Kjøp av Saab 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
vm91
Innlegg: 1
Registrert: 15 jul 2016, 12:54

Kjøp av Saab 9-5

Legg inn av vm91 » 15 jul 2016, 12:59

Hei

Jeg vurderer å kjøpe Saab 9-5 2.0t BioPower Vector SportCombi 2007

Har dere noen anbefaling evt noe jeg bør være obs på?

Bilen har øvrig gått 168 000km.
Det er automatkasse.

Mvh
VM

Ola B
Innlegg: 26
Registrert: 17 sep 2014, 00:43
Medlemsnummer: N2905
Navn: Ola Bruset
Bil: 2006 9-5, 1964 96
Sted: Sjetnmarka, Trondheim

Re: Kjøp av Saab 9-5

Legg inn av Ola B » 15 jul 2016, 23:13

Kan vel starte med: bra valg av bil! Her får du mykje bil for pengane. Nydelig å køyre, bra med plass. Med automat må du regne med 1,2 liter på mila på småkøyring og rundt 0,8 på langtur.
Sjekk at olje er bytta minst kvar 15.000 km. Dette er viktig på disse motorene som lett havarerer dersom det bygger seg opp "oil sludge" har eg forstått.
Ellers er vel foringar rundt om og dempararar bak svake punkt som bør sjekkast. Bremserør bak er vel også vanlig at ruster, dei går over tanken og er litt tricky å bytte.

Men alt i alt ein nydelig bil altså!
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kjøp av Saab 9-5

Legg inn av TiaZzz » 16 jul 2016, 00:30

Bytt olje hver 10.000km så er du og bilen fornøyd. Fra 04-05 så ble mye av slugdeproblemene redusert og motorene langt mere stabile. Automatkassene er slitesterke, men de har godt av et oljeskift for å bli silkemyke. Sjekk hundbeinet nederst mellom bakdør og bakhjul for antydning til rust - problemområde. Tanklokk og bakluke også utsatt. Foringen som er utsatt er den store bak til lenkarmen. Går fint å skifte selv og setter man i Powerflex så reduserer man slitasjen. De blir litt seige i rumpa på noen år. Da kan det være demper og fjær bak som er slitne. Ikke vanskelig eller dyrt å erstatte.

Bremserør bak ruster, ja, men det er også noe man får til selv. Jeg bytta ved kun å slippe ene siden av tanken ned og det gikk fint. Tror ikke 9-5-en er mer utsatt enn andre biler der.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Kjøp av Saab 9-5

Legg inn av Vegars » 16 jul 2016, 08:33

Etter 6 års eie og 110.000 kjørte km (akkurat rundet 200.000) har bilen så å si vært eksemplarisk!
Skiftet tennkassett, men hadde det vært fulgt servicer på den hadde den blitt skiftet på kampanje.
Veivakselføler er selvfølgelig også skiftet, og et kyllingbein.

Ett sett med bremseskiver er vel skiftet foran og bak, men det skjer jo på alle biler!

Ellers er det vel verdt å skifte ut alle vacum slangene hvis du kjøper bilen...

Jeg har manuell kasse, den ligger fast på 0,9 på blandet (mest småkjøring), 1,3 med 1200kg campingvogn, og rundt 0,75 på uforsiktig langkjøring.
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Kjøp av Saab 9-5

Legg inn av ut218 » 22 jul 2016, 18:31

Hvis du kjøper. Ta ned kanalskjørt. Plastmutrene som holder disse oppe kan sitte. Men smør dem med crc og lirk frem og tilbake for å løsne. Ikke bruk makt. De knekker for ingenting. Sjekk for rust på kanalen. Hvis det ser ok vask og spray på hulromsbeskyttelse fra feks plastic padding. Sjekk også samme fester rundt innerskjermer, samt overgang mellom rammevange på understell og skjermer. I tillegg kan du som forebyggende tiltak ta vekk sidetrekk i bagasjerommet og under baksetet. Her er det fugemasse mellom dørk og skjerm. Bor små hull i fugemasse og fyll på med hulromsbeskyttelse. Hulrommet under kan bli utsatt for salt og fukt og har ikke hulromsbeskyttelse. Kanaler forøvrig er godt beskyttet på innsiden så rusten kommer fra utsiden. Stort sett. Mye av stålet er kun 0,8mm og det blir fort hull.
2002 9-5 Aero automat

Svar