Side 1 av 1
Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 16 jul 2016, 18:53
av Eselfjes
Hei, er på utkikk etter en god bruksbil på et nokså trangt budsjett og det eneste som frister er Saab. Å skru er ikke noe problem, men utover vanlig vedlikehold og bytte av slitedeler har jeg ikke lyst til å bruke alt for mye penger på denne bilen. Jeg vil ha en bil som starter hver gang, og som er digg på langtur.
Har lest om det Broom omtaler som "smøreproblemer", men utover det finner jeg ikke så mye. Noen som kan si noe om hvilke motorer som er berørte og hva som eventuelt må gjøres for å fikse det?
Noe annet man må tenke på med disse bilene?
Har veldig lyst på Saab, men ble litt betenkt da jeg leste litt på nettet

Håper på gode svar
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 17 jul 2016, 08:43
av HugoC
1. gen 9-3 er et godt kjøp. Kjente problemer med rust i hjulbuer bak og du må sjekke fjærbena for rust oppunder gummimansjetten. Dersom olje er skiftet regelmessig skal ikke sludge i motor være noe problem. Har selv akkurat kjøpt en 2002 som ikke var vinterkjørt og med 120000 på teller. Som ny bil for 35000 kr! Hurra!
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 17 jul 2016, 09:24
av Ingvar N629
98-99-modeller har den gamle B204-motoren med Trionic 5 styresystem, den har ingen problemer med sludge og er faktisk en svært solid sak. Eneste er toppakninga som gjerne begynner å gi seg etter et par hundre tusen km.
00-02-modeller har B205 motor med Trionic 7 styresystem, betydelig mer moderne motorkarakter men er dessverre plaget av sludge. Mye småkjøring og for lange serviceintervaller øker problemet. Skiftes oljen ofte nok er det stort sett ikke tema, men ikke mange skifter olje hver 10 000 km.
Ellers kan det vel nevnes at kjøreegenskapene på disse bilene ikke er all verden i original utførelse, dette er etter mitt syn den dårligste Saaben å kjøre. Kan bli ok med et par små oppgraderinger men morsom å svinge blir den aldri. Kvalitetsmessig er den derimot bra, fruen i huset har en 02-modell som hun har kjørt 55000 km med de siste fire årene, eneste som er gjort med den etter et kjemperøsk som ble tatt da bilen ble kjøpt (inkl ny motor) er justering av brekket og skifte av bakre bremserør. Brekket er forøvrig en dritpatent som må justeres temmelig hyppig.
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 17 jul 2016, 10:46
av Eselfjes
Flott, det høres ut som en veldig kurant bil! Ser ut som bilen jeg ser på sliter litt med overflaterust i hjulbuen mot døra, men da er det vel mest sannsynlig rust i den indre hjulbuen også? I min prisklasse så får jeg nok ikke tak i nyere biler enn 98 og 99 uansett, så da styrer jeg jo klar av sludgeproblemene.
Har en annen bil, så jeg stiller ikke like høye krav til kjøreegenskaper, og til den prisen disse bilene ligger på, så virker bilene som et godt kjøp!
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 21 aug 2016, 23:14
av redturbo
Den blir litt bedre i sving med 16 tommers hjul. Da blir dekkhøyden bare 50, men det er greit på gode veier.
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 22 aug 2016, 05:55
av Morten S.
Vanlig at de ruster der. Antakelig kommer det fuktighet inn via festehullet til den lille biten med plastlist.
Den burde vært festet med lim...
Eselfjes skrev:Flott, det høres ut som en veldig kurant bil! Ser ut som bilen jeg ser på sliter litt med overflaterust i hjulbuen mot døra, men da er det vel mest sannsynlig rust i den indre hjulbuen også? I min prisklasse så får jeg nok ikke tak i nyere biler enn 98 og 99 uansett, så da styrer jeg jo klar av sludgeproblemene.
Har en annen bil, så jeg stiller ikke like høye krav til kjøreegenskaper, og til den prisen disse bilene ligger på, så virker bilene som et godt kjøp!
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 23 aug 2016, 21:48
av redturbo
Du må nok regne med 2 til 3 desiliter mer bensin pr mil sammenlignet med f.eks neste generasjon Saab 9-3 uten turbo, eller andre med lettveksmotorer fra 2003 eller senere: Reelt forbruk på GMs 1,8 liter Z18XE motor Oslo Trondheim via Østerdalen på vinteren var under 0,52 liter på mila uten bagasje og passasjerer. 2 liters non-turbo motoren på forrige 9-3/900 bruker 0,75-0,8 l/mil under min gassfot.
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 24 aug 2016, 03:27
av Ingvar N629
Nuvel, konebilen går lett på 0,65 pr mil på langkjøring med B235R motor, men det er klart at T7 styring hjelper mot Motronic og fordelertenning som du sammenligner med, redturbo.
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 24 aug 2016, 22:24
av redturbo
Årsmodellen trådstarter etterspør er 98-99, det er vel før T7-styring av motor.
Re: Første gen 9-3, godt kjøp?
Lagt inn: 25 aug 2016, 04:55
av Ingvar N629
Sant nok, men selve motoren er jo mer eller mindre den samme og prisklassen ikke langt unna, dermed mer relevant enn sammenligningen med Z18XE på ng9-3
