Side 1 av 1
HELT død 9-5
Lagt inn: 21 jan 2016, 23:51
av Fjoesnissen
9-5n ville ikke starte istad da jeg skulle fra butikken. Motoren var varm. Var ikke noe liv i bilen. Instrumentpanelet var dødt. Ingen lys i instrumentpanel ved nødlink/ fjernlys, eller lys ved å sette på tenning selv om det lyste ute. Sid var helt død, ac var død, radio var død. Bensinpumpe var død. Startmotor slår ikke inn, men ett rele klikker når man vrir på starteren. Vet ikke hvilket. Alle lys utvendig fungerer. Låsen fungerer.
Har prøvd:
Startkabler, sjekka jordingspunkter, prøvd ny ecu, kobla fra batteri 10 min, bytte gir, sjekka sikringer
Bilen er en 9-5 2000 2.0t automat
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 21 jan 2016, 23:55
av TurboTrykk
Defekt batteri?
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 22 jan 2016, 11:12
av Fjoesnissen
Skulle jo i hvert fall blitt lys i instrumentpanel, sid, ac og radio da vi kobla bilen til en annen som sto å gikk med startkabler.
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 22 jan 2016, 12:29
av Hjelle, N6
Har du sjekka maxi-sikringane bak batteriet, berre for å utelukke det heilt enkle? Ellers er det jo å leite fram multimeter å sjekke kor longt du har spenning, slik at du kan sirkle inn vidare arbeid.
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 22 jan 2016, 14:43
av Fjoesnissen
Har sjekka alle sikringer i hele bilen. Skal prøve å bytte alle releer i boksen ved maxisikringene.
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 22 jan 2016, 15:40
av Kato
Har du mulighet for å trekke relé "K" i sentralen i instrumentpanelet og høre om "reléklikkingen" da er borte når du vrir tenningsnøkkelen til "START"? Dette er startreléet og er det et annet som gir lyd fra seg, er én mulighet at det kanskje er "immobiliseringen" som ikke blir deaktivert, og en annen at det kan være kontakten i girvelgeren som svikter.
Immobilisering kan også oppheves ved å sette tenningsnøkkel i, vri den til "ON" og så trykke en av knappene på fjernkontrollen. Kan jo også prøves og så se om du da får start.
Sjekk spenning i hvert av punktene på sikring #4 i "MAXI-sentralen. Er det spenning der, sjekkes spenning, med tenningsnøkkel i "ON", i hvert av punktene på én eller flere av sikringene "B", #21, #26, #27, #28 eller #29 i sentralen i instrumentpanelet (IPEC). Er det spenning ut fra #4 og ikke på en av sikringene i IPEC ligger feilen i tenningsnøkkelkontakten.
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 22 jan 2016, 18:23
av Hjelle, N6
Fjoesnissen skrev:Har sjekka alle sikringer i hele bilen. Skal prøve å bytte alle releer i boksen ved maxisikringene.
Du har sjekka maxi-sikringane ved batteriet også?
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 23 jan 2016, 02:33
av Paradigm N558
Og mål over batteriet også. har du defekte celler i batteriet, kan du selv med startkabler ende opp med at du ikke får start.
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 23 jan 2016, 03:08
av Fjoesnissen
Kato skrev:Har du mulighet for å trekke relé "K" i sentralen i instrumentpanelet og høre om "reléklikkingen" da er borte når du vrir tenningsnøkkelen til "START"? Dette er startreléet og er det et annet som gir lyd fra seg, er én mulighet at det kanskje er "immobiliseringen" som ikke blir deaktivert, og en annen at det kan være kontakten i girvelgeren som svikter.
Immobilisering kan også oppheves ved å sette tenningsnøkkel i, vri den til "ON" og så trykke en av knappene på fjernkontrollen. Kan jo også prøves og så se om du da får start.
Sjekk spenning i hvert av punktene på sikring #4 i "MAXI-sentralen. Er det spenning der, sjekkes spenning, med tenningsnøkkel i "ON", i hvert av punktene på én eller flere av sikringene "B", #21, #26, #27, #28 eller #29 i sentralen i instrumentpanelet (IPEC). Er det spenning ut fra #4 og ikke på en av sikringene i IPEC ligger feilen i tenningsnøkkelkontakten.
Høres ut som det første som prøves på mandag! Må ha litt pause fra bilen som ikke funker. Kjenner jeg starter å gå lei
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 24 jan 2016, 13:08
av Kato
Ta spenningssjekken først. Den er jo enkel å foreta om du har et multimeter for hånd, og "+15V" som denne kursen er, brukes bl.a. til å "vekke" SID, ACC, radio etc.
Lykke til
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 27 jan 2016, 19:17
av Fjoesnissen
Fikk liv i den av en eller annen grunn. Satte på batterilader, selv om vi hadde hatt på kabler fra en annen bil i ca 5 min tidligere. Tok av kabelskoene fra batteriet og kobla dem til en booster. Satte på boost funksjon på kabelskoene bare for å se om det hadde noen effekt. Fortsatt ikke noe liv.
Satte så på batteriet og tenkte at det kunne jo ikke skade å sette i batteriet og koble på laderen på det. Satte det på, slo på lader, gikk å satte på tenninga, og vips så var det liv i den. Hadde på lader maks 25 sek før jeg tok den av, og så starta jeg bilen. Gir dette noen form for mening? Fikk starta i går, 26.01, og i dag har alt fungert som det skal til og fra jobb.
Re: HELT død 9-5
Lagt inn: 27 jan 2016, 20:14
av Helge
Batteriet ditt kan være gåent. Skjer det igjen så prøv med et nytt batteri.
Du skal ikke miste så mye spenning før bilen nekter å starte.