Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 02 feb 2016, 01:59

har prøvd det meste føler jeg, jeg har en saab 9-5 2.0t (hirsh) sportsline bilen gikk helt perfekt men hadde veivbank, etter å ha sett på lager å veiv (skade veiv) kjøpte jeg ny motor blokk, satt alle delene fra den gamle motoren over pluss ny oljevent system, fant da ut at mitt spjeldhus ikke var likt på 2004 motoren som på 2000model motoren jeg satt in skaffet spjeldhus til 2000model å alt passet, men har siden bytte hatt problem med at bilen staller bremser hakker ved fult gass pådrag, har skiftet vacum slanger, satt in ngk plugger, byttet tennkasetten, har og en 99mod 9-5 som jeg bytter deler med som går heil fint, kjørt bilen 6000km slik som dette fungerer heilt fint ved normal kjøring, 0 oljeforbruk på 6000km så rekner med ny blokk er ok, når jeg har fult pådrag å bilen napper fusker blinker motorlyset å noen ganger blir det verende på, kjørt bilen med 2 forsjellige obd testere opp mot torqe å får opp feilkode p1300 og p0101 og p0300. vi hadde nettopp 10-15 kuldegrader her jeg bor å da fungerte bilen mye bedre. jeg vet at åpen filterløsning ikke er bra på disse men har nå satt på dette for jeg følte bilen fikk for lite luft, ble litt bedre men forsatt samme problem, kan det ver spjeldhuse jeg satte på ikke fungerer med ecu på 2004model ? forslag ?

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 02 feb 2016, 02:02

glemte å legge til at på torqe viser måleren max 0,2bar turbotrykk vet ikke ha dette er i reelt trykk

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Ronny_N169 » 02 feb 2016, 06:57

Om du ha satt inn en 2000mod motor, så har du mindre bensindyser i denne enn i den orginale 2004+ høyere kompresjon.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Helge » 02 feb 2016, 08:55

Står luftmengdemåleren din rett vei?

P1300 og P0300 er feiltenning.
P0101 er luftmengdemåler.

Står den rett vei så prøv å sett på en ny.

Sjekk også for luftlekkasjer.
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Og fjern det åpne filteret.

Jeg går utifra at du kun brukte blokken fra 2000 modellen?
Og at du har beholdt innsuget og dysene som sitter i 2004 modellen?

Spjeldhuset har lik elektronikk fra 98 til 10. Så det vil fungere med ecu.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 04 feb 2016, 05:02

ja alt som sto på motoren orginalt ble satt tilbake på den nye blokken, å som sagt bilen gikk helt perfekt før bytte av blokk, har en 99mod 2.0t også passer luftmengdemålerene over ens ? men sjønner ikke hvordan den skulle ryke bare fra å flyttes fra en blokk til en annen. ja sjekker etter lekasjer over alt :-) kan magnetventilen som sitter på torpedoveggen vere sund ? kan den foutsake en slik feil ? å ja luftmengde måleren står rett vei rekner med pilen skal peke fra filteret å in mot insuget

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 04 feb 2016, 05:05

Kan det ver spjeldhuset jeg fikk tak i ikke er til en 2000 mod som selger sa til meg å kansje er til en model før 98 ? hva sjer da ?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Helge » 04 feb 2016, 12:05

Det er ikke spjeldhuset.
Spjeldhus til 9-5 fra før 98 finnes ikke.
Bilen kom i 1998.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 04 feb 2016, 12:28

kan jeg ha fått et spjeldhus til en 9000, 900 ?

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av rodney » 04 feb 2016, 13:51

Hei, jeg skjønner ikke helt hva som du har gjort? Du har satt inn en blokk fra 2000 mod og flyttet alt fra din gml 2004 motor over til denne? Hvorfor har du da problemer med spjeldet dersom denne er fra gml motor? Jeg mistenker at du også har beholdt også dyser i fra erstatnings motor? Dersom dette stemmer vil vel ecu få problemer med at dyser er feil ihht motorprogram?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Helge » 05 feb 2016, 01:40

rodney skrev:Hei, jeg skjønner ikke helt hva som du har gjort? Du har satt inn en blokk fra 2000 mod og flyttet alt fra din gml 2004 motor over til denne? Hvorfor har du da problemer med spjeldet dersom denne er fra gml motor? Jeg mistenker at du også har beholdt også dyser i fra erstatnings motor? Dersom dette stemmer vil vel ecu få problemer med at dyser er feil ihht motorprogram?
Dysene er brune. Fra 2004.

Det er kun blokken som er flyttet over.

ECU vil ikke få noen problemer.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Helge » 05 feb 2016, 01:40

Gunni9-5 skrev:kan jeg ha fått et spjeldhus til en 9000, 900 ?
Nei.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av rodney » 05 feb 2016, 09:27

Kan det være hull på slange eller intercooler? Høres kanskje slik ut, siden du har problemer ved pådrag/turbotrykk? Mulig det er ett "sår" som åpner seg ved trykk?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Ingvar N629 » 05 feb 2016, 10:59

Sjekk falskluft! Trykksett om du ikke finner noe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 05 feb 2016, 21:57

Jeg skal få tatt en trykktest for å se etter lekasje, spjeldhuse ble kjøpt brukt etter bytting av blokk for det var da jeg fant ut at min 2004mod blokk hadde retur rett in i blokken fra returtanken å dette ikke var på 2000mod blokken å dermed var d ikke nok vacum utganger på 2004 spjeldhuset. alt fra 2004 motoren står på den nye blokken eneste som er byttet er oljelufting til den nye typen å spjelduset. skal få testet etter lekasje å se om jeg kan finne noen, må vere lekasje under trykk har gått over systemet flere ganger uten å finne noe tegn til lekasje

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 05 feb 2016, 22:00

har obd og Torqe pro tilkoblet noen tips hva jeg kan se etter på denne for å finne ut hva som er galt ?

Svar