9-5 TID = Problemer??
Lagt inn: 17 nov 2015, 20:57
Hei!
Jeg er ny på forumet. Etter å ha holdt meg borte fra Saab i nesten 10 år har jeg røket på skikkelig.
Med en bror som gikk fra jobben på Audi til Saab-huset og bilgal familie ble etterhvert hele familien bitt av basillen. Onkler og tanter. Fattern kjøpte ny 9-5 Griffin(som han kjørte 200 000km på 4 år med UTEN problemer).
Blitt både OG900 og 9000++ på meg før jeg fikk firmabil.
Etter mange år med masse forskjellige biler(VW,3stk BMW,2stk Ford og ny Audi A4 Quattro i 2014), fikk jeg aksept av samboer til å kjøpe en strøken 2001 9-3 2.0t Automat med en eier. Nydelig bil med beige helskinn, mørkeblå metallic, Aeroeksteriør og varme i baksetet. Hun var solgt!
Så med grobunn i dette og stramt budsjett med husbygging har jeg overbevist henne om at en 2007 9-5TID ville være et lur bil og bytte Audien med... Det er vi nå uenige om...
Bilen har stått på tunet nå i 3 uker... Jeg har kjøpt den første Saaben jeg har begynt å hate.
Kjøpte bilen på Auto-Fornebu (fantastisk service og hyggelige folk), men bilen er ikke frisk.
Bilen har hatt 1 eier og kun 137 000km på tellerverket.
Alle servicer er fulgt til punkt å prikke. Null rust.
Satt på HIRSCH kittet med 175HK når jeg kjøpte den.
Jeg kjører ca 110mil uka, så den går bare på langkjøring.
De har hatt den inne for tredje gang grunnet fusking.
Byttet alt av virvelspjeld med tilbehør.
Måtte bytte ny vannpumpe pga lekasje 2 uker etter regreimbytte.
Har renset EGR 2 ganger
Satt på EGR restrictor fra Alfa-Romeo
Fremdeles går den dårlig, og den soter noe helt inni helv...
"lugger" på ca 2000rpm
Girkassen girer ned selv ved minste gasspådrag(automat)
Det suser fra motor ved gasspådrag. (ikke turbo-uling)
De dagene den fusker som værst kakler det voldsomt av motoren. Høres nesten ut som ventiltikking. Går over igjen når den værste fuskingen gir seg. Er det EGR som forårsaker denne jævla kaklinga?
Er det noen som vet hva de andre svakhetene på disse motorene er bortsett fra det jeg har byttet?
Er det vanlig med luftlekasjer på slanger på disse? Har sjekket, og det er ingen synlige sprekker... Siden det ryker helt sort fra eksos tenker jeg det den får for lite luft og mye diesel?
Lurer også på om det er noen av dere som har Hirsch kittet på deres 150TID. Merker dere stor forskjell fra 150 til 175?
Er dette en skikkelig dritt motor?
MANGE spørsmål fra bekymret Saab eier med sprekt budsjett...
Jeg er ny på forumet. Etter å ha holdt meg borte fra Saab i nesten 10 år har jeg røket på skikkelig.
Med en bror som gikk fra jobben på Audi til Saab-huset og bilgal familie ble etterhvert hele familien bitt av basillen. Onkler og tanter. Fattern kjøpte ny 9-5 Griffin(som han kjørte 200 000km på 4 år med UTEN problemer).
Blitt både OG900 og 9000++ på meg før jeg fikk firmabil.
Etter mange år med masse forskjellige biler(VW,3stk BMW,2stk Ford og ny Audi A4 Quattro i 2014), fikk jeg aksept av samboer til å kjøpe en strøken 2001 9-3 2.0t Automat med en eier. Nydelig bil med beige helskinn, mørkeblå metallic, Aeroeksteriør og varme i baksetet. Hun var solgt!
Så med grobunn i dette og stramt budsjett med husbygging har jeg overbevist henne om at en 2007 9-5TID ville være et lur bil og bytte Audien med... Det er vi nå uenige om...
Bilen har stått på tunet nå i 3 uker... Jeg har kjøpt den første Saaben jeg har begynt å hate.
Kjøpte bilen på Auto-Fornebu (fantastisk service og hyggelige folk), men bilen er ikke frisk.
Bilen har hatt 1 eier og kun 137 000km på tellerverket.
Alle servicer er fulgt til punkt å prikke. Null rust.
Satt på HIRSCH kittet med 175HK når jeg kjøpte den.
Jeg kjører ca 110mil uka, så den går bare på langkjøring.
De har hatt den inne for tredje gang grunnet fusking.
Byttet alt av virvelspjeld med tilbehør.
Måtte bytte ny vannpumpe pga lekasje 2 uker etter regreimbytte.
Har renset EGR 2 ganger
Satt på EGR restrictor fra Alfa-Romeo
Fremdeles går den dårlig, og den soter noe helt inni helv...
"lugger" på ca 2000rpm
Girkassen girer ned selv ved minste gasspådrag(automat)
Det suser fra motor ved gasspådrag. (ikke turbo-uling)
De dagene den fusker som værst kakler det voldsomt av motoren. Høres nesten ut som ventiltikking. Går over igjen når den værste fuskingen gir seg. Er det EGR som forårsaker denne jævla kaklinga?
Er det noen som vet hva de andre svakhetene på disse motorene er bortsett fra det jeg har byttet?
Er det vanlig med luftlekasjer på slanger på disse? Har sjekket, og det er ingen synlige sprekker... Siden det ryker helt sort fra eksos tenker jeg det den får for lite luft og mye diesel?
Lurer også på om det er noen av dere som har Hirsch kittet på deres 150TID. Merker dere stor forskjell fra 150 til 175?
Er dette en skikkelig dritt motor?
MANGE spørsmål fra bekymret Saab eier med sprekt budsjett...