Saab 9-5 2.0t, 1998 - problemer knyttet til multireim
Moderator: Moderatorer
Saab 9-5 2.0t, 1998 - problemer knyttet til multireim
Hei! Min Saab 9-5 2.0t 98 modell har de siste ukene vært nede for telling og jeg trenger litt hjelp. Må nevne at jeg har veldig lite mekanisk erfaring og har ikke skrudd mye bil før. Har allikevel litt grunnleggende innsikt i en motor takket være militæret. Uansett, her er problemet(ene):
Jeg var ute og kjørte med bilen for noen dager siden da jeg plutselig mistet servostyringen over bilen. Fikk kjørt bilen hjem og parkert den og da så jeg at det kom røyk ut av motorrommet. Jeg åpnet panseret og oppdaget da at "kylarens övre slang"(betegnelse fra Haynes) var sprukket opp. Samtidig så jeg at det lakk kjølevæske ned på asfalten fra venstre side av motorrommet og fra høyreside. Fikk bestilt ny slange og byttet denne, da sluttet lekkasjen fra høyre side av motoren. Jeg startet så opp bilen og da gikk motoren tilsynelatende veldig bra, dvs at motoren gikk på et jevnt turtall og hørtes fin ut, men det var fortsatt ingen servo. Etter en grundigere titt i motorrommet så jeg plutselig at drivreima/multireima hadde hoppet av (noe som forklarer mangelen på servo). Nå har jeg fått satt drivreima/multireima på plass igjen(denne så for øvrig fin ut). Byttet ingen av hjulene eller drivreima ettersom jeg er student og vil prøve billigste utvei først. Mens jeg satt drivreimen på plass, helte jeg på vann i ekspansjonstanken for å prøve å finne lekkasjen til all kjølevæsken. Klarte ikke å finne ut hvor det lekker fra, men når jeg la meg under bilen for å se hvor det kommer fra så ser jeg at det renner kontinuerlig fra området rundt vannpumpa(tror jeg). Men jeg tenkte at nå som drivreima var på plass igjen så ville bilen fungere sånn noenlunde, til tross for kjølevæskelekkasje, så jeg startet opp bilen igjen. Servoen var tilbake, men nå kom det en hvinete lyd fra drivreima sammen med røyk og en litt svidd lukt så jeg turte ikke å ha motoren i gang lenger en 7-8 sekunder.
Det er her jeg nå sliter med å konkludere med hva problemet er. Kan det være noen av spennhjulene som bør byttes? Eller er det rett og slett vannpumpa som har tatt kvelden?(med tanke på kjølevæskelekkasjen) - Eller er problemet noe helt annet?
Jeg var ute og kjørte med bilen for noen dager siden da jeg plutselig mistet servostyringen over bilen. Fikk kjørt bilen hjem og parkert den og da så jeg at det kom røyk ut av motorrommet. Jeg åpnet panseret og oppdaget da at "kylarens övre slang"(betegnelse fra Haynes) var sprukket opp. Samtidig så jeg at det lakk kjølevæske ned på asfalten fra venstre side av motorrommet og fra høyreside. Fikk bestilt ny slange og byttet denne, da sluttet lekkasjen fra høyre side av motoren. Jeg startet så opp bilen og da gikk motoren tilsynelatende veldig bra, dvs at motoren gikk på et jevnt turtall og hørtes fin ut, men det var fortsatt ingen servo. Etter en grundigere titt i motorrommet så jeg plutselig at drivreima/multireima hadde hoppet av (noe som forklarer mangelen på servo). Nå har jeg fått satt drivreima/multireima på plass igjen(denne så for øvrig fin ut). Byttet ingen av hjulene eller drivreima ettersom jeg er student og vil prøve billigste utvei først. Mens jeg satt drivreimen på plass, helte jeg på vann i ekspansjonstanken for å prøve å finne lekkasjen til all kjølevæsken. Klarte ikke å finne ut hvor det lekker fra, men når jeg la meg under bilen for å se hvor det kommer fra så ser jeg at det renner kontinuerlig fra området rundt vannpumpa(tror jeg). Men jeg tenkte at nå som drivreima var på plass igjen så ville bilen fungere sånn noenlunde, til tross for kjølevæskelekkasje, så jeg startet opp bilen igjen. Servoen var tilbake, men nå kom det en hvinete lyd fra drivreima sammen med røyk og en litt svidd lukt så jeg turte ikke å ha motoren i gang lenger en 7-8 sekunder.
Det er her jeg nå sliter med å konkludere med hva problemet er. Kan det være noen av spennhjulene som bør byttes? Eller er det rett og slett vannpumpa som har tatt kvelden?(med tanke på kjølevæskelekkasjen) - Eller er problemet noe helt annet?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 9-5 2.0t, 1998 - problemer knyttet til multireim
Det er vel ikkje heilt urimelig at du bør bytte vasspumpa. Den har nok gjordt sitt om det renn kjølevatn rett gjennom den. Ellers bør du sjekke at spennaren til reima er OK, det kan jo vere det at den ikkje strammar reima slik den skal som har gjordt at heima har hoppa av.
Demonter reima att, kjenn på hjula (og spesiellt vasspumpa), då får du ei viss susning på kva som kan vere gale.
Demonter reima att, kjenn på hjula (og spesiellt vasspumpa), då får du ei viss susning på kva som kan vere gale.
Takk for svar!
