Side 1 av 1
SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange: LØST
Lagt inn: 23 sep 2015, 13:37
av Landmann
Mitt første innlegg - og min andre SAAB
Problemet fortoner seg slik:
- ved jamnt økende gasspådrag så koster motoren på og bilen går som en Turbo-SAAB.
- dersom jeg trår raskt på pedalen så nøler motoren før turboen slår inn. I nølingen så "jokker" bilen voldsomt - som om den ikke får bestemt seg.
- dersom jeg har dratt på med jamn gass for så å gå av gass og deretter gi gass igjen så nøler og "jokker motoren".
Hvor skal jeg begynne å lete?
Re: SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange
Lagt inn: 23 sep 2015, 13:59
av Ingvar N629
Re: SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange
Lagt inn: 23 sep 2015, 14:20
av Landmann
Takk Ingvar N629: jeg har skumlest og skal lese nøye og feilsøke etter den smørbrødlisten

Nå ble jeg gla.
Re: SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange: LØST
Lagt inn: 24 sep 2015, 20:06
av Landmann
Case closed

bilen er testet og den fungerer turbosnoooopt.
Jeg fulgte den nevnte smørbrødlista og fant følgende feil:
1. O-ringen rundt aluminiumsrøret var steinhard og det var kanonlett å trekke røret ut av innsugsrøret. Jeg byttet den ut med ny ring og vips var det treig og tett.
2. Noen må ha fetla det til ved montering av innsugsrør inn i turbo'en. Store deler av o-ringen (50 mm i indre diameter) var borte og dermed var det duket for falskluft. At klemringen var ødelagt og kun hang og slang hører og med.
3. Det nevnte plast-t-stykket var i orden, men gummislangen (med to ulike diametere) var sprukket - og som den nissen jeg er så fikk Sicaflex duge

4. En tyyyyn slange som gikk fra en "klokke" ved radiator-området og over til noe lurt ved torpedoveggen var morknet. (De rette betegnelsene får jeg lære meg

)
Så dett var dett:
- lesing av smørbrødliste
- noen timers skruing
- kr 255 i pakning og klemring og SAAB'n går slik den skal
Nå så jeg

Problemene jf lista var fra fig 5, 6 og 11. Jeg hadde ikke nok 4 mm slanger - så det blir helgejobben.