Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel majones! LØST!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel majones! LØST!

Legg inn av Landmann » 12 nov 2015, 22:14

Kort fortalt slik emneteksten sier:
- ny olje av "originalsorten" 5-30 helsynt
- ny veivhusventilasjon med nye slanger (og ingen sprekk i de gamle, som fortsatt måtte brukes)
- ingen majones på peilepinnen ved småkjøring
- ingen tap av kjølevæske.

Nå kuler jeg'n på motellrom i nord-Finland. Har tilbakelagt 110 mil med hurtigkjøring i -4 grader. Skulle fylle bensin og sjekket oljenivået.

Jeg får ikke lastet opp bilde, men "dersom" så ville man sett gul guffe på peilepinne-stanga og på plast-dråpe-enden.

Kan noen forklare meg hva i huleste som skjer (og det endog etter timesvis med hurtig langkjøring).
Sist redigert av Landmann den 27 feb 2017, 23:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Paradigm N558 » 13 nov 2015, 05:24

Sprekk i en slange til veivhusventilasjonen, eller så kan det være tett i røret inni toppdekselet ditt på motoren.
Denne var tett på min gamle bil, og jeg blåste den rent ved trykkluft. Er en del torx-skruer og fjerne, men dekselet kommer rett av etterpå. Forsiktig under demontering og montering så du ikke skader toppdekselpakningen, den kan som regel gjenbrukes.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Landmann » 13 nov 2015, 07:12

Takk for tips, men jeg utelukker både slangesprekk og tett avlufting fra ventilkamdekselet. Begge disse ble grundig sjekket da jeg for 2000 km siden byttet ut både oljefellen og slanger til veivhusventilasjonen. Toppdekselet var forøvrig kanonreint (og svensken har rullet over 290k med eiere som har vært petimetere).

Dette er mystisk! Å dasse i bytrafikk gir rein olje. Å fly lavt i timesvis blant reinsdyr, snøfnugg og julenisse gir majones. Fø... jeg skjønner mindre.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Ingvar N629 » 13 nov 2015, 07:39

Motor eldre enn 2004, og oppgradert ventilasjonssats med stuss på trakten til oljepåfyllingsrøret? Da er det nok kondens mot påfyllingsrøret, som er en del av veivhusventilasjonen. Blir vel kaldt nok til det ved slik kjøring. Olja i seg selv er nok fin, "majonesen" fester seg nok bare på peilepinnen på vei opp. Dette er ikke farlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Landmann » 13 nov 2015, 19:41

Og mer majones ble det etterhvert. Et underlig resultat av en konstruksjon fra et så anerkjent bilmerke fra nordlige områder :(

Jeg må forske litt på dette; på et eller annet vis må man kunne kuldeisolere ting og tang. Majones er jo sammenblanding kondens og oljedamp i et kaldt miljø. Og motorrommet på en Saab 2.0 t i godt driv skulle i utgangspunktet ikke være et kaldt miljø.

Jeg glemte ... alle rør er i bakkant av motoren og dermed skyddet for kaldt luftdrag. Påfyllingsrøret er ikke kaldt, men passelig varmt under drift (jeg har kjent med hånda).

Økt "majonesproduksjon" er inntil et visst punkt ikke farlig. Men jeg har kjørt mye i kalde strøk (ned mot 30 minusgrader). Når majonesen fryser (dette skjer ved stillstand etter kjøreoppdrag når alle mus og engler sover) så fryser gugga til en isklump. Ved oppstart bygges det raskt opp trykk i motoren; luft utvider seg, damp stiger, men majonesgugga tiner ikke tilsvarende. Spør meg hva som har skjedd når du knirker deg sydover forbi Jergul i Karasjok kommune i alvorlige minusgrader og hele motorrommet er oversprøytet av tynn oljefilm og det lukter drit i kupéen :(

Så tilbake til caset: finnes det noen utbedringsmuligheter for å unngå det jeg nå opplever ... eller kjører de av dere med Saab bensiner før 2004 med konstant majonesproduksjon på langkjøring?

Jeg er takknemlig for alle synspunkter; erfarte eller gjettede samt tips :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Ingvar N629 » 13 nov 2015, 21:39

Hvis problemet er så stort, vil jeg tro du har for stor blow-by forbi stempelringene, så sant resten fungerer som det skal. Er isolasjonsmatten rundt slangen med enveisventil montert, sammen med kjølevannsslangene for å varme ventilen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Paradigm N558 » 14 nov 2015, 04:09

Eller kan enveisventilen være montert feil vei?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Landmann » 14 nov 2015, 11:28

Til Ingvar og Paradigm: jeg skal sjekke i løpet av ettermiddagen hvordan ståa er og melde tilbake.

Hvordan får jeg lagt ut bilde?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Paradigm N558 » 14 nov 2015, 21:15

Du må laste opp bildene på ei ekstern side, f.eks. imgur.com eller photobucket.
Så henviser du til de bildene i denne tråden, med EKSEMPELVIS kode

Kode: Velg alt

[img]www.imgur.com/majonesbilde.jpg[/img]
Test for egen del:
Bilde
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Paradigm N558 » 14 nov 2015, 21:20

Paradigm N558 skrev:Du må laste opp bildene på ei ekstern side, f.eks. imgur.com eller photobucket.
Så henviser du til de bildene i denne tråden, med EKSEMPELVIS kode

Kode: Velg alt

[img]www.i.imgur.com/majonesbilde.jpg[/img]
Test for egen del:
Bilde
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Landmann » 15 nov 2015, 22:17

Updates: måtte pelle fram monteringsbeskrivelsen for den oppdaterte "ventilasjonen" og alt er gjort etter oppskriften; både isolasjonsmatte, strips etc.

