Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 25 apr 2016, 07:56
Er det ikke det ene så er det det andre.
Plutselig lyste begge lampene, motor og TCS. Ser over slanger/ vacum men alt ser ut som det skal. Tar av batteri polen, setter på og kjører. Etter 3-4 km kommer lysene igjen. Tar igjen av på batteripolen,starter-kjører 3-4 km da kommer motorlampa på igjen men ikke TCS lampa. Når begge lampene lyste gikk den dårlig på tomgang.
Noen tips?
Reidar Isaksen
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 25 apr 2016, 08:32
oi, bilen er en 01 mod. 2.0 l. 150 hk automat
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 25 apr 2016, 09:21
Gasspjeld kan mulig være synderen. Få lest ut feilkoder først i hvertfall.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 25 apr 2016, 15:35
en tur hver måned å lese av feilkoder begynner og koste penger. Men vilken forbindelse har gass spjeldet med TCS, dumme meg bare spør--
R Isaksen
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 25 apr 2016, 22:36
TCS (antispinn) fungerer slik at når hjulspinn oppdages så motvirkes dette ved at motorkraften reduseres eller vha. Bremseinngrep. Det er gasspjeldet som som fysisk regulerer motorkraften (dreiemomentet) ved å slippe inn korrekt mengde luft.
Det som ofte skjer med disse gasspjeldene er at led ingene inne i elektronikkbiten mister isolasjonen sin og gnisser mot hverandre som gir kortslutning.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 25 apr 2016, 22:38
Selve ABS-sentralen kan også gi slike symptomer. Derfor er det lurt å begynne med en feilkodeutlesing for å slippe å bytte unødvendige dyre deler.
Det er flere her inne som har tilgang på diagnoseutstyr så hvis du oppgir hvor i landet du holder til så kan kanskje noen hjelpe deg

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 26 apr 2016, 07:13
Hei
Kristian N2215 skriver; "Det som ofte skjer med disse gasspjeldene er at ledningene inne i elektronikkbiten mister isolasjonen sin og gnisser mot hverandre som gir kortslutning". Hvor sitter denne elektronikkbiten kan den åpnes, sjekkes eller er det lukket. Bor forøvrig i Krokstadelva.N Eiker
R Isaksen
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 26 apr 2016, 09:49
Elektronikkdelen sitter på selve spjeldhuset bak et sort plastlokk. Det kan åpnes, men det er ganske trangt å få loddet på nye kabler etter det jeg husker. Endte i hvertfall med å kjøpe nytt spjeld til min bil.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.