Ujevn tomgang MY04 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 18 apr 2016, 08:43

Sliter med ujevn tomgang på en 04 9-5.
Føler jeg har prøvd mye, men ingenting hjelper.
Ny veivgiver (hadde typiske symptomer)
Trykktestet
Byttet vakuumslanger
Prøvebyttet tennkasett og lmm
Byttet evap
Neste ny bensinpumpe og filter
Nesten nye plugger
Nesten ny turbo

Var en del luftlekkasjer og noen knekte nipler her og der som nå er i orden.

Lukter også råttent/surt av eksosen.

Bilen går bra under kjøring og har hirschsoftware. Har det samme i min og føler de går like godt.

Noen tips til videre feilsøking. Måtte nulle adapsjonene etter at vi fikset de store lekkasjene så jeg fikk ikke opp noen interessante adapsjonsverdier i tech2. Eneste var at short term fuel trim lå og pendla oppunder -25%, noe som ikke ga mening siden det ikke la noen feilkoder inne. Tok av batteriet igjen og da ble fueltrimen bedre.
Har kun tilgang på bilen i korte perioder så vil gjerne ha litt å gå etter.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2016, 09:29

Du ser ikke lekkasje i bremsekraftforsterker ved å trykkteste innsugssystemet, så du kan jo begynne der i og med at du har høy lambdakorreksjon. OBS OBS, dersom bilen har automat så har du også vakuumpumpa å ta hensyn til. Du som har Tech2 kan gå inn på total bränslekorrektion og se hva som skjer der, du trenger altså ikke å vente på adapsjonsverdiene.

Hvordan går den med kontakten til LMM koblet fra?

Oljeforbruk eller lite kjølevannslekkasje på en sylinder kan også være en muliget, dette vil da gi misfire på denne sylinderen. Følg med på misfire-counterne i läs värden/aktivera-menyen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 18 apr 2016, 16:17

Missfiretallene er ganske høye men så og si identisk på alle 4 sylindere. Mener å huske at total brenselkorreksjon så greit ut. Men jeg må ta en titt til på bilen for å svare helt korrekt. Det er automat ja. Kan vakuumpumpa lage krøll?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 18 apr 2016, 16:19

Uendret motorgange med og uten lmm. Har også prøvebyttet med min egen lmm som er nesten ny.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 18 apr 2016, 17:56

Hvis bremsekraftforsterkeren lekker, ville jeg ikke fått merkbart dårligere bremser?
Er det bare å koble av slangen på forsterkeren og holde tommelen foran og se om bilen går bedre?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2016, 22:21

Kristian N2215 skrev:Hvis bremsekraftforsterkeren lekker, ville jeg ikke fått merkbart dårligere bremser?
Er det bare å koble av slangen på forsterkeren og holde tommelen foran og se om bilen går bedre?
Jepp, men om den er likedan uten LMM så er det nok noe annet. Hvordan ser pluggene ut? Oljeforbruk? Drar den kjølevann? Selv så liten vannlekkasje inn til sylinder at det ikke merkes på vannivået på ganske lang tid vil gi ujevn gange.
Hvordan går den med frakoblet kontakt til fremre lambda?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 20 apr 2016, 18:03

Fikk tittet kjapt på bilen i dag. Hadde ikke med tech2 men fikk konstatert at sylinder 1 og 4 har dobbelt så mye missfire som 2 og 3. Pluggene så fine ut med prøvde med nye plugger uten hell. Sjekket bremsekraftforsterkeren og den holder på vakuum og rørene til denne er tette og alle enveisventiler er i orden.
Er litt rådløs her nå...
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ujevn tomgang MY04 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 20 apr 2016, 18:04

Mutiplikativ adapsjon på rett under 1% etter ca 2 ukers kjøring.
Alt med luft og drivstoff ser i mine øyne i orden ut...
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar