Side 1 av 2

Ettermontering av Aircondition , classic 900

Lagt inn: 11 aug 2003, 07:52
av macgeier
Hei,
etter sommertur til Kroatia, via tyske autobahn ++ så sitter varmen ennå i kroppen. Liker meg nå mest i skyggen.....
Er det mye jobb å ettermonter aircondition på en 900S T16(ltt) 1990 modell? Noen som aner prisnivå på dette i Norge/Sverige?
Regner også at man må etterfylle noe freonlignende greier etter montering og det koster vel også?

Det var forsten gøy å være tilbake på Autobahn, endelig et land hvor det går an å benytte seg av fullt turbotrykk!

macgeier

Lagt inn: 11 aug 2003, 14:44
av Mortimer-N18
Jeg har et koplett aircondition liggende med alle tinga du trenger. Kan få det for 2000,-. Tror ikke det koster alt for mye å fylle systemet heller. Den største jobben er å montere reimhjulet på veiva... det er mildt sagt trangt baki der, men du kan jo forsøke uten å ta ut motoren...

Lagt inn: 11 aug 2003, 15:04
av Hjelle, N6
Mortimer skrev:Jeg har et koplett aircondition liggende med alle tinga du trenger. Kan få det for 2000,-. Tror ikke det koster alt for mye å fylle systemet heller. Den største jobben er å montere reimhjulet på veiva... det er mildt sagt trangt baki der, men du kan jo forsøke uten å ta ut motoren...
Litt på kanten, er det eit R12