Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
johfje
Innlegg: 12
Registrert: 29 jan 2016, 16:34
Navn: John

Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Legg inn av johfje » 13 mar 2016, 22:22

Hei! Jeg er en lykkelig eier av ein 1999 modell 9-3, men det er noen småfeil jeg ikke er så glad for #-o Nå er det mildvær og det lekker vann inn i bagasjerommet. Har tatt noen bilder for å vise:
Bilde Bilde
Her ser man at det drypper på matta på høyresiden, det kan virke som at det kommer fra der høyttaleren er. Det første bildet ble tatt igår og det andre idag. Men det er ikke det eneste!
Bilde Bilde
Det blir nemlig fuktig under mattene også, på begge sidene. Kan det være at det lekker inn fra baklyktene? Det virket også veldig skittent under mattene på høyre side, legger ved et bilde av det:
Bilde
Er det noen her som har opplevd det samme? Setter veldig stor pris på om dere vil dele hvordan dere kom fram til hva som førte til lekkasjen (og forhåpentligvis løsningene også). Her er link til en liknende sak: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=172828. Men der er bilen en tredørs, min er en femdørs, og jeg vet ikke om det kan ha noe å si?

Som sagt, jeg er EVIG takknemlig for alle svar!! :worship:

Brukeravatar
Øystein Røed
Innlegg: 16
Registrert: 20 jul 2015, 19:01
Medlemsnummer: N2950
Navn: Øystein Røed
Bil: Saab 99, 77'
Kontakt:

Re: Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Legg inn av Øystein Røed » 13 mar 2016, 22:34

Hadde lekkasje på min og9-3 i baklyktene, fløyt bokstavelig talt vann i reservehjulsbrønna. Her kom det ned baklyktene, fløyt inn mot midten bak plastskyddet helt i bakkant, fylte opp og rant over en kant og ned i reservehjulsbrønna. Man får nye pakninger til baklyktene fra Saabforhandlere, kostet vel 300kr for to stk om jeg ikke husker feil. Det ordnet problemet ifjor sommer, men har begynt å lekke igjen nå. Har ikke sett noe på det enda, men tyder mer på at det kan komme fra trekantvinduet bak bakdørene, da det kommer kun fra den ene sida og renner direkte ned fra sida. Er det baklyktene renner det inn mot midten helt i bakkant og over, ikke fra sidene og ned. Mange muligheter her, som nevnt, baklykter i karroseri, trekantvinduene, antenna og i noen tilfeller selve bakluka. Bare å demontere alt først som sist og prøve deg fram med vann. Jeg ribba alt av trekk på min og rustbeskyttet med Owatrol Olje etter at lekkasjen var tetta :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

johfje
Innlegg: 12
Registrert: 29 jan 2016, 16:34
Navn: John

Re: Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Legg inn av johfje » 13 mar 2016, 22:54

Det høres ut som en komplisert jobb :shock: Var det mye styr med å fjerne teppene baki bilen? Og ikke minst å sette det inn igjen? #-o

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Legg inn av redturbo » 13 mar 2016, 22:56

Teppene sitter ganske løst i få skruer.
Bunnteppet kan du bare brette forover og sett varmtluftsvifte rettet mot det så tørker det.

Baklyktene kan ha små sprekker i lykteglassene som vannet siver inn i.
Da kan det bores et lite dreneringshul i den sorteplasten nederst sli at det ikke renner inn i bagasjerommet.

Annen lekkasje "ved høytalerne": Fjern (delvis) bagasjeromsdekket på siden og kjenn at det renner vann langs forsterkningen som kommer ned fra taket og ender som en spiss omtrent like langt bak som utluftingen nederst i skjermen/gulvet. Vannet kan komme fra rennene eller dreneringen fra soltaket. Muligens fra trekantvinduet som nevnt av andre. Derfra suger mattene i bagasjerommet opp fuktigheten og når de er mettet renner vannet ned i hjulbrønnen i bagasjerommet.

johfje
Innlegg: 12
Registrert: 29 jan 2016, 16:34
Navn: John

Re: Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Legg inn av johfje » 14 mar 2016, 16:02

Er disse panelene vanskelige å få av og på igjen?
Bilde
Også lurer jeg på om sprekken i lykta her kan føre til at det lekker?
Bilde

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Legg inn av Vegars » 14 mar 2016, 16:38

Sjekk også dempertårn, der kom det inn ganske mye på min..
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Saab og9-3 - Lekkasje i bagasjerom

Legg inn av redturbo » 15 mar 2016, 09:09

Lykten er sitter festet med 3 muttere innenifra. Dra lykten rett ut bakover så ser du om sprekken går inn i lyktehuset.
Ofte er rommet der lyspæren sitter i lyktehuset badet i vann. Det ser du om du rugger litt på bilen.

Høyttalerpanelene er lette å skru av, det er kanskje noen plastføringer eller pressede klips på undersiden - husker ikke helt, men det er veldig åpenbart når du drar ut det formpressede "teppet" på sidene.

De store hvite dekslene som sitter over trekantvinduet kan jeg ikke svare på, men ofte sprekker plastfestene på slike ting når de er blitt noen år.

Svar