Side 1 av 1
Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Lagt inn: 21 jan 2016, 06:37
av Kennethd
Merkelig fenomen er kommet til, dynamo starter noen ganger ikke å lade før jeg gir litt gass. Kald motor. Når jeg kjører og motorbremser så detter spenningen, ser på lysene at de blir svakere, spenning kommer opp igjen når jeg gir gass igjen. Noen ideer på hva det kan være?
Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Lagt inn: 21 jan 2016, 22:51
av TurboTrykk
Defekt dynamo, dårlig batteri, eller gåen spenningsregulator i dynamoen. Eller en salig miks av alt sammen

Har du multimeter kan du måle batteriet før oppstart, og når bilen går på tomgang. Bør være nærmest mulig 14.4v, og helst ikke under 13.8v.
Re: RE: Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Lagt inn: 21 jan 2016, 23:48
av Kristian N2215
TurboTrykk skrev:Defekt dynamo, dårlig batteri, eller gåen spenningsregulator i dynamoen. Eller en salig miks av alt sammen

Har du multimeter kan du måle batteriet før oppstart, og når bilen går på tomgang. Bør være nærmest mulig 14.4v, og helst ikke under 13.8v.
Må bare rette litt på deg, for hvilespenning på batteriet med motor avslått bør ligge på ca. 12.7V (100% fulladet) 13.8 - 14.4V på tomgang som du sier.
Re: RE: Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Lagt inn: 22 jan 2016, 12:37
av Kato
12,7V er vel heller ikke "eksakt vitenskap" når det gjelder å få en pekepinn på status for batterikapasitet, ettersom dette påvirkes av forhold som når tid sist ladet, temperatur etc.
Måler man over batteriet når startmotor kjøres, skal spenningen ikke gå under 9,6V og bør vel ligge på >10,4V. Det kan da også måles på begge polskoene for å fange opp ev. for stort spenningsfall over disse, når denne målingen sammenlignes med den første. Slik måling gir en indikasjon på (gjenværende) batterikapasitet under belastning, påvirkes også av yttre forhold, men er ett element som sammen med de to andre målingene kan gi en antydning om hvordan batteriet har det.
Re: Dynamo 2002 9-3 2.2TiD
Lagt inn: 02 mar 2016, 21:11
av Kennethd
Kennethd skrev:Merkelig fenomen er kommet til, dynamo starter noen ganger ikke å lade før jeg gir litt gass. Kald motor. Når jeg kjører og motorbremser så detter spenningen, ser på lysene at de blir svakere, spenning kommer opp igjen når jeg gir gass igjen. Noen ideer på hva det kan være?
Har nå fått sett mer på dette, det jeg opplever som spenningsfall er glødinga på motoren som legges inn ved motorbrems, ca 5 sek etter jeg har tatt foten av gassen. Så snart jeg rører gassen eller kommer under 1000rpm, kobles glødinga ut igjen.
Har sett gjennom WIS og der står ikke noe om "denne glødefunksjonen"
Så dynamoen lader bare fint etter hva det jeg kan se.