opp, men tviler litt på "smart-laderen" min fra Biltema. Har ikke per nå måleutstyr.

Som dere skjønner er jeg helt i startgropa på undersøkelsene mine. Skal prøve å få lånt en tennkassett hos Slatlem Bil i Molde i morgen.

Setter pris på om noen kan komme med tips og triks. Er det vanskelig for en som kun skifter dekk + olje og filter, å skifte evnt. veivakselgiver? Er dette i tilfellet riktig del? http://www.skruvat.no/Impulsgiver-veiva ... 03197.aspx

Så langt, takk for et fantastisk forum. I mellomtiden får jeg slite ut 900'en min....minstemann i huset synes at det er helt greit med litt frieksos!
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Paradigm N558 » 20 aug 2015, 16:52

Kan være veivakselgiver ja.
Men som regel, så får du start på kald motor med den.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av saab9000aero » 20 aug 2015, 17:01

Ikke om den er helt røket. Da starter den ikke. Ville satset på veivakselgiver.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Emil N2117 » 20 aug 2015, 17:49

Takker for innspill. Blir vel innkjøp av ny giver da ja! Sliter litt med å finne den, men skal studere bilder nøye nå! Har også lest meg frem til at denne ikke nødvendigvis skal være problemet når motoren er varm. Har riktignok et par ganger i den siste tiden, merket at bilen var litt sen med å tenne. Fikk imidlertid start de gangene da. Nå er det derimot helsvart gitt...!
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Paradigm N558 » 20 aug 2015, 21:19

Kan også være girvelger, om du har automatgir, men da går ikke startmotor rundt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Emil N2117 » 21 aug 2015, 16:22

Jaja. Vridde om nøkkel for siste gang sent i går kveld. Bilen starta gitt! Det eneste jeg hadde gjort, var å fått ladet batteriet helt opp, og sprayet litt elektrorens i de fleste kontaktene i motoren. Kjørte for sikkerhets skyld bort til Slatlem Bil i Molde, og fikk de til å lese av evnt. feilkoder. De fant ingenting, noe jeg selv også var forberedt på. Nå går bilen som ei klokke igjen, håper bare det varer :) Må si til folk i Molde-regionen, Åge på Slatlem Bil har god kontroll, og fortsatt stor interesse for Saab. Morsomt!
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Emil N2117 » 25 aug 2015, 22:21

Huff. I dag tidlig skjedde det samme igjen. Guttungen var godt fastspent i setet, Saaben svikta igjen! Samme som skjer. Vrir om nøkkel og starterem går og går, bilen tenner ikke! Siden forrige post, har bilen gått utmerket med null og ingen problem. Plutselig er det stopp igjen. Har hatt litt problem den siste tiden med tenningslåsen, den vil liksom ikke sprette opp i lås når nøkkelen tas ut. Kan dette skape noen problemer? Ringer nok NAF imrg, for veihjelp/tauing...jaja!
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Kato » 26 aug 2015, 14:13

Dette med at låset ikke spretter opp som det skal, er et ikke uvanlig problem ved 9-5, og er nok helst av mekanisk karakter. En DIY for hvordan dette kan rettes: http://saabworld.net/f29/ignition-switc ... 5-a-26395/.

Du nevner at bensinpumpa "- der surrer det og går", noe jeg antar du mener er når den "primer", altså ett til to sekunder etter at tenningsnøkkelen er satt til "ON". Har du med henblikk til veivakselgiveren også sett om nåla på turtallstelleren beveger seg litt når startmotoren går? Se utmerket eksempel i videoen i den parallelle tråden om startproblemer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Emil N2117 » 26 aug 2015, 15:48

Hei igjen...takker for alle svar som kan lede meg til en problemfri Saab-tilværelse (om det i det hele tatt er mulig). Har smurt opp tenningslåsen, og nå spretter den lett tilbake. Når jeg beskriver min observasjon av bensinpumpa, så er det riktig som du sier, jeg hører den "primer" rett etter ON på tenning. Jeg har utelukket veivakselgiver litt, da flere her mener at den kun svikter på varm motor. Jeg har begge gangene jeg har opplevd startvansker, gjort dette på kald motor. De dagene bilen fungerte kjørte jeg mye, med start-stopp flere ganger uten problem. MEN, når jeg nå vrir nøkkelen rundt, og prøver å starte, ser jeg ingen reaksjon på turtelleren. Så kanskje er det svar på problemet mitt? Kan det være tilfelle at veivakselgiveren kan plutselig ikke virke, for så å virke igjen?