Det finnes ventiler som dere nevner. De ventiler jeg finner har piler som peker "vekk" fra motorblokka, dvs de peker mot påfyllingsrør og mot innsuget.

Jeg finner ikke sprekker i de gamle slangene.

Ivar nevner for stor blow-by. Jeg forstår dette som sylinderlekkasje med utblås via stempelringer og tilbake til bunnpanna. Nå har ikke jeg sjekket sylinderlekkasjen, så kanskje .... På den annen side går jo kjerra tålelig bra. Jeg kan nevne at på denne langturen hadde jeg på transportstrekkene en gjennomsnittsfart på 94 km/t over mange timer og et bensinforbruk på 0.66 l/mil jf kjørecomputeren (farten stemmer, bensinforbruket sjekket jeg ikke i praksis). Ingen jokking med høyrefoten, men proff jamn kjøring :) Det tolker jeg som god kompresjon og sunn motor.

Nå går bilen over i hverdagskjøring og erfaringsvis forsvinner majonesen (helt stikk i mot det jeg er vant til).

Men jeg er litt motløs.

Fra andre bilmerker er jeg vant til at majonesen kommer fra ventilkamdekselet (toppen). Hmm... jeg lurer på om jeg skal lurekoble meg vekk fra påfyllingsrøret. Hva tror dere?

Jeg tar ikke sjansen på mange timers høghastighet på nordkalotten i timesvis, kuldegrader, majones og faren for påfølgende frossen majones og tette rør :(

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Landmann » 16 nov 2015, 08:53

Ooops .. en blow-by-test er visstnok helt forskjellig fra en sylinderlekkasjetest jf denne http://www.aa1car.com/library/engine_blowby.htm

En folkelig forklaring http://www.bobistheoilguy.com/what-is-blow-by/

Og her er what-to-do ... http://www.slideshare.net/mobile/askbob ... -by-anyway

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2015, 10:24

Blow-by er den veivhusgassen som lekker forbi ringene ja, og den indikasjonen man normalt sett har er kompresjon og hvis man vil gjøre det litt mer ordentlig, sylinderlekkasjetest eller leakdown-test. Flowmeter for å måle blow-by flow har jeg kun sett brukt i motorlab.

Uansett, majonesen er oljeblandet vanndamp og dette kan kun komme fra veivhuset evt iblandet fuktig falsk luft. At røret til peilepinnen er relativt varmt er nå så, men det er kaldere enn der veivhusgassen kommer fra, dermed får du kondensering. Vet ikke hva duggpunktet til varm veivhusgass kan ligge på, men over både 30 og 40 grader kan det nok glatt være. Hvis ingen andre ting leder til løsning, så kan kanskje en isolasjonsstrømpe rundt påfyllingsrøret være en mulighet?
Jeg har kjørt en del i slike forhold som du beskriver, med samme versjon av veivhusventilasjonen uten noen problemer, så derfor stusser jeg på at alt skal kunne være i orden hos deg. Har du sjekket den lille hvite ventilen på 4mm slangen mellom toppdeksel og spjeldhus? Denne går av og til tett, eller lekker begge veier. Det kan evt være problem med at den ikke tetter som den skal den veien den skal være tett, når det er kaldt. Denne ventilen skal være åpen fra toppdeksel mot spjeldhus, for å få avsug av veivhusgass den veien, men når turboen jobber må den selvsagt stenge slik at du ikke blåser turbotrykk i veivhuset, for da spruter det fort olje.
Ventilen som står på slangen inn til trakta på påfyllingsrøret skal ha pila MOT påfyllingsrøret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Landmann » 17 nov 2015, 08:11

Den lille hvite ventilen du nevner Ivar har pil fra toppdeksel mot spjeldhus. Når jeg demonterer 4mm slangene så kan jeg kun blåse luft med pilens retning. Jeg kan ikke blåse mot pilens retning, da lukker ventilen.

Jeg har oljesvetting i spjeldhusområdet. Jeg klarer ikke å lokalisere hvor dette kommer fra.

Røret, som er skrudd fast i "snorkelen" og som går på venstre side av toppdekselet og senere går over i en slange er tettet med majones.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5, ny olje, ny veivhusventilasjon, langkjøring og likevel MAJONES

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2015, 08:42

Landmann skrev: Røret, som er skrudd fast i "snorkelen" og som går på venstre side av toppdekselet og senere går over i en slange er tettet med majones.
Er det røret tett? Da er det jo noe feil, det er ikke her den skal ende opp. Byttet du selve oljefella da du oppgraderte veivhusvent? Er 4mm slangen koblet til riktig nippel på spjeldhuset? Oljesvettinga rundt spjeldhuset kommer med ladelufta, og er sannsynligvis i stor grad oljedamp fra veivhusventilasjonen som kommer fra det røret du nevner. Resten kommer fra lekkasje i turboen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar