Dynamo 2002 9-3 2.2TiD

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kennethd
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 okt 2007, 09:23
Medlemsnummer: N1229
Navn: Kenneth Dørum
Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
Sted: Svolvær

Dynamo 2002 9-3 2.2TiD

Legg inn av Kennethd » 21 jan 2016, 06:37

Merkelig fenomen er kommet til, dynamo starter noen ganger ikke å lade før jeg gir litt gass. Kald motor. Når jeg kjører og motorbremser så detter spenningen, ser på lysene at de blir svakere, spenning kommer opp igjen når jeg gir gass igjen. Noen ideer på hva det kan være?
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD

Legg inn av TurboTrykk » 21 jan 2016, 22:51

Defekt dynamo, dårlig batteri, eller gåen spenningsregulator i dynamoen. Eller en salig miks av alt sammen :) Har du multimeter kan du måle batteriet før oppstart, og når bilen går på tomgang. Bør være nærmest mulig 14.4v, og helst ikke under 13.8v.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: RE: Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD

Legg inn av Kristian N2215 » 21 jan 2016, 23:48

TurboTrykk skrev:Defekt dynamo, dårlig batteri, eller gåen spenningsregulator i dynamoen. Eller en salig miks av alt sammen :) Har du multimeter kan du måle batteriet før oppstart, og når bilen går på tomgang. Bør være nærmest mulig 14.4v, og helst ikke under 13.8v.
Må bare rette litt på deg, for hvilespenning på batteriet med motor avslått bør ligge på ca. 12.7V (100% fulladet) 13.8 - 14.4V på tomgang som du sier.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: RE: Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD

Legg inn av Kato » 22 jan 2016, 12:37

12,7V er vel heller ikke "eksakt vitenskap" når det gjelder å få en pekepinn på status for batterikapasitet, ettersom dette påvirkes av forhold som når tid sist ladet, temperatur etc.

Måler man over batteriet når startmotor kjøres, skal spenningen ikke gå under 9,6V og bør vel ligge på >10,4V. Det kan da også måles på begge polskoene for å fange opp ev. for stort spenningsfall over disse, når denne målingen sammenlignes med den første. Slik måling gir en indikasjon på (gjenværende) batterikapasitet under belastning, påvirkes også av yttre forhold, men er ett element som sammen med de to andre målingene kan gi en antydning om hvordan batteriet har det.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Kennethd
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 okt 2007, 09:23
Medlemsnummer: N1229
Navn: Kenneth Dørum
Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
Sted: Svolvær

Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD

Legg inn av Kennethd » 02 mar 2016, 21:11

Kennethd skrev:Merkelig fenomen er kommet til, dynamo starter noen ganger ikke å lade før jeg gir litt gass. Kald motor. Når jeg kjører og motorbremser så detter spenningen, ser på lysene at de blir svakere, spenning kommer opp igjen når jeg gir gass igjen. Noen ideer på hva det kan være?
Har nå fått sett mer på dette, det jeg opplever som spenningsfall er glødinga på motoren som legges inn ved motorbrems, ca 5 sek etter jeg har tatt foten av gassen. Så snart jeg rører gassen eller kommer under 1000rpm, kobles glødinga ut igjen.
Har sett gjennom WIS og der står ikke noe om "denne glødefunksjonen"
Så dynamoen lader bare fint etter hva det jeg kan se.
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002

Svar