Måtte jo selvfølgelig ut å prøve på å starte igjen i dag tidlig. Det jeg da hørte var at det var en litt annen lyd når startmotoren gjorde forsøk, det var akkurat som den kuttet litt ut et mikrosekund for å prøve igjen. Dette gikk jevnt, og det var tydlig en annen lyd enn hva jeg har opplevd tidligere. Får en mekaniker opp, med diagnoseverktøy i morgen, så får vi høre hva han sier. Uansett, takk til alle som bidrar! Veldig interessant.
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Kato » 26 aug 2015, 19:07

Turtelleren baseres på informasjon fra ECM, som omdanner pulser fra veivakselgiveren NÅR disse detekteres. ECM jorder da også reléet til drivstoffpumpa, så sannsynligheten er nok tilstede for at det er giveren som er kilden til problemet, selv om symptomene er noe uvanlige.

Feilkode P0337 kan settes i fall giveren svikter under startmotorkjøring.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Emil N2117 » 27 aug 2015, 13:05

Hehe, dette vil ingen ende ta. I dag tidlig startet 9-5'n som om ingenting har skjedd. Går fint og jevnt, og er som vanlig en drøm å kjøre. Nå valgte jeg å kjøre bilen rett bort til verkstedet. Har ennå ikke hørt noe fra dem. Håper de kan kjøre noen tester, målinger etc., og finne litt mer ut hva som gjør denne bilen så lunefull! Det som har slått meg, er at den starter når temperaturen i lufta er noe lavere (ja, vi har faktisk hatt hetebølge i fylket), men dette kan vel umulig slå inn på noe som helst måte. Ja, skal oppdatere hva som evnt. blir funnet, slik at kanskje andre som har lignende problemer blir litt klokere. Jeg har ikke blitt det for å si det slik...! :?
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2015, 13:39

Bytt nå bare den veivakselgiveren. Koster lite og er med 99% sannsynlighet roten til problemet. Å sette bilen på et verksted for å feilsøke et periodisk problem er iallfall å kaste pengene i havet. Feilkode vil du mest sannsynlig ikke få på veivakselgiveren heller.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av henrik » 27 aug 2015, 16:37

+1 Ingvar

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

permengen
Innlegg: 3
Registrert: 27 aug 2015, 14:17

Re: RE: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av permengen » 30 aug 2015, 13:15

Emil N2117 skrev:Hei alle sammen!

Sist gang jeg var inne her (under en annen bruker) hadde jeg noen få problemer med xenon-pærene mine. Nå har det gått ca. 5 år, og fort 70-80.000 kilometer. Det får man si. Lenge siden jeg har hatt en så problemfri bil som 9-5'en min. Helt til i dag tidlig.

Vrir om nøkkel på tur til bhg, startmotor går, men bilen tenner ikke. Begynner å forske litt selv, og mener å registrere aktivitet ved bensinpumpen. Løftet opp setet, og tok av lokket, og der surrer det og går. Skiftet plugger i håp om at det kunne være så enkelt. Men nei. Pluggene så fine ut, bortsett fra plugg nr1, den hadde en del olje(?) ved gjengingene. Stiften så fin og grei ut.

Tenkte tennkassett?! Den ble skiftet da jeg kjøpte bilen i 2010. Og jeg prøvde den gamle i dag (den fungerte sist, men ga feilkode P1312, så jeg skiftet den da) uten hell! Så nå sitter jeg å leser litt om veivakselgiver. Kan dette være noe?

Brukte bilen senest i går, med heftig bruk av A/C, så mulig at batteriet har tapt seg litt. Har ladet opp, men tviler litt på "smart-laderen" min fra Biltema. Har ikke per nå måleutstyr.

Som dere skjønner er jeg helt i startgropa på undersøkelsene mine. Skal prøve å få lånt en tennkassett hos Slatlem Bil i Molde i morgen.

Setter pris på om noen kan komme med tips og triks. Er det vanskelig for en som kun skifter dekk + olje og filter, å skifte evnt. veivakselgiver? Er dette i tilfellet riktig del? http://www.skruvat.no/Impulsgiver-veiva ... 03197.aspx

Så langt, takk for et fantastisk forum. I mellomtiden får jeg slite ut 900'en min....minstemann i huset synes at det er helt greit med litt frieksos!

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Startproblemer 04' Saab 9-5 2,3t

Legg inn av Trope » 30 aug 2015, 17:20

Er veivakselgiveren deffekt starter den med litt startgass i innsuget.

Svar