Side 1 av 2

Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T [LØST]

Lagt inn: 22 aug 2015, 20:01
av Atzz
Sliter med overskyting og generelt variabelt GLT mellom dragene. Ett drag kan jeg ha 0,40 bar stabilt, hvorpå neste overskyter den til 0,5 bar og detter derettet il 0,4 bar. Det skjer også at den overskyter til 0,55 bar og så detter til 0,5 bar.

Bilen er en MY95, med B234E, og TD04HL-19T.

Har så langt prøvd å koble slange rett fra kompressorhuset til wastegateaktuator, sjekket at alle slanger o.l er åpne, sjekke at det er tett fra turbo til topp, sjekket at selve wastegaten går lett, og jeg har prøvd med annen (ny) WG-aktuator.
Nå begynner jeg å bli litt tom for ideer,


Noen her som kan hjelpe meg litt på veien videre?

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 23 aug 2015, 15:08
av Ingvar N629
Original eller kopi?

0,4 er uansett for lavt på en 19T hvis du vil utnytte snurra.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 23 aug 2015, 15:28
av Atzz
Har prøvd å lagt meg på 0,4 bare for å se om jeg får det stabilt, men er vanskelig å få til noe når det aldri er det samme.

Om det er en kopi eller ikke er jeg ikke heilt sikker på, men den kommer fra folk som skal være til å stole på, den har i alle fall plate fra orginal aeroturbo.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 24 aug 2015, 17:52
av Atzz
Kan se ut til at trykket er mer stabilt og lavere rett etter start, altså ved kald motor, da booster den bare 0,35-0,4 uten overskyting.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 24 aug 2015, 20:41
av Ingvar N629
Det er nok bare fordi den er nettopp kald. Hvis trykklokka er skikkelig (har sett slike som har vært fylt med skumgummi istedenfor fjær) og har korrekt forspenning så kan det hende du ikke får det bedre med det oppsettet. Fjæra i en klokke for 0,4 bar blir fort veik for et så stort eksoshus.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 25 aug 2015, 13:35
av Atzz
Har forgeklokke fra maptun. Får prøve å stramme litt og se hva som skjer :)

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 29 aug 2015, 09:50
av Atzz
Oversvinget er større fra høyere turtall enn fra lavt turtall.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 29 aug 2015, 14:36
av Ingvar N629
Atzz skrev:Oversvinget er større fra høyere turtall enn fra lavt turtall.
Slik jeg leser dette har du ikke målt det korrekt? GLT sjekker du ved 3000 rpm. At det ikke er konstant gjennom hele turtallsregisteret sier seg jo selv.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 01 sep 2015, 20:46
av Atzz
Dette har du så klart helt rett i #-o

Har fått stramma wastegate litt, og ståa er nå slik at den ligger stabilt med kald/halvvarm motor på 0,4 bar. Dette ser ut til å vare en stund etter start av motor fra kald og halvvarm tilstand, og til etter noen minutter med kjøring. Ved varm motor , så har jeg 0,5-0,6 bar ved 3000RPM, og om jeg holder den på bremsen så er den nede på 0,4 igjen etter 5-7 sekkunder...


Kan det være at wastegate kniper når turbinhuset er varmt?

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 02 sep 2015, 06:32
av Ingvar N629
Husk nå at dette er et resultat av termodynamikk, og det kommer helt an på hva som kommer ut av motoren. Varm eksos tar mer plass enn kald, og genererer høyere trykk og høyere hastigheter. Høyere differensialtrykk over en turbin vil jo nødvendigvis si høyere tilgjengelig effekt. I tillegg er wastegate utsatt for flere krefter enn bare fra aktuatoren, som jo begynner å røre på seg ved et ferdig innstilt trykk. Selve porten vil jo bli påvirket av eksoskreftene. Ved lave turtall vil pulseffekten være tydelig, høyere glt vil kunne gi et bedre bunndrag fordi pulsene ellers ville åpne porten på gløtt støtvis. På høyere turtall når eksostrykket oppstrøms turbinen øker, så øker kreftene på porten og den vil åpnes av eksostrykket hvis aktuatoren ikke er stram nok, selv om aktuatoren prøver å holde den igjen.

Grunnladetrykket måler du selvsagt ved varm motor, men for å gjenta meg selv, du må ha et langt høyere glt enn 0,4 bar hvis du skal få noe effekt ut av dette (ellers åpner eksostrykket porten når det begynner å bli morsomt). Hvor høyt det må være kommer an på hvor mye moro du vil ha det, men jeg ville ha lagt den på 0,8 bar. Da må du bytte aktuator, eller fjæra i aktuatoren hvis du har en aktuator der fjæra kan byttes. Ikke stram for mye på en for svak fjær. 2 mm forspenning er mer enn nok. Øker du forspenningen, så reduserer du arbeidsslaget og da risikerer du at porten ikke åpner helt opp når det trengs.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 02 sep 2015, 15:20
av Atzz
Takker for flott forklaring Ingvar!

Har vel ca 3mm forspenn sånn som det er nå, så skal få tak i ny fjør :D

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 11 sep 2015, 20:06
av Atzz
Da har man montert kraftigere fjør, med det resultat at jeg har glt på 0.65 bar med kald motor, og ved varm motor har jeg fremdeles oversving, til 0,9 bar, som sakte men sikkert lurer seg ned til 0,65 når jeg holder igjen med bremsa ved 3000 omdreininger..

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 20 sep 2015, 12:33
av Atzz
Da har jeg konstatert at WG kniper når eksoshuset blir varmt.

Hvordan kan man fikse dette, er det nytt eksoshus som gjelder, eller er det andre ting som kan gjøres?

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 20 sep 2015, 12:55
av Ingvar N629
Nye eksoshus koster ikke så fryktelig mye, jeg hadde iallfall byttet.

Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T

Lagt inn: 20 sep 2015, 18:27
av Atzz
Tenker det er best å bytte ja!

Har du noe erfaringer med eksoshusene fra Kinugawa?