Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Moderator: Moderatorer
Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Vet ikke helt hvordan forklare dette, men prøver slik ;
De siste dagene har bilen oppført seg merkelig.
Når jeg starter er alt normalt, og normalt turtall. Gasser jeg litt og slipper gassen er det som den henger seg litt og vil ikke gå ned igjen under ca 1500.
Men det mest irriterende er at den er slik under kjøring.
Om jeg kjører på en flat slette i f.eks 50 kmt og så slipper gassen, holder den seg der, nesten som om den gikk på cruise control. Den dabber liksom ikke av om det ikke kommer en oppoverbakke.
Og om jeg bremser helt ned f.eks i et kryss og slipper bremsen, synes jeg den går mye fortere nå på minimum.
Som om gassen/turtall ikke vil gå helt ned.
Hva kan dette være, og hva kan jeg sjekke?
Null peiling på bil heller..
De siste dagene har bilen oppført seg merkelig.
Når jeg starter er alt normalt, og normalt turtall. Gasser jeg litt og slipper gassen er det som den henger seg litt og vil ikke gå ned igjen under ca 1500.
Men det mest irriterende er at den er slik under kjøring.
Om jeg kjører på en flat slette i f.eks 50 kmt og så slipper gassen, holder den seg der, nesten som om den gikk på cruise control. Den dabber liksom ikke av om det ikke kommer en oppoverbakke.
Og om jeg bremser helt ned f.eks i et kryss og slipper bremsen, synes jeg den går mye fortere nå på minimum.
Som om gassen/turtall ikke vil gå helt ned.
Hva kan dette være, og hva kan jeg sjekke?
Null peiling på bil heller..
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
kan være lurt å sjekke etter lekasjer i vakumslanger.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Takker for svar.
Da kommer jeg med et mulig dumt spørsmål, men hvordan merker jeg om det er lekkasje der?
Forresten, en venn sa at det kunne være tett luftfilter..
Det er riktignok ikke skiftet på evigheter, men skal det kunne gi de problemene jeg har?
Edit: fikk også tips om tomgangsregulator, men skal den kunne gi disse problemene under kjøring også? Er det ikke kun under tomgang..?
Da kommer jeg med et mulig dumt spørsmål, men hvordan merker jeg om det er lekkasje der?
Forresten, en venn sa at det kunne være tett luftfilter..
Det er riktignok ikke skiftet på evigheter, men skal det kunne gi de problemene jeg har?
Edit: fikk også tips om tomgangsregulator, men skal den kunne gi disse problemene under kjøring også? Er det ikke kun under tomgang..?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Først av alt, hva slags bil snakker vi om og hvilken motor sitter det i den?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Dette er en Saab 9.5 stasjonsvogn. 2.0T med 150 HK, 2006 mod.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Da ville jeg først ha sjekket at signalet til spjeldhuset faktisk går ned til null, og at ikke gasswiren henger. Falskluft er en mulighet men da skulle du ha merket det på motorgangen i tillegg, da det ville ha rotet til beregningen av luft/bensinblandingen ganske kraftig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Hvordan sjekker jeg det?Ingvar N629 skrev:Da ville jeg først ha sjekket at signalet til spjeldhuset faktisk går ned til null, og at ikke gasswiren henger. Falskluft er en mulighet men da skulle du ha merket det på motorgangen i tillegg, da det ville ha rotet til beregningen av luft/bensinblandingen ganske kraftig.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Finn gasswiren framme i motorrommet og se om den går helt tilbake eller ikke, evt om det er noe som hindrer selve spjeldet. Hvis du trenger hjelp til dette så vil jeg egentlig anbefale deg å levere bilen på et verksted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Da har jeg fått sjekket litt. Første gang jeg sjekket i dag, så og virket det meste ok ut.
Tok en kjøretur senere og sjekket igjen, da suste det voldsomt i en slange som må være vakuum slange til turbo.
