Mistet motorkraft, mye røyk, lite olje
Lagt inn: 20 jan 2016, 08:55
Jeg har en 9-5 2.0l turbo 2003 mod. Har nå fått litt problemer og lurer på om noen har ideer til hvor jeg skal starte feilsøkinga?
Litt bakgrunn; for et par-tre måneder skifta jeg turbo etter et ordentlig ras av den. Gjorde skikkelig reint (rensa bunnpanne osv.) og har skifta olje et par ganger etterpå, byttet også hele veishusventilasjonen. Bilen har gått bra og vært som før etter byttet. Jeg har hatt en liten oljelekkasje, som gjør at jeg kjenner en svak brent oljelukt inne i bilen når jeg står på tomgang, men er ikke snakk om mye olje og nivået har holdt seg ganske greit (har holdt øye med dette).
Her om dagen, i 20 minus, etter å ha stått med motorvarmer for så å ha kjørt en fem minutters tid mistet jeg plutselig motorkraft. Motoren ville ikke over 2k rpm og automaten holdt seg i 1 gir. Jeg siktet meg inn på første mulige sted å stoppe. På de 60 meterne begynner oljelampa og den røde varsjeltrekanten og lyse. Siden jeg nettopp har rast turbo var jeg oppmerksom på om jeg så noe unormalt med røyken, men jeg synes dette røyk som det pleier i 20 minus.
Har nå fått den hjem og inn i varmt verksted. Etter å ha fått tint den opp har jeg rukket en liten titt på den: Det er bare så vidt det var litt olje nederst på peilepinnen, så fylte på olje og prøvde å starte den igjen. Den startet med en gang og gikk fint, men spøy ut røyk (hvit-grå, men ikke så mye som ved turbo-raset), etter ca. 10 sek begynte den og harke og fuske og stoppet tilslutt. Peilet oljen og kan ikke se noen stor forskjell på nivået fra jeg fylte til etter prøve-startingen. Jeg ser det er en del olje på passasjerside i motorrommet, men dette kan være fra den lille oljelekkasjen jeg vet jeg har hatt.
Har dere noen tips til hva jeg kan starte med å sjekke? Både olja på pinnen og kjølevæska i ekspansjonstanken ser ut til å ha helt fin farge. Jeg hørte ingen ulyder fra turbo eller motor i de 10 sek motoren gikk. Ved turbo-raset var det en forferdelig skrapelyd fra turbo.
Litt bakgrunn; for et par-tre måneder skifta jeg turbo etter et ordentlig ras av den. Gjorde skikkelig reint (rensa bunnpanne osv.) og har skifta olje et par ganger etterpå, byttet også hele veishusventilasjonen. Bilen har gått bra og vært som før etter byttet. Jeg har hatt en liten oljelekkasje, som gjør at jeg kjenner en svak brent oljelukt inne i bilen når jeg står på tomgang, men er ikke snakk om mye olje og nivået har holdt seg ganske greit (har holdt øye med dette).
Her om dagen, i 20 minus, etter å ha stått med motorvarmer for så å ha kjørt en fem minutters tid mistet jeg plutselig motorkraft. Motoren ville ikke over 2k rpm og automaten holdt seg i 1 gir. Jeg siktet meg inn på første mulige sted å stoppe. På de 60 meterne begynner oljelampa og den røde varsjeltrekanten og lyse. Siden jeg nettopp har rast turbo var jeg oppmerksom på om jeg så noe unormalt med røyken, men jeg synes dette røyk som det pleier i 20 minus.
Har nå fått den hjem og inn i varmt verksted. Etter å ha fått tint den opp har jeg rukket en liten titt på den: Det er bare så vidt det var litt olje nederst på peilepinnen, så fylte på olje og prøvde å starte den igjen. Den startet med en gang og gikk fint, men spøy ut røyk (hvit-grå, men ikke så mye som ved turbo-raset), etter ca. 10 sek begynte den og harke og fuske og stoppet tilslutt. Peilet oljen og kan ikke se noen stor forskjell på nivået fra jeg fylte til etter prøve-startingen. Jeg ser det er en del olje på passasjerside i motorrommet, men dette kan være fra den lille oljelekkasjen jeg vet jeg har hatt.
Har dere noen tips til hva jeg kan starte med å sjekke? Både olja på pinnen og kjølevæska i ekspansjonstanken ser ut til å ha helt fin farge. Jeg hørte ingen ulyder fra turbo eller motor i de 10 sek motoren gikk. Ved turbo-raset var det en forferdelig skrapelyd fra turbo.