Side 1 av 1
startproglem.
Lagt inn: 09 mar 2016, 16:31
av mantern
hei. noen som kan løse dette proglem jeg har. saab 9-5 vector 2002 mod, startet med pluggbytte, ville ikke starte bare kinna. Bytta tennkasset.plugger,kamakselsensor 2 ganger, plutselig neste dag startet den og går som normalt hele tia. Under neste tur begynner xenonlampa i dachen å lyse og går av og på og siden lyst.en dag jeg ikke fikk start ,jeg rengjorde balastsensoren foran og bak tror du ikke den starta og en annen dag ikke start jeg trykka på sensoren bak og den starta hehe.bytta bensinpumpe også men ikke strøm il den .så byttet jeg begge lyktene foran uten resultat, sjekket relene og er ok, Men ikke strøm på sikkring inne i bilen m og u tenning på.sikkring 6b 7 23 30 og 37.men sentrallås og vindusvisker virker. Har en liten tro på at det er noe eletrisk. Så jeg håper at noen her kan hjelpe meg med noen gode råd tusen takk på forhånd.
Re: startproglem.
Lagt inn: 10 mar 2016, 01:28
av Paradigm N558
Må bare spørre: NØYAKTIG hvordan plugger byttet du til?
Re: startproglem.
Lagt inn: 10 mar 2016, 01:35
av mantern
hei prøvd bcpr6es og bcpr7es.
Re: startproglem.
Lagt inn: 11 mar 2016, 09:03
av redturbo
Flere her har skrevet om uoriginale tennkassetter som ikke virker, eller bare kort tid. Tilsvarende for bensinpumper etc.
Du vil nok få bedre svar om du beskriver nærmere om bl.a. det hva slags deler du byttet til.
Selv om du ikke tror det er elektrisk så er det jo uansett lurt å fjerne unødvendige elektriske forbrukere ved start, f.eks fjerne sikringen for kjørelys når du starter for å få maksimal elektrisk spenning frem til coil/tennkassett.
Du beskriver balastsensorene og vellykkede startforsøk, men jeg forstår ikke av teksten om det er konsekvent eller ikke.
Om balastsensorene er detekteres i anti-tyveri systemet / startsperren vet ikke jeg noe om. Det må andre svare på.
Rengjøring av batteripoler og batterisko er lurt å utføre uansett om man tror det er strøm nok fordi motoren går rundt. Har opplevd at selv folk med god peiling på det mekaniske dropper å undersøke det ved startproblemer.
Re: startproglem.
Lagt inn: 12 mar 2016, 03:49
av mantern
--beklager skrev litt feil, jeg har på følesen det er noe eletrisk. ting jeg har byttet. bilen tenner ikke, ting jeg har bytta er ny bensinpumpe,kamakselsensor,balastsensor for og bak,tennkasetten fungerte på en annen 9-5 nye plugger,2 xenonlys fra en annen 9-5,det som er rart er at bilen bare kinna og når jeg trykte på kontakta på balasten bak starta den. men ikke nå lengre.og er ikke strøm til taklyset bakerst i bilen. er det noen her som bor i drammen som har teck2 diagnoseapparat?.
Re: startproglem.
Lagt inn: 12 mar 2016, 12:43
av Kato
Kanskje kan noen klargjøringer til hjelpe for om mulig få noen idéer:
- Hadde du startproblemet FØR noe som helst ble byttet eller rørt ved?
- Når tenningsnøkkelen vris til "ON-posisjon" (den før "START"), hører du da om bensinpumpa går et sekund eller to?
- Når startmotoren kjøres (og motoren ikke starter) ser du da om turtallstelleren beveger seg LITT opp?
Er det en V6 diesel du har (denne har KAMakselsensor)?
Re: startproglem.
Lagt inn: 14 mar 2016, 12:51
av mantern
hei nei ikke hatt proglem før pluggbyttet, og alt begynnte etter xenonlampa begynnte å lyse i dachbordet. motoren er en 2001 og bilen en 2003 mod.Og turtelleren beveger seg ikke ,jeg sette tenning på on og pumpa går ikke og prøvde målelampe der strøm bare i en ledning.
Re: startproglem.
Lagt inn: 14 mar 2016, 13:33
av mantern
retelse turteller måleren beveget seg litt når tenninga kom på.
Re: startproglem.
Lagt inn: 14 mar 2016, 17:20
av Paradigm N558
Om det ikke er tennkassett, plugger, bensinpumpe eller veivakselgiver, så må du nesten gå å sjekke sikringer til disse delene.
Om noen av de er utydelig, bruk et multimeter og ohm de.
Kan også være ECU-feil.
Hvordan ser pluggene ut etter forsøk på å starte? Er de våte? lukter det bensin av eksosen?
Re: startproglem.
Lagt inn: 18 mar 2016, 17:56
av mantern
hei pluggene er tørre.
Re: startproglem.
Lagt inn: 18 mar 2016, 23:10
av Paradigm N558
Løsne bensintilkopbling på fuelrail og se om det kommer bensin fram.
Om det ikke gjør det, spol tilbake, sjekk bensinfilter og sjekk med multimeter om du har 12V over bensinpumpa når du prøver å starte.