Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 31 jan 2016, 19:46

Heisann!
Broren min har fått oilsludge på sin 2,0l 1998mod og9-3 (ja, uten turbo!). Den høres p.d.d ut som en raklete dieselmotor, så jeg har en stor mistanke om at den har fått rådebank. Ble kjørt 6mil på rød oljelampe før motorlampe slo inn og gikk i nødmodus. Vel uviten om hva som foregikk i bunnpanna - for verkstedet sa at de var 99% sikker på at det var oljetrykksmåleren som var defekt og helt trygt å kjøre med. Så som fattig student som broren min er ville han ikke påkoste mer enn nødvendig, så han kjørte. (galskap spør du meg...) Og det endte i dyrere regning enn først regna.

Men til saken - Har blitt tilbudt å kjøpe den. Prøver å regne litt på hva som er mest lønnsomt - Fikse opp og selge - eller plukke den i deler. Den er 99% rustfri og totalt strøken både utvendig og innvendig, tross de 285000km! Han kjøpte den av meg, så kjenner godt til tilstanden over hele bilen, da jeg la i mye detaljert arbeid i den.

Jeg har ikke særlig kunnskap til å skru motor, men har ikke noe imot å hive meg ut på det. Lærerikt, og uansett retning bilmek jeg skal gå på VG2 neste år. Verktøy har jeg heller ikke så mye med, da garasjen heime ikke tilsier at bilskruing er det beste å gjøre, men med god og bred plass i forkant så er det nok å boltre seg på - og når sommeren kommer blir det varme. Men har en god nabo med masse verktøy. Finnes det noen how-to's for å skifte rådelagre og renser bunnpanne? Film eller bilder og tekst? Jeg vet som sagt ikke omfanget av sludgen, kan godt være i hele motoren. Oljetrykk har den ikke, så det er dette jeg regner som mest sannsynlig. Så jeg ønsker altså råd her, vanskelighetsgrad, effektive tips, osv. Hvor får jeg tak i rådelagre, pakning til bunnpanne, osv. Er dette mulig å gjøre som hjemmemekk-prosjekt over en vår og sommer? Verktøy man trenger?

Andre alternativet er å plukke den i deler og selge. Ting av verdi er fungerende SID, strøkent skinnratt, strøkne lyse stoffseter-uten en eneste flekk eller hull m/varmeseter foran som fungerer, rustfrie dører, et sett strøkne orig. alufelger på utslitte vinterdekk, gode sommerdekk på uorig, +++ Men har allerede plukket ned en og900, så eeegentlig vil jeg fikse opp, men handler vel mest hva jeg tjener mest på.

Har ikke gitt han noe bud, men tenker 6000kr, da det er dette jeg har tilgjengelig nå+litt til for evt deler. :)

Bilde

På forhånd, takk!
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2016, 21:26

Sludge på en B204? Den motoren har i utgangspunktet ikke slike problemer, så her er det nok heller å forvente skikkelig gåene lager enn "bare" tett oljesil som grunn til at det ikke er oljetrykk. Når den i tillegg har gått 6 mil med lysende oljelampe så er nok veiva skrot, sannsynligvis varmgang i råder og retthet i blokkas lagerleier er nok så som så...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 31 jan 2016, 21:48

Det er jeg fult klar over, spurte på FB før om oljelampa, da var folk der også ganske sikre på at det var oljetrykksføler. Den lyser kun når bilen er driftsvarm, dvs etter 3-4mil. Han kjørte med den lenge på mange småturer, ala 2mil en vei til og fra jobb, og da rakk aldri oljelampa å lyse. Det var på vei til en kino med meg som passasjer at oljelampa lyste etter 3mil, kjørte 3mil til og 3mil på vei hjem, midt utti ingenmannsland langt på svarteste natta lyste motorlampa, og en konstant skrapelyd kom, etterfulgt av at den stoppa seg kontrollert. Da gikk den ikke mer enn noen meter før den stoppa seg. Blei satt igjen og tauet inn til en bekjent med noe kunnskap, og han målte oljetrykk, og det fantes ikke. Dermed en konklusjonen oilsludge. Det høres ei heller ikke ut som det har kommet langt i rådebanken, for det høres veldig lite, men først når man har panseret oppe.