Får åpne opp igjen og se om jeg blir noe klokere. Noe spesielt jeg skal kjenne etter på hjulene? Går utifra at de skal kunne snurre rundt, men at slark og den slags er dårlig nyheter? Noen formening om hva røyken og den svidde lukta kan være for noe? Kan det være svidd kjølevæske f.eks? Eller er det noe annet som blir varmt som følge av at det ikke kommer kjølevæske til motoren.
Får åpne opp igjen og se om jeg blir noe klokere. Noe spesielt jeg skal kjenne etter på hjulene? Går utifra at de skal kunne snurre rundt, men at slark og den slags er dårlig nyheter? Noen formening om hva røyken og den svidde lukta kan være for noe? Kan det være svidd kjølevæske f.eks? Eller er det noe annet som blir varmt som følge av at det ikke kommer kjølevæske til motoren.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Du skal kjenne ette slakke og at hjulet rullar fint når du bevegar på det, ingen hakkette bevegelse. Er jo berre å samenligne hjla, so finn du det jo fort ut kva som er normalt og kva som ikkje er normalt. Ang røyk og lukt kan det som du seier vere kjølevatn, men det er jo å synse. Det er iaf ikkje urimelig at det kan va det. Husk også spennaren, den er fjørbelasta, og for å avlaste set du en forlengar frå eit 1/2" pipesett fks.
Det var uten tvil hjulet til vannpumpen som var slarkete så nå har jeg byttet vannpumpe etter litt knoting.
Det er jeg derimot ikke har fått til er å sette på plass alle delene igjen. Vannpumpa er festet, servopumpa festet og nå står inntaksrøret til turboen for tur. Denne får jeg overhodet ikke på plass og det virker som om det enten er et rør(pnkt 1 på bilde) som er i veien, eller AC-kompressoren(pnkt 2 på bilde) som er i veien. Har bannet over dette i godt over 1 time nå... Er det mulig å se hva jeg gjør feil?
Røret går forøvrig inn i vannpumpen, vet ikke hva slags funksjon det har eller hva navnet på det er.

Det er jeg derimot ikke har fått til er å sette på plass alle delene igjen. Vannpumpa er festet, servopumpa festet og nå står inntaksrøret til turboen for tur. Denne får jeg overhodet ikke på plass og det virker som om det enten er et rør(pnkt 1 på bilde) som er i veien, eller AC-kompressoren(pnkt 2 på bilde) som er i veien. Har bannet over dette i godt over 1 time nå... Er det mulig å se hva jeg gjør feil?
Røret går forøvrig inn i vannpumpen, vet ikke hva slags funksjon det har eller hva navnet på det er.
Løsningen var å demontere seg ned til vannpumpen igjen for å bøye røret på bildet slik at inntaksrøret fikk plass.
Nå er vannpumpen byttet, men da jeg startet opp bilen røyk det fra motoren og det luktet svidd. Lot den kjøre litt på tomgang før jeg ikke turte å la motoren gå lenger i frykt for å gjøre vondt verre. Det røyk fra selve motoren, ikke ubehagelig mye, men litt og jevnt samtidig som det luktet svidd. Motoren ble også veldig varm i løpet av de 5-8 minuttene jeg hadde bilen i gang. Skal det fylles på kjølevæske noen andre steder enn i ekspansjonstanken etter å ha skiftet vannpumpe? Leste noe om at man kan fylle på i radiatoren f.eks....
Nå er vannpumpen byttet, men da jeg startet opp bilen røyk det fra motoren og det luktet svidd. Lot den kjøre litt på tomgang før jeg ikke turte å la motoren gå lenger i frykt for å gjøre vondt verre. Det røyk fra selve motoren, ikke ubehagelig mye, men litt og jevnt samtidig som det luktet svidd. Motoren ble også veldig varm i løpet av de 5-8 minuttene jeg hadde bilen i gang. Skal det fylles på kjølevæske noen andre steder enn i ekspansjonstanken etter å ha skiftet vannpumpe? Leste noe om at man kan fylle på i radiatoren f.eks....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Ikkje uvanlige sympton om du har søla kjølevatn rundtomkring på motor/manifold. Du skal fylle i ekspansjonstanken, deretter er det å lufte systemet. Etter all lufta er ute har du mest sansynlig fyllt på typisk 3-4 liter til.
Har prøvd å lufte systemet nå. Opplevde at kjølevæskenivået sank ca 1 cm før det rant over i fra ekspansjonstanken. Turtallet oppførte seg også litt ujevnt til tider og motoren var veldig varm da jeg avsluttet seansen og var lei av å tørke opp kjølevæske. Noen typiske feil knyttet til dette problemet?
Og etter et forsøk til og nærmere ettertanke så er grunnen til at kjølevæsken renner over fordi det blir kok-varmt og rett og slett koker over. Termostaten på dashbordet viser normal temperatur. Det virker jo som om det er noe som skal kjøle ned motoren som ikke gjør det. Vannpumpa er jo ny og jeg så etter om den snurret rundt og det gjør den.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis du har kjørt med bilen uten kjølevæske, som du skriver i første innlegg, så skal du ikke se bort ifra at toppen har vært så varm at den har slått seg, med lekkasje av forbrenningstrykk ut i kjølekretsen som resultat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Noen flere symptomer som kan tyde på defekt toppakning?
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Trykk i kjølesystemet, vann i olja, olje i vannet, vann i sylindere, lista er lang
Holder med Ingvar i at toppen kan ha slått seg om den har kokt

Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet