Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 28 okt 2007, 09:23
- Medlemsnummer: N1229
- Navn: Kenneth Dørum
- Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
- Sted: Svolvær
Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Merkelig fenomen er kommet til, dynamo starter noen ganger ikke å lade før jeg gir litt gass. Kald motor. Når jeg kjører og motorbremser så detter spenningen, ser på lysene at de blir svakere, spenning kommer opp igjen når jeg gir gass igjen. Noen ideer på hva det kan være?
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Defekt dynamo, dårlig batteri, eller gåen spenningsregulator i dynamoen. Eller en salig miks av alt sammen
Har du multimeter kan du måle batteriet før oppstart, og når bilen går på tomgang. Bør være nærmest mulig 14.4v, og helst ikke under 13.8v.

Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: RE: Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Må bare rette litt på deg, for hvilespenning på batteriet med motor avslått bør ligge på ca. 12.7V (100% fulladet) 13.8 - 14.4V på tomgang som du sier.TurboTrykk skrev:Defekt dynamo, dårlig batteri, eller gåen spenningsregulator i dynamoen. Eller en salig miks av alt sammenHar du multimeter kan du måle batteriet før oppstart, og når bilen går på tomgang. Bør være nærmest mulig 14.4v, og helst ikke under 13.8v.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: RE: Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
12,7V er vel heller ikke "eksakt vitenskap" når det gjelder å få en pekepinn på status for batterikapasitet, ettersom dette påvirkes av forhold som når tid sist ladet, temperatur etc.
Måler man over batteriet når startmotor kjøres, skal spenningen ikke gå under 9,6V og bør vel ligge på >10,4V. Det kan da også måles på begge polskoene for å fange opp ev. for stort spenningsfall over disse, når denne målingen sammenlignes med den første. Slik måling gir en indikasjon på (gjenværende) batterikapasitet under belastning, påvirkes også av yttre forhold, men er ett element som sammen med de to andre målingene kan gi en antydning om hvordan batteriet har det.
Måler man over batteriet når startmotor kjøres, skal spenningen ikke gå under 9,6V og bør vel ligge på >10,4V. Det kan da også måles på begge polskoene for å fange opp ev. for stort spenningsfall over disse, når denne målingen sammenlignes med den første. Slik måling gir en indikasjon på (gjenværende) batterikapasitet under belastning, påvirkes også av yttre forhold, men er ett element som sammen med de to andre målingene kan gi en antydning om hvordan batteriet har det.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 28 okt 2007, 09:23
- Medlemsnummer: N1229
- Navn: Kenneth Dørum
- Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
- Sted: Svolvær
Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Har nå fått sett mer på dette, det jeg opplever som spenningsfall er glødinga på motoren som legges inn ved motorbrems, ca 5 sek etter jeg har tatt foten av gassen. Så snart jeg rører gassen eller kommer under 1000rpm, kobles glødinga ut igjen.Kennethd skrev:Merkelig fenomen er kommet til, dynamo starter noen ganger ikke å lade før jeg gir litt gass. Kald motor. Når jeg kjører og motorbremser så detter spenningen, ser på lysene at de blir svakere, spenning kommer opp igjen når jeg gir gass igjen. Noen ideer på hva det kan være?
Har sett gjennom WIS og der står ikke noe om "denne glødefunksjonen"
Så dynamoen lader bare fint etter hva det jeg kan se.
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002