Så denne videoen på YT: https://www.youtube.com/watch?v=xRqKzw_eqJU
Ut ifra denne ser det jo ut som en kurant sak å ta den bunnpanna og sjekke, er den totalt igjengrumsa så er det vel heller lite håp?
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2016, 23:01

Høres mer ut som varmgang i lager og totalt lagerhavari.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 31 jan 2016, 23:21

Ja, ok, hvis det er sådan, så er vel enkleste utvei å bytte motor. Men den starter og går fint, bare den raklelyden og at den stopper seg kontrollert pga nødmodusen som er det merkelige. Fult rådelagerhavari burde vel høres?
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Ingvar N629 » 01 feb 2016, 07:47

Du får da ikke stopp og nødmodus som følge av lavt oljetrykk. Du må jo gjerne plukke ned motoren og sjekke, men slik jeg oppfatter beskrivelsen din så er det ikke verdt det å reparere denne. Er lagerbukkene svarte så er de mest sannsynlig ikke runde.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 01 feb 2016, 09:00

Slik både broren min og pappa oppfatter det så virker det veldig som den stoppes kontrollert, den kveles ikke, men motoren bare stopper kontrollert. Og i tillegg som både motorlampe og oljelampe lyser, så var det jo ingen oljetrykk heller når det ble målt i ettertid. Men da er det kanskje mer lønnsomt å plukke den i deler :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 07 feb 2016, 21:22

Ny info:
Det er forsøkt en quick-fix med en blanding som skal rense opp, den fungerte ikke. Det er også oljetrykk når bilen er kald og startes, men forsvinner når bilen blir varm. Han som har sett på den mener det er oljepumpa som er problemet, og dermed den tikke/raklelyden. Han mente også at oljetrykket er borte når det er kald motor og kommer når den blir varm om det er sludge. Dermed så vil ikke broren min påkoste den noe mer, og dermed står det på meg om jeg vil kjøpe den. Oljepumpa mente han at man måtte ut med hele motoren for å skifte, stemmer dette?
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Ingvar N629 » 08 feb 2016, 13:30

Oljepumpa skiftes fra hjulhuset, tar 15 min. Men jeg synes nå fortsatt det høres ut som det er utslitte lager som gjør det, da har du noe trykk med kald motor fra da er olja tjukkere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 08 feb 2016, 13:54

Så du mener det er rådelager og bank som er problemet? Ut ifra det mekanikeren som så på den sier mener han enten det er oljepumpa eller ventilløfterne som rakler pga det ikke er oljetrykk.

Pumpa skiftes fra hjulhuset, hvordan kommer man til der? Høyre/venstre? Får jeg tak i en billig brukt en skader det ikke å prøve å skifte den.
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av saab9000aero » 08 feb 2016, 14:02

I stede for og Mikke og makke er det bare til og ta ned bunnpannen. Da finner du garantert feilen. Enten er silen tett eller så er alt av lagre ødelagt. Og da finner du metall spoon i silen.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 08 feb 2016, 18:29

Om det er oljepumpa som har kvelda, noe som er sannsynlig, i og med at oljetrykket forsvinner når motoren blir varm, så finner jeg jo ikke ut av det da. Tar jo litt tid å skru ned bunnpanna også, og har ikke særlig lyst til å gå på den før til våren, og den går vel på skroten før 20. mars for å slippe årsavgift om jeg ikke kjøper den.
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2024
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Morten S. » 08 feb 2016, 18:34

I og med at du tydeligvis ikke stoler på tips herfra - og det fra flere med lang erfaring med Saab, så foreslår jeg at du begynner med å skifte oljepumpen.

Da finner du fort ut om feilen ligger der eller om du allikevel må av med bunnpannen og evt. finner feilen der etterpå.....
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av Øystein Røed » 08 feb 2016, 18:56

Men jeg vet ihvertfall hvor jeg burde starte, med bunnpanna, ser den at dere nok har litt mer erfaring. ;) Og da er nok heller ikke oljepumpe det som oftest ryker :)
Takk for gode innspill, så får jeg se hva jeg ender opp med!
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Saab 9-3 2,0l 98' - Rådebank og Oilsludge

Legg inn av saab9000aero » 08 feb 2016, 19:26

Hvor i landet bor du? Eg kan hjelpe deg med og ta ned bunnpannen. Tar fra en halv time til en time med effektiv skruing og løftebukk. Har gjort denne jobben på mangfoldige biler. Aldri på mine 15 år som saab mekaniker skiftet oljepumpen.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar