Side 1 av 1

Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 09 jan 2016, 16:54
av djgabizz
Hei. Har en Saab 9-5 B235R som på 30 Desember 2015 ikke ville starte lengre. Startmotor tar tak og motor går rundt. Motor har god kompresjon og høres frisk ut når den går rundt på startmotor.
Bilen gikk perfekt fram til den ene dagen den nektet å starte. Det var en fuktig dag med 3 grader vel og merke.
Det skal også sies at bilen var noe treg til å starte opp når den var kald når den fungerte. Dette var/er ikke et batteriproblem da batteriet er helt nytt (Varta 74Ah).
Har testet flere DIC'er som jeg vet var gode, byttet CPS, skannet for feilkoder der det dukker opp en p1640 kode. Googlet litt rundt og ble bedt om å se på sikkringer. Alle er fine. Testet dem alle. Siste jeg ikke har gjort er å gå over relè'er. I følge Auto Elite Ski (Saab Forhandler) så hadde jeg ikke fått opp noe lys på instrumentene.
Snakket med SpeedParts. Dem sa jeg skulle gå over et rør som går til en T som ofte kan sprekke til bensinpumpa. Alt er i orden der også.
Bilen får pittelitt gnist får du prøver å starte den, så nekter den å prøve noe mer. Da går bare startmotoren. Lukter også veldig rikt av den lille eksosen som kommer ut av eksosanlegget når man prøver å få start.

Ingen hittil har kommet med noe skikkelig svar på hva som kan være feilen.

Takk! :)
Gabriel
Ski, Akershus.
Saab 9-5 2.3t 2003 m/xeon, skin, 5t automat med manuell gir.

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 09 jan 2016, 19:17
av Helge
Går bensinpumpen?

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 09 jan 2016, 20:08
av Ingvar N629
Sjekk bensintrykket, nippel på railen.

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 09 jan 2016, 23:35
av djgabizz
Helge skrev:Går bensinpumpen?
Ja. Hører pumpa.

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 09 jan 2016, 23:38
av djgabizz
Ingvar N629 skrev:Sjekk bensintrykket, nippel på railen.
Dette har jeg ikke sjekket. Men har forsøkt å trykke på den lille pinnen i nippelen. Da tyter det ut bensin. HAr ikke forsøkt mens pumpa går da. Hva skal trykke da evt ligge på?

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 10 jan 2016, 22:43
av Helge
Sett på tenning og la pumpen bygge opp trykk.
Slå av tenning og trykk inn ventilen. Det skal sprute høyt og mye.
Hvis det bare renner ut vil jeg tippe at bensinfilteret ditt er tett.

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 11 jan 2016, 11:42
av Kato
djgabizz skrev: - skannet for feilkoder der det dukker opp en p1640 kode. Googlet litt rundt og ble bedt om å se på sikkringer. Alle er fine. Testet dem alle. Siste jeg ikke har gjort er å gå over relè'er.
Denne DTC settes i følge WIS i tilfelle det mangler spenning (inn) til "hovedreléet" på pinne #1 (30).

Du skriver "dukker opp", og er dette en repeterende kode (blir slettet manuelt og så settes igjen umiddelbart ved tenning til "PÅ"), er det kanskje en tanke å sjekke litt rundt dette også, i tilfelle det ikke bare var en "gammel" kode som "henger/hang" igjen. Dette ettersom spenningen fra dette reléet bl.a. brukes som spennings-/strømforsyning av DIC, av Trionic (internt) for mating av spjeldmotor, spenningsforsyning til LMM etc.

Reléet er "E" i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC), og kan som en rask test byttes om med reléet for tanklokket, "F" (sjekk for sikkerhets skyld delenummer før ev. bytte). Er dette OK, sjekkes spenningen i hvert av punktene på sikring #14 i IPEC mot jord/chassis, helst når startmotor kjøres, da DIC øker strømtrekket.
djgabizz skrev: - Hva skal trykke da evt ligge på?
Det skal være 3,0 Bar, og 2,3 Bar "resttrykk" etter 20 minutter.

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 11 jan 2016, 12:12
av Mickey1500
Og det er ikke veivakselsensoren?

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Lagt inn: 11 jan 2016, 19:38
av Paradigm N558
Mickey1500 skrev:Og det er ikke veivakselsensoren?
Tror det er det han mener med CPS (Cam Posision Sensor?)
Om ikke, se om turtallsnåla bevegere seg når du prøver å starte, ligger den i ro, er veivakselgiver/veivakselsensor/VAG (kjært barn har mange navn) som kan være synderen.
Så, kan det være selve ECUen. Det er svært uvanlig at denne ryker, og sist men ikke minst, så ryktes det at et eller annet brudd i instrumentpanelet kan gi motorstopp.