Side 1 av 1

2.0t 9-5 "Majones" på peilepinnen - Feilsøking?

Lagt inn: 23 nov 2015, 18:23
av Magne78
Hei!

Jeg har 2002 9-5 2.0t, 150 hk.
På lørdag oppdaget jeg seig lys beige "guffelure" på peilepinnen. Jeg antar det er det som omtales som majones her på forumet. Min erfaring tilsier at det da er vann i oljen, og jeg tenker umiddelbart ødelagt toppakning. Etter å ha lest litt her på forumet ser jeg imidlertid at kan være andre årsaker.

Kan noen hjelpe meg med tips til hvordan jeg bør gå frem ved feilsøking? Hva annet kan dette skyldes, hvor bør jeg lete først?

Jeg vet ikke om det er gjort noe med veivhusventilasjonen, hvordan sjekker man det?
Turboen røyk i fjor, i forbindelse med bytte ble motoren spylt rein innvendig.

Jeg er takknemlig for alle konstruktive innspill!

Re: 2.0t 9-5 "Majones" på peilepinnen - Feilsøking?

Lagt inn: 23 nov 2015, 21:07
av Magne78
Har lest mer, og jeg forstår forklaringene slik at dersom oljen er svart, skyldes majonesen kondens. Videre ser jeg noen skriver at dette går over ved langkjøring, mens andre mener dette er indikasjon på dårlig veivhusventilasjon og/eller morkne slanger, slik at det kommer luft/kondens inn i motoren.

Så nå er spørsmålet: bør jeg dra på langtur, eller sjekke hele motoren for falsk luft?

Re: 2.0t 9-5 "Majones" på peilepinnen - Feilsøking?

Lagt inn: 25 nov 2015, 09:59
av Landmann
Dersom du ikke har reduksjon av kjølevæske i ekspansjonstanken (hold et øye med nivået) så kan du mest sannsynlig se bort fra forhold omkring toppakningen.

Jeg har en 2.0t med majones. Det snodige er at dette kommer kun ved langkjøring. Ved langtids småkjøring er det ikke antydning til majones på peilepinnen. M.a.o tror jeg at jeg har en luftlekkasje et eller annet sted. Jeg har byttet til ny veivhusventilasjon; gjorde dette selv, og gikk særdeles nøye til verks uten da å oppdage noen morke slanger.

Nå har bilen gått en del bykjøring og "guffelure-mengden" avtar. Guffeluren befinner seg i oljepåfyllingsrøret og følger med når jeg trekker opp peilepinnen.

Foreløpig kan jeg ikke gi noen annen anvisning (ettersom jeg selv ikke har funnet min feil) enn at du må kontrollere alle gummislanger og rør som er det av oljeventilasjoner for sprekker. Her vil kald luft trekkes inn og blande seg med oljedamp og gi guffelureliknende majones :roll: