Saabmidthjell skrev:Hei, jeg er ny her, og har søkt gjennom forumet angående turbohavari og årsakssammenheng. Jeg er nå mer forvirret enn før jeg begynte, derfor tar jeg sjansen på å lansere dette problemet på nytt:
SAAB 9-5, 2,3 T(Visstnok chippet opp i 2005, 230HK): Turbohavari i 2011 (kmstand 235`). Nytt havari i år, (kmstand 305`) Motorsymbolet har lyst tidvis, både før og etter begge havarier, og nå har et verksted konkludert med at det er katalysatorfeil. (Merkeverksted er ikke aktuelt)
1. Etter det jeg ser på forumet, stemmer nok det? - men kan det også være andre årsaker?
2. Er det mange typer kaalysatorer å velge mellom? Kvalitet/ytelse/priser etc?
3. -og hva bør brukes?
4. Komplisert å skifte selv?
Takknemlig for seriøs info. Kai

Hvis trimmen din tar ut 230 hk med original turbo, så er det på grensen. Avhengig av hvordan kalibreringene i softwaren er gjort, så kan det gå hardt ut over levetiden på turboen.
Ellers har oljekvalitet og rene oljerør veldig mye å si for turboens levetid, og det er
veldig viktig at hele motorens innsugssystem fra luftmassemåler og helt inn til motor er helt tett uten falskluftlekkasjer. Motorstyresystemet ditt regulerer nemlig ikke ladetrykket, men luftmassestrømmen inn til motoren. En liten luftlekkasje gjør at det ikke måles korrekt luftmasse inn til motoren, og turboen kan lett settes til å jobbe hardere dersom det finnes målefeil. Samme effekt får man dersom luftmassemåleren i seg selv har et måleavvik. Da får man lett havari, spesielt med en software som i utgangspunktet ligger på turboens designgrense.
Årsaken til de hyppige turbohavariene dine kan altså være sammensatt.
Ved turbohavari blåses smøreolje ut i eksosanlegget, og dette kan kjemisk forgifte katalysatoren. Litt enkelt sagt vil katalysatorens evne til å ta opp og avgi oksygen ødelegges av at andre stoffer "blokkerer" plassen.
Hvilken feilkode har du fått avlest?
Dersom du ønsker å montere annet enn originalt eksosanlegg, så vil jeg anbefale deg å skaffe et eksosanlegg med god passform og kvalitet, man får gjerne det man betaler for. Ferrita er f eks svært gode anlegg, men merk at det er få av disse ettermarkeds eksosanleggene som har e-merking, noe som kreves for å få dem godkjent (kjekt om du f eks får en merknad på EU-kontroll). Så lenge man velger et anlegg av god kvalitet med ikke mer enn 2,5" rørdimensjon så er det nok ingen som reagerer, men e-merking av katalysatoren er det lurt å ha uansett. Det virker også som om du har tenårene bak deg, så jeg vil også av den grunn fraråde 3" eksos hele veien, det er bokstavelig talt å be om bråk. 3" downpipe går derimot helt fint, så lenge man går ned til 2,5" etter katalysatoren og har gode lyddempere.