Hirsch eller Maptune

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
esbond
Navn: Espen

Hirsch eller Maptune

Legg inn av esbond » 12 mai 2016, 22:20

Hei.

Har en 9-3SS 1,8t

Har sett både på maptune og hirsch. Jeg vil gjerne ha det godkjent i vognkortet, og såvidt jeg forstår er det da kun hirsch som gjelder? Er det noen som har gjort det her? Mye styr?
Kan alle saab forhandlere legge inn denne programvaren ( f.eks din bil her i Trondheim )

Samtidig har maptune en oppgradering av luftfilterboksen til 2,0T standard. Vil denne kunne utgjøre noe alene?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hirsch eller Maptune

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 mai 2016, 10:46

Skal du ha effekta godkjent i vognkort er det nok berre Hirsch som gjeld som du seier. Du må også vere forberedt på å betale nokre kroner til statskassa om bilen er nyare enn 10 år.
Dei fleste store forhandlarane kan legge inn programmvaren, desverre byrjar det dabbe av med forhandlarar som har utstyret tilgjengelig, då det kostar nokre kroner i året å ha utstyret. So då er en avhengig av at det er nok kundar som handlar til a det er forsvarbart å holde IPRO-en og lisensane ved like.

esbond

Legg inn av esbond » 13 mai 2016, 19:44

Daniel N683 skrev:Original luftfilterboks holder enda lenge til den effekten du snakker om - det er ingen vits å bytte den.

De fleste Saab-forhandlere kan legge inn Hirsch-trim til deg. Med trim fra Hirsch får du også papirer på CO-utslipp, noe dem er alene om (så vidt jeg vet). Om du har tenkt å få noe godkjent i vognkort, så kan det fort bli snakk om avgasstest/dokumentasjon på Biltilsynet, da kan dette papiret være greit å kunne legge frem.
Ok, men det må jo være noe "bedre" med den til 2.0T? Bedre flow?
Mener å ha hørt noe om noe TUV godkjenning på trimmen, som tilsir at bremser o.l. klarer økningen.
Hjelle, N6 skrev:Skal du ha effekta godkjent i vognkort er det nok berre Hirsch som gjeld som du seier. Du må også vere forberedt på å betale nokre kroner til statskassa om bilen er nyare enn 10 år.
Dei fleste store forhandlarane kan legge inn programmvaren, desverre byrjar det dabbe av med forhandlarar som har utstyret tilgjengelig, då det kostar nokre kroner i året å ha utstyret. So då er en avhengig av at det er nok kundar som handlar til a det er forsvarbart å holde IPRO-en og lisensane ved like.
Bilen er reg 05, så ingen avgift til staten. Jeg prøvde å fyre av en mail til din bil igår, men ser jeg ikke har fått noe svar idag. Må vel vente til over helgen, for å få vite ståa.

esbond

Legg inn av esbond » 13 mai 2016, 21:34

Daniel N683 skrev:Du kan få papirer fra Saab Norge på effekt tilsvarende Aero eller V6. Da må du bl.a. bytte bremser, men det er mulig å få godkjent.
Høres bra ut. Mulig jeg spørr dumt, men hvem kontakter jeg? Finnes det noe saab norge? Google fant ingenting

Svar