f?r ikke kj?ling p? bilen:(
Moderator: Moderatorer
- Gizmosis
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 66
- Registrert: 31 jan 2005, 01:00
- Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige
får ikke kjøling på bilen:(
sliter med kjølinga på min saab 900 turbo...har skiftet termostat og vannpumpe, men det har ikke nyttet
..noen som kan gi meg noen råd?? PS : blåste bort bakpotta i går , snakk om saab turbo power 
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: får ikke kjøling på bilen:(
hmm... d er ikke radiatoren som er klin tett da... (hvis noen har brukt noen form for radiator-tett eller no på den....)Gizmosis skrev:sliter med kjølinga på min saab 900 turbo...har skiftet termostat og vannpumpe, men det har ikke nyttet..noen som kan gi meg noen råd?? PS : blåste bort bakpotta i går , snakk om saab turbo power
- saabanders
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kjøling
Som over, er tempen riktig?
Eller så er det radiatoren din som er ferdig.
Har en "splitter ny" på lager i Oslo, Alu med plastvanger.
Ser ikke i avataren din hvor du bor, men ta kontakt.
Hilsen
Petter
Eller så er det radiatoren din som er ferdig.
Har en "splitter ny" på lager i Oslo, Alu med plastvanger.
Ser ikke i avataren din hvor du bor, men ta kontakt.
Hilsen
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Gizmosis
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 66
- Registrert: 31 jan 2005, 01:00
- Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige
Re: får ikke kjøling på bilen:(
hmm... d er ikke radiatoren som er klin tett da... (hvis noen har brukt noen form for radiator-tett eller no på den....)[/quote]
radiatoren er ikke tett, det har jeg sjekka, og målern virker rett...
Etter 10 min på tomgang blir den såpass varm at vannet nesten er på kokepunktet....får det liksom ikke til å stemme..., men nå har jeg ikke allverdens greie på biler da ..
radiatoren er ikke tett, det har jeg sjekka, og målern virker rett...
Etter 10 min på tomgang blir den såpass varm at vannet nesten er på kokepunktet....får det liksom ikke til å stemme..., men nå har jeg ikke allverdens greie på biler da ..
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kk
Virker vifta?
Hvis ikke så blir jo bilen varm når den står stille..............
Hvordan er tempen i fart?
Petter
Hvis ikke så blir jo bilen varm når den står stille..............
Hvordan er tempen i fart?
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hvis vifta ikke starter så må du i allefall begynne med å bytte tempføleren til vifta. Kjøp den på Speedparts, tror den koster ca 100 kr. De har den også på Biltema for en 50-lapp men den bør du styre unna... Monterte en slik på en 88 9000 (samme føleren) men den virket ikke, etter å ha byttet to ganger så ga jeg opp og bestillte fra SP, den virket som den skal..
Når det gjelder motortempen så kan du prøve å kjenne på slangene, er jo mulig du har sprekk i toppen/def topp-pakning, da kan du få høyere trykk i systemet og slangene blir harde.
Har du lufta kjølesystemet? Den gangen jeg hadde en 900T16 så fikk jeg lekasje på en slange og mistet kjøleveske. Desverre så ble det da tydeligvis bare luft rundt tempføleren og den viste normaltemp selv om motoren kokte, endte med at jeg måtte bytte toppakning...
Bare noen mnd senere så fikk en venn av meg sprekk i toppen på en T8 og den oppførte seg slik du beskriver...
Lenge siden jeg har holdt på med 900 så jeg vet ikke om dette hjelper men...
Når det gjelder motortempen så kan du prøve å kjenne på slangene, er jo mulig du har sprekk i toppen/def topp-pakning, da kan du få høyere trykk i systemet og slangene blir harde.
Har du lufta kjølesystemet? Den gangen jeg hadde en 900T16 så fikk jeg lekasje på en slange og mistet kjøleveske. Desverre så ble det da tydeligvis bare luft rundt tempføleren og den viste normaltemp selv om motoren kokte, endte med at jeg måtte bytte toppakning...
Bare noen mnd senere så fikk en venn av meg sprekk i toppen på en T8 og den oppførte seg slik du beskriver...
Lenge siden jeg har holdt på med 900 så jeg vet ikke om dette hjelper men...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Jeg byttet topppakning på en T8 som oppførte seg som din gjør nå.
Grunnen til at toppakningen gikk var defekt termostat. Den åpnet aldri, og dermed så kokte den etter kort tid. Vannet kom ikke ut til radiatoren i det hele tatt.
Enkel test:
Start bilen når den er kald, kjenn på slangene som går til radiatoren. Er de fortsatt kalde når motoren er varm, så fjern termostaten å prøv igjen. Blir det fortsatt ikke varmt i de slangene, så er systemet tett ett eller annet sted. Du sier at radiatoren ikke er tett, så da får man gå til neste punkt på lista. Det kan være avleiringer i toppen som gjør at vannet siger veldig sakte rundt i systemet.
Når det gjelder vifta, så sjekk sikringen først, og ikke minst sjekk om radiatoren i det hele tatt blir varm. Blir den ikke det så starter heller ikke vifta, for tempføleren til vifta sitter nemlig i radiatoren..
Får håpe du finner ut av det før det skjer mer.
Grunnen til at toppakningen gikk var defekt termostat. Den åpnet aldri, og dermed så kokte den etter kort tid. Vannet kom ikke ut til radiatoren i det hele tatt.
Enkel test:
Start bilen når den er kald, kjenn på slangene som går til radiatoren. Er de fortsatt kalde når motoren er varm, så fjern termostaten å prøv igjen. Blir det fortsatt ikke varmt i de slangene, så er systemet tett ett eller annet sted. Du sier at radiatoren ikke er tett, så da får man gå til neste punkt på lista. Det kan være avleiringer i toppen som gjør at vannet siger veldig sakte rundt i systemet.
Når det gjelder vifta, så sjekk sikringen først, og ikke minst sjekk om radiatoren i det hele tatt blir varm. Blir den ikke det så starter heller ikke vifta, for tempføleren til vifta sitter nemlig i radiatoren..
Får håpe du finner ut av det før det skjer mer.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
