Side 1 av 1
Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 18 jul 2016, 01:13
av Trope
Noen som kan hjelpe meg med koblingsskjema for ledningsnettet på motoren til en Saab 9-5 med automat fra 2000
Motoren er en b235e
Re: Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 18 jul 2016, 14:35
av Kato
Hjelpe deg med ett komplett skjema kan jeg nok ikke, idet "skjemaveldet" består av et mangfold av sider som viser ruting av ledninger/stamkabler og pinneutlegg. Men jeg kan finne pinnenummer for sylinder #3 tennkassett/ECM (triggersignal), tennkassett/ECM (forbrenningsignal - som kan sette P1334 og motorlampe) og innsprutningsventil/ECM (som skal sette P1676 ved avbrudd eller kortslutning, men ikke motorlampe!).
Har du sjekket om sylinder #3 pluggen kan gi noen indikasjon på om det er drivstoffmangel (tørr = dyse) eller om det kan være mangel på gnist?
Oppstod dette problemet lenge etter motorbyttet?
Re: Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 19 jul 2016, 10:22
av Trope
Motoren har gått feilfritt ca.16000km siden jeg byttet den for 1 1/2 år siden . Har byttet plugger, men kunne ikke se noe feil ved noen av dem. Verkstedet har forsøkt med ny tennkassett.
De har en mistanke om tett dyse. Disse var alle nye ved motorbyttet. Da jeg forsøkte å bytte tennkasett og plugger koblet jeg fra batteriet. Feilkildene ble da antagelig slettet. Verkstedet fikk ikke noen feilkode eller lysende motorlampe selv når motoren gikk på tre sylindre. Når bilen har stått i ro en stund går den normalt en liten stund. Var innom verkstedet forrige uke og tok en prøvetur, da gikk bilen normalt hele kjøreturen. Verkstedet mente da at det er noe rusk i dysa og vurderte å bytte denne.
Jeg mistenker at det kan være brudd/dårlig kontakt i ledningsnettet og ønsker derfor å måle dette fra ECU til dyse #3 og tenningssignal til plugg #3
Re: Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 19 jul 2016, 12:45
av Kato
Når det gjelder måling av dyse såg det et øyeblikk ut som om det ifm. gassanlegget kan være "gjort noe" med ledninger (styring?) av denne, så merk at mitt forslag til måling er basert på originalt oppsett, fra WIS.
Dyse #3 jordes av ECM over pinne #67 i pluggen der, og mates av plusspenning fra sikring #7 i instrumentpanelet (IPEC), så her kan gjennomgangen måles på en enkel måte - med tenningsnøkkel ute. Enten måles det fra toppen av sikringen, eller aller helst med den trukket, og fra det punktet på den som går mot dysa, og så mot #67. Selve dysa skal ha en motstand på 15,95 +/- 0,8 ohm, så målingen av ledninger og det hele bør ikke ligge på mer enn (ca.) 1 ohm over dette. Til sammenligning kan dyse på sylinder #4 måles fra pinne #68.
Triggerspenningen (tenningssignal) ECM/tennkassett for sylinder #3 måles fra pinne #55 til #4 på kassetten, og her bør det vel ikke være mer enn 1 ohm - helst mindre.
Ioniseringssignalet (forbrenningssigssignalet) for sylinder #3 og -4 går fra pinne #9 på kassetten til #6 på ECM, og motstanden her også bør være <1 ohm, eller så.
Dette at motoren går normalt en stund etter at bilen har stått i ro, kan jo (som én mulighet) tyde på at noe "går varmt". Kontaktsvikt i ledningsopplegg er ikke ukjent for å kunne gi slik symptom, men det kan kanskje en dyse også ikke bare mekanisk, men og med tanke på den elektriske delen av den?
Re: Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 20 jul 2016, 10:03
av Trope
Takk for svar. Skal forsøke å hente bilen og måle selv. Alternativt frakter jeg bilen til Munkedal Bilservice som byttet motor. De har også mest tro på kontaktfeil. De kunne eventuelt bytte hele ledningsnettet på motor. Dette var gjort på ett parr timer. Ledningsnett hadde de liggende som jeg kunne få rimelig. Dette verkstedet kan trykt anbefales, de kan Saab og har tidligere arbeidet på fabrikken.
Re: Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 20 jul 2016, 12:27
av Kato
Skifte av ledningsnettet høres jo overkommelig ut, men en ev. svekka halvleder på utgangen av ECM vil også kunne gi symptom som beskrevet - om det nå ER styring av dyse som svikter, og da hjelper jo ikke et slikt skifte. Ble skifte av ECM forsøkt?
Re: Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 25 jul 2016, 16:35
av Trope
Hentet bilen på verkstedet i dag 3000kr fattigere med beskjed om at alt nå var i orden. Kjørte hjem til Fredrikstad, men da oppsto problemene på nytt, nå med feilkoden P1304 det er vel feiltenning på sylinder 4. Tidligere feilkode var P1334. Det står i SIDen at det er en feilkode til, men denne får jeg ikke lest av. Verkstedet sa problemene var på sylinder 3. Bør jeg forsøke bytte ECU ECM ?
Re: Koblingsskjema ledningsnett motor 9-5 automat 2000mod
Lagt inn: 25 jul 2016, 20:45
av Kato
Det kunne være interessant å se om den "skjulte" feilkoden tilfeldigvis er P1676. Som et første ledd i WIS kontroll ifm. P1304 skal det undersøkes om P1676 er satt - som da indikerer brudd eller kortslutning ved dyse(er). I så tilfelle nå altså ikke ved dyse #3 som synes å ha vært aktuell tidligere, men #4 siden P1304 settes.
Om P1304 nå er reell, kan det kanskje være aktuelt å måle tilsvarende ledninger som for sylinder #3?