Side 1 av 1
saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 13 sep 2015, 22:27
av oms97
hei, har en saab 9-3 98 t5 med 185 hester originalt eg driver og leiker med, og nor bilen var dønn original så kunne eg kjøre med fritt ladetrykk, men no nor eg har experiment tert litt og tynt litt mere hester ut av den, så lader den høgre uten fritt ladetrykk, og nor eg kjører med fritt ladetrykk så slipper den liksom gassen på toppdraget, (den bunner turbo måleren) og eg bare lurte på om det var ein måte eg kunne stille opp kor mykje den kunne lade? eller bytte til ein wastegate uten sikring på det elns. hadde vært kos og kunne kjørt med fritt ladetrykk igjen
takker for svar
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 06:39
av Kristian N2215
Du kan ikke bare kjøre opp trykket og tro at det går bra! Det er mest sannsynlig fuelcut du får når den gir seg. Skaff deg ordentlig trimsoftware, så slipper du å leke med "livet":P
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 08:59
av oms97
Har turbo som skal tåle meire enn 1.3 bar. Og toppen tåler vell det og ?
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 09:04
av oms97
Men har ein liten dritt chip no, veit du om nokke bedre

?
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 09:29
av Kristian N2215
Det er ikke bare turbo og topp som skal tåle det. Du får sikkert et mer detaljert svar fra guruene her inne, men feil luft/bensinblanding gir høøye temperaturer og kan brenne stempler osv. Vet ikke hvor man får tak i software til T5, men det er flere her inne som lager custom map.
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 10:17
av oms97
Åh, men takk for hjelpa, men føler motor sliter med temperatur, vifta går etter 1 min på tomgang, men det gjor han som original og..
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 10:21
av Kristian N2215
Snakker ikke om temp på kjølevannet. Men forbrennings- og eksostemperaturer. Det har ikke noe eget kjølesystem. Der er det blandingsforholdet mellom bensin og luft som styrer temperaruren. Når du kjører med fritt ladetrykk blir det krøll!
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 11:18
av oms97
Ja, eg er ikkje så kjent som du er, er bare en sliten 9-3 eg friskrur på

må jo lære ting på en måte, men trudde det var lettare og kjøre med fritt ladetrykk vist du ikkje har luftmengemåler? Er ikke det på min modell, er følere eller nokke sont, har vell greiaste modellen og trimme

Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 11:21
av oms97
Men kan du bytte software på ein så gammel modell? Må du ikke ha ein chip boks? Meina det er det som er montert no
Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 13:13
av TurboTrykk
Det vanligste er å programere om den boksen du har, eller kjøpe en ferdigprogramert boks fra f.eks maptun, bsr eller speedparts. Er også folk her inne som kan legge inn nytt program. Bilen din er lett å trimme, men det må fortsatt gjøres skikkelig. Ellers tar du livet av motoren din

Re: saab 9-3 98 185 originalt
Lagt inn: 14 sep 2015, 13:53
av oms97
Ja er vell letteste modellen, men har eit spørsmål til, satt på ein 1 veis dump i stede for ein 2 veis, er det dumt? Plumberte hålet med luftfilteret, burde eg sette inn nokke som lufter i stede? Så eg får litt bedre gjennomtrekk? Og veit du om eit bra powerfilter eg burde bruke? Bruker biltema no og er ikkje så veldig bra. For eksempel eit powerfilter med lokk som passer på original boks?