Masse blå røyk når jeg girer opp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
gwinther
Innlegg: 4
Registrert: 01 okt 2013, 13:55

Masse blå røyk når jeg girer opp

Legg inn av gwinther » 24 aug 2015, 08:29

På tur i Lofoten på lørdag oppdaget jeg litt blå røyk etter å ha startet fra en parkeringsplass. Dette skjedde hver gang jeg giret opp, men mengden blå røyk var beskjeden.

Under hjemturen søndag natt stanset jeg - uten å stoppe motoren - på en utkjørsel. Da jeg akselererte ut fra utkjørselen røykla jeg området med tykk blå røyk for hver gang jeg giret opp, hele veien fra 1. til 5. gir.
Ingen røyk ved jevn kjøring, men dersom jeg giret ned - f.eks. fra 5. til 4 gir - for deretter å gire opp, så kom et nytt kraftig utslipp.
Det er ingen ulyder fra motoren. Siden jeg kom hjem midt på natta har jeg ikke sjekket oljenivået. Det var helt ok da jeg startet turen på fredag.

Er dette turboen som har gitt opp?

Brukeravatar
hacri
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 30 jun 2013, 11:57

Re: Masse blå røyk når jeg girer opp

Legg inn av hacri » 24 aug 2015, 10:49

Kan nok mest sannsynlig være turboen som har tatt farvell. Ta av innsugsrør og kjenn om du kan bevege akslingen i turboen
Ellers IH Scout freak...

gwinther
Innlegg: 4
Registrert: 01 okt 2013, 13:55

Re: Masse blå røyk når jeg girer opp

Legg inn av gwinther » 25 aug 2015, 09:44

Kan en 2003-2005 årsmodell av turboaggregatet benyttes på en 2001-modell 9-5?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Masse blå røyk når jeg girer opp

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 aug 2015, 10:06

Du skriv ingenting om kva motor du har, men har du en 2.0t/2.3t kan du plukke frå en bil med samme motor (Garret GT17). Har du en 2.3T/Aero er det Mitsu. TD04 som er montert, og du kan ta en turbo ifrå en bil med samme motor, uavhengig av årsmodell Du kan også bruke TD04 på en 2.0t/2.3t, men det krev nye vassrør samt ny programvare. Men på den andra sida er det en meir haldbar turbo enn GT17...
Men sjekk typeskiltet på turboen innan du handlar om du handlar brukt og er i tvil.

Svar