Skifte tennkassett prosedyre

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av panelovn » 25 jul 2016, 13:16

Hei

Jeg har skiftet tennkassett på min 9-5 aero m02 etter å ha vært plaget i lengre tid med lugging og nøkking ved pådrag.
Skiftet samtidig plugger(bcpr6es)

All lugging og nøkking ved pådrag er nå borte! MEN det har oppstått et nytt problem jeg ikke hadde før:
Ved oppstart av kald motor så skyter motoren bittelitt før den går skikkelig. Ved enkelte tilfeller så stopper motoren umiddelbart etter oppstart.
ved ny oppstart eller ved at man gir bittelitt gass under oppstart så stabiliserer motoren seg og går 100% normalt etterpå.

Skal ny tennkassett kalibreres på noen måte eller bør adapsjoner slettes ved skifte av tennkassett?

/bjørn
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av Kato » 25 jul 2016, 14:25

Det er ingen spesiell "kalibrering" forbundet med selve kassetten, men det er en velkjent sak at man benytter rett type - og unngår "piratkopier".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av panelovn » 25 jul 2016, 14:34

Ok

Den er kjøpt på meca og skal være av original utførelse.
Kostet over 3000,-
Er merket med Saab versjon 3.7
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jul 2016, 19:35

Du skal definitivt ikke bruke BCPR6ES plugger på en Aero! Ikke at jeg tror det har noe med problemet ditt å gjøre, men det kan fort bli ny tråd av det...

Ved utbedring av feil må feilkoder slettes, ETTER at man har forvisset seg om at det ikke ligger flere inne. Sletting av feilkoder resetter også adapsjoner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av panelovn » 25 jul 2016, 19:49

De heter for øvrig bcpr6es-11.
Anbefalt av verksmester på Saab(autonord) i Tromsø.
Jeg hadde også inntrykk fra før av at original bil skal ha 6, mens trimmet bil skulle ha 7.

"Slettet" feilkoder med en elm327 bt adapter. Vet ikke om den er god nok da. Har aldri fått opp noen feilkoder med den. Men har aldri hatt noen motorlampe heller.
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av Kato » 25 jul 2016, 21:16

panelovn skrev:- Jeg hadde også inntrykk fra før av at original bil skal ha 6, mens trimmet bil skulle ha 7.
Aero, B235R, skal ha PFR 7H-10 eller PFR 6H-10, mens B235E skal ha den typen du har satt inn og B235L BCPR 6H-11. Jeg stusser litt på hvilken motortype du egentlig har?

Var det den pluggtypen som stod inne før du ble "plaget i lengre tid med lugging og nøkking ved pådrag"?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: RE: Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av Kristian N2215 » 25 jul 2016, 21:46

Kato skrev:
panelovn skrev:- Jeg hadde også inntrykk fra før av at original bil skal ha 6, mens trimmet bil skulle ha 7.
Aero, B235R, skal ha PFR 7H-10 eller PFR 6H-10, mens B235E skal ha den typen du har satt inn og B235L BCPR 6H-11. Jeg stusser litt på hvilken motortype du egentlig har?

Var det den pluggtypen som stod inne før du ble "plaget i lengre tid med lugging og nøkking ved pådrag"?
Aero har B235R
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av panelovn » 25 jul 2016, 21:50

Jeg har en original Aero m02 b235R 250hk.
Det stemmer nok at den opprinnelig skulle ha platinapluggen pfr.
Men har fått høre både her på forumet og hos saabforhandleren at bilen går like godt på bcpr6/7ES-11

Hadde trim på bilen en liten stund med bcpr7es-11 som var anbefalt av trimleverandør og var da plaget med nøkking under pådrag.
Dette var veldig merkbart med trim, så jeg fjernet trimmen(anerkjent trim, ikke bsr).
Jeg trodde trimmen var årsaken til nøkkingen, men det kan godt ha vært tennkassetten hele tiden.

Hvilken plugg mener du jeg bør bruke da, Ingvar? Og hvilke problemer kan jeg få av å kjøre med bcpr6es-11?

Tilbake til problemet: Hva kan gjøre at motoren gjør et par host i starten, men går helt strøkent etterpå?
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av Paradigm N558 » 25 jul 2016, 23:06

Kan være luftmengdemåler.
Siden motoren din er orginal, altså ikke trimmet, så mener jeg på at du skal bruke bcpr7es-11 på den. All tid du ikke gjører med PFR...

Sjekk ellers på http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av panelovn » 25 jul 2016, 23:34

Veldig rart at det skulle dukke opp sånn plutselig feil med andre komponenter enn de man akkurat har byttet :P

Finnes det noen konkret feilsøkingsmetode på LMM og gasspjeldhus?
redigert: PS. Har open SID

Mekketipsene til Ingvar har jeg hatt en runde på tidligere og funnet både det ene og det andre.
Kanskje på tide med en ny runde :)

Huff, å sitte på forum å lese om mulige feilkilder på saab er som å sitte på lommelegen.no med en forkjølelse og tro du har fått kreft... :P
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jul 2016, 08:53

BCPR6ES-11 er i varmeste laget for Aeroen, levetiden blir veldig kort og i verste fall kan elektroden smelte, men det skjer neppe uten at det er en feil på bilen i tillegg til feil pluggtype. Uansett vil de ikke vare lenge i den motoren, med diverse tenningsrelaterte nykker som følge når de har gjort sitt. Om jeg ikke husker feil er også elektrodeinnstikket er ulikt på BCPR og PFR, noe som påvirker tiden fra gnist til fullført forbrenning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av Kato » 26 jul 2016, 10:36

panelovn skrev:Jeg har en original Aero m02 b235R 250hk.
Jeg er fortsatt litt utrygg på dette med vilken motortype du har, men som amatør forholder jeg meg til WIS, 9-5 MY02, og der er det oppgitt pluggtype PFR 7H-10 for B235R (225 hk) og PFR 6H-10 for (230 hk). Elektrodegap er for den første typen satt til 1,0-1,1 mm (vel som for plugger flest), men for den siste er det 0,9-1,0 mm.

Årsaken til at jeg i det hele tatt involverer meg i dette med pluggtypen, er nettopp dette at Saab (GM?) altså her "går varmere" hva angår anbefalt pluggtype ved høyere effekt, og kun platinaplugger.

Bruker en NGKs "selector guide" for B235R, er temperaturområdet konsekvent listet som -6- for det ulike typene, mens den BCPR6E(S)-11 du nå har satt inn kun listes for bruk ifm. B235E (og sikkert -L).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte tennkassett prosedyre

Legg inn av panelovn » 27 jul 2016, 01:12

Så jeg kan bruke varmetall 6, så lenge det er en pfr platinaplugg?
Ikke bare bare å være Saab eier når man ikke engang kan stole på orginalt verksted.
Kato: 230 hk motoren var tom 2001. Fra 2002 har aeroen 250hk

Har muligens løst problemet da. Bilen ble ekstremt jagete på turtall idag etter at jeg tok service på bilen. Begynte å gå over vaakumslangene og da fant jeg slangen til bremsekraftforsterkeren hadde hoppet av på innsuget.
Kan hende den har vært nesten av, også hoppet den helt av idag.

Vi får se..

Strammet også plusskabelen på startmotoren idag etter å tilfeldigvis kommet over en tråd som omhandlet det, jaggu løste ikke det problemet med tungstarthet og :D
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Svar