Så nå er det den som plutselig er 1 prioritert, så får jeg se på alt annet etterpå.
Når jeg skifter denne slangen må vel også dem første ventilen skiftes.
Jeg finner vakuum slanger overalt på nett, men ikke slike ventiler som er i bilen.
Noen anelse hvor det er å få tak i?

Tok en kjøretur senere og sjekket igjen, da suste det voldsomt i en slange som må være vakuum slange til turbo.
Så nå er det den som plutselig er 1 prioritert, så får jeg se på alt annet etterpå.
Når jeg skifter denne slangen må vel også dem første ventilen skiftes.
Jeg finner vakuum slanger overalt på nett, men ikke slike ventiler som er i bilen.
Noen anelse hvor det er å få tak i?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Hos din nærmeste Saab forhandler
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Det der er jo vakuumrøret til bremsekraftforsterkeren! Feilen er nok funnet, bytt denne, ta av minuspolen på batteriet i noen sekunder for å slette adapsjonsverdier på avveie, tut og kjør.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Ok..
Fikk en til å se på samme bildet og han sa det var bremsekraftforsterkeren også,mens en annen sa det var vakuumslangen til turboen.
På bildet jeg postet over ser man den lille slangen på ca 15 cm som er av.
Den sto da inni denne ventilen (som jeg ikke finner på nettbutikker).

Merket i rødt går den videre til turboen.
Det jeg trenger å bytte er da kun den lille slangen på 15 cm?
Eller må denne ventilen byttes også?
Bremsene virker forresten fint også.
Tråkket pedalen inn, pumpet og startet motor og pedalen sank inn som normalt.
Fikk en til å se på samme bildet og han sa det var bremsekraftforsterkeren også,mens en annen sa det var vakuumslangen til turboen.
På bildet jeg postet over ser man den lille slangen på ca 15 cm som er av.
Den sto da inni denne ventilen (som jeg ikke finner på nettbutikker).
Merket i rødt går den videre til turboen.
Det jeg trenger å bytte er da kun den lille slangen på 15 cm?
Eller må denne ventilen byttes også?
Bremsene virker forresten fint også.
Tråkket pedalen inn, pumpet og startet motor og pedalen sank inn som normalt.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Den ventilen er en enveisventil slik at ikke overtrykk i innsuget skal påvirke bremsekraftforsterkeren negativt. Denne må du ha på plass. Biten som er knekt hos deg går ned i innsuget og låses vha. En rød plastring. Det enkleste er nok å få tak i et nyttrør, evt. Bruke den biten av det gamle plastrøret som går ned i innsuget og skjøte deg innpå med et passende slange og ny enveisventil.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Takker for svar.
Her jeg bor er det ikke mye verksteder som kan Saab.
Skal ikke bremsene påvirkes av dette? De fungerer like fint hos meg..
Det eneste jeg merket i dag var at da jeg satte giret i Drive og slapp bremsen fikk den såpass høyt turtall at den giret opp til 2 uten at jeg rørte gassen..
Hvor kan jeg få kjøpt slike ventiler?
Og det er nok ikke anbefalt, men kan bilen kjøres korte strekninger slik den er nå, for å flytte den..?
Her jeg bor er det ikke mye verksteder som kan Saab.
Skal ikke bremsene påvirkes av dette? De fungerer like fint hos meg..
Det eneste jeg merket i dag var at da jeg satte giret i Drive og slapp bremsen fikk den såpass høyt turtall at den giret opp til 2 uten at jeg rørte gassen..
Hvor kan jeg få kjøpt slike ventiler?
Og det er nok ikke anbefalt, men kan bilen kjøres korte strekninger slik den er nå, for å flytte den..?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
På biler med automat så får bremsekraftforsterkeren vakuum fra både innsuget og vakuumpumpa som sitter på enden av toppen.
Derfor merker du ikke noe på bremsene.
Derfor merker du ikke noe på bremsene.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.