Saab 9-5 2.0t, 1998 - problemer knyttet til multireim
Lagt inn: 09 sep 2015, 18:22
Hei! Min Saab 9-5 2.0t 98 modell har de siste ukene vært nede for telling og jeg trenger litt hjelp. Må nevne at jeg har veldig lite mekanisk erfaring og har ikke skrudd mye bil før. Har allikevel litt grunnleggende innsikt i en motor takket være militæret. Uansett, her er problemet(ene):
Jeg var ute og kjørte med bilen for noen dager siden da jeg plutselig mistet servostyringen over bilen. Fikk kjørt bilen hjem og parkert den og da så jeg at det kom røyk ut av motorrommet. Jeg åpnet panseret og oppdaget da at "kylarens övre slang"(betegnelse fra Haynes) var sprukket opp. Samtidig så jeg at det lakk kjølevæske ned på asfalten fra venstre side av motorrommet og fra høyreside. Fikk bestilt ny slange og byttet denne, da sluttet lekkasjen fra høyre side av motoren. Jeg startet så opp bilen og da gikk motoren tilsynelatende veldig bra, dvs at motoren gikk på et jevnt turtall og hørtes fin ut, men det var fortsatt ingen servo. Etter en grundigere titt i motorrommet så jeg plutselig at drivreima/multireima hadde hoppet av (noe som forklarer mangelen på servo). Nå har jeg fått satt drivreima/multireima på plass igjen(denne så for øvrig fin ut). Byttet ingen av hjulene eller drivreima ettersom jeg er student og vil prøve billigste utvei først. Mens jeg satt drivreimen på plass, helte jeg på vann i ekspansjonstanken for å prøve å finne lekkasjen til all kjølevæsken. Klarte ikke å finne ut hvor det lekker fra, men når jeg la meg under bilen for å se hvor det kommer fra så ser jeg at det renner kontinuerlig fra området rundt vannpumpa(tror jeg). Men jeg tenkte at nå som drivreima var på plass igjen så ville bilen fungere sånn noenlunde, til tross for kjølevæskelekkasje, så jeg startet opp bilen igjen. Servoen var tilbake, men nå kom det en hvinete lyd fra drivreima sammen med røyk og en litt svidd lukt så jeg turte ikke å ha motoren i gang lenger en 7-8 sekunder.
Det er her jeg nå sliter med å konkludere med hva problemet er. Kan det være noen av spennhjulene som bør byttes? Eller er det rett og slett vannpumpa som har tatt kvelden?(med tanke på kjølevæskelekkasjen) - Eller er problemet noe helt annet?
Jeg var ute og kjørte med bilen for noen dager siden da jeg plutselig mistet servostyringen over bilen. Fikk kjørt bilen hjem og parkert den og da så jeg at det kom røyk ut av motorrommet. Jeg åpnet panseret og oppdaget da at "kylarens övre slang"(betegnelse fra Haynes) var sprukket opp. Samtidig så jeg at det lakk kjølevæske ned på asfalten fra venstre side av motorrommet og fra høyreside. Fikk bestilt ny slange og byttet denne, da sluttet lekkasjen fra høyre side av motoren. Jeg startet så opp bilen og da gikk motoren tilsynelatende veldig bra, dvs at motoren gikk på et jevnt turtall og hørtes fin ut, men det var fortsatt ingen servo. Etter en grundigere titt i motorrommet så jeg plutselig at drivreima/multireima hadde hoppet av (noe som forklarer mangelen på servo). Nå har jeg fått satt drivreima/multireima på plass igjen(denne så for øvrig fin ut). Byttet ingen av hjulene eller drivreima ettersom jeg er student og vil prøve billigste utvei først. Mens jeg satt drivreimen på plass, helte jeg på vann i ekspansjonstanken for å prøve å finne lekkasjen til all kjølevæsken. Klarte ikke å finne ut hvor det lekker fra, men når jeg la meg under bilen for å se hvor det kommer fra så ser jeg at det renner kontinuerlig fra området rundt vannpumpa(tror jeg). Men jeg tenkte at nå som drivreima var på plass igjen så ville bilen fungere sånn noenlunde, til tross for kjølevæskelekkasje, så jeg startet opp bilen igjen. Servoen var tilbake, men nå kom det en hvinete lyd fra drivreima sammen med røyk og en litt svidd lukt så jeg turte ikke å ha motoren i gang lenger en 7-8 sekunder.
Det er her jeg nå sliter med å konkludere med hva problemet er. Kan det være noen av spennhjulene som bør byttes? Eller er det rett og slett vannpumpa som har tatt kvelden?(med tanke på kjølevæskelekkasjen) - Eller er problemet noe helt annet?