Saab 9-3 B207E Oljetrykk, registerkjede (vil gjerne dele en historie)
Lagt inn: 02 sep 2016, 18:45
Hallo alle sammen, ny her!
Jeg vil gjerne dele noe som jeg har opplevd med min saab, som kanskje andre også kan/har opplevd.
For et par uker siden skulle jeg starte bilen, da kom det en voldsom rasling. Jeg forsto ganske kjapt det var register kjede.
Jeg åpnet toppen, og kikket på kjedet, det så veldig pent ut. (ingen tegn til slitasje) Kan legge til at dette er en 2005 modell, som har gått 120k
Siden kjedet så bra ut, så regnet jeg med at det kunne være strammeren, eller kanskje en guide som var knekt.
Jeg kan skru, men med travle dager, så bestemte jeg meg bare for å sette den på et verksted.
Verkstedet ville selvfølgelig sjekke alle andre ting før de så på strammeren, men fikk beskjed av meg at de SKULLE sjekke strammeren først.
Det tok noen dager, og fikk en tlf fra verkstedet om at det faktisk var strammeren som var treig. Da jeg hentet bilen fikk jeg den gamle strammeren, og jeg kjente at den ikke var helt god.
Jeg startet bilen og kjørte avgårde.
Jeg satt bilen fra meg ca 1 time, og så skulle starte igjen... DOH! Nå hørte jeg litt rasling. (som en diesel motor)
Må innrømme at jeg ble ganske rød, og noen gloser kom!
Jeg har en kamerat som er verksmester på et lokalt verksted, så jeg tok turen til han.
Men da sluttet den å rasle etter å starte å stoppe den et par ganger.
Vi tenkte først at oljepumpa kanskje var skylden. Men så fortalte jeg at jeg hadde byttet den tettingsringen rundt servopumpa. (Den som alltid ryker)
Hvis det kan komme motorolje inn i servopumpa, så kan vel kanskje servo olja komme inn i motoren? Dette var vi ikke helt sikre på.
Bilen hadde hatt en olje skift for ca 1000km siden. (rett før jeg kjøpte den) på et verksted. (vet selvfølgelig ikke hva slags olje de brukte)
Kameraten min sa at jeg først burde skifte olje og oljefilter igjen før vi gikk videre.
Vet dette ble en del å lese, men her er slutten.
I dag skiftet jeg olje og filter... Det filteret så helt.. ja, jeg har ikke ord. Har ikke sett et slikt filter før som var så fullt av dritt!
Nå er raslinga vekk... bilen er friskmeld. Burde jeg være overrasket her? Jeg trodde det var vanlig at filterene skulle ha en slags "bypass" ventil, slik at det ikke skulle bli mindre trykk?
Dette er en bil som er blitt tatt vare på, hvor alle servicer er holdt. Men jeg har en mage følelse på at mange verkstedet i dag "fusker" en del.
Den siste oljeskiften den fikk, så hadde mekanikeren glemt å dra til bunnpluggen.. Jeg åpnet den med fingrene...
Håper andre har noe å legge til! Takk for meg
Jeg vil gjerne dele noe som jeg har opplevd med min saab, som kanskje andre også kan/har opplevd.
For et par uker siden skulle jeg starte bilen, da kom det en voldsom rasling. Jeg forsto ganske kjapt det var register kjede.
Jeg åpnet toppen, og kikket på kjedet, det så veldig pent ut. (ingen tegn til slitasje) Kan legge til at dette er en 2005 modell, som har gått 120k
Siden kjedet så bra ut, så regnet jeg med at det kunne være strammeren, eller kanskje en guide som var knekt.
Jeg kan skru, men med travle dager, så bestemte jeg meg bare for å sette den på et verksted.
Verkstedet ville selvfølgelig sjekke alle andre ting før de så på strammeren, men fikk beskjed av meg at de SKULLE sjekke strammeren først.
Det tok noen dager, og fikk en tlf fra verkstedet om at det faktisk var strammeren som var treig. Da jeg hentet bilen fikk jeg den gamle strammeren, og jeg kjente at den ikke var helt god.
Jeg startet bilen og kjørte avgårde.
Jeg satt bilen fra meg ca 1 time, og så skulle starte igjen... DOH! Nå hørte jeg litt rasling. (som en diesel motor)
Må innrømme at jeg ble ganske rød, og noen gloser kom!
Jeg har en kamerat som er verksmester på et lokalt verksted, så jeg tok turen til han.
Men da sluttet den å rasle etter å starte å stoppe den et par ganger.
Vi tenkte først at oljepumpa kanskje var skylden. Men så fortalte jeg at jeg hadde byttet den tettingsringen rundt servopumpa. (Den som alltid ryker)
Hvis det kan komme motorolje inn i servopumpa, så kan vel kanskje servo olja komme inn i motoren? Dette var vi ikke helt sikre på.
Bilen hadde hatt en olje skift for ca 1000km siden. (rett før jeg kjøpte den) på et verksted. (vet selvfølgelig ikke hva slags olje de brukte)
Kameraten min sa at jeg først burde skifte olje og oljefilter igjen før vi gikk videre.
Vet dette ble en del å lese, men her er slutten.
I dag skiftet jeg olje og filter... Det filteret så helt.. ja, jeg har ikke ord. Har ikke sett et slikt filter før som var så fullt av dritt!
Nå er raslinga vekk... bilen er friskmeld. Burde jeg være overrasket her? Jeg trodde det var vanlig at filterene skulle ha en slags "bypass" ventil, slik at det ikke skulle bli mindre trykk?
Dette er en bil som er blitt tatt vare på, hvor alle servicer er holdt. Men jeg har en mage følelse på at mange verkstedet i dag "fusker" en del.
Den siste oljeskiften den fikk, så hadde mekanikeren glemt å dra til bunnpluggen.. Jeg åpnet den med fingrene...
Håper andre har noe å legge til! Takk for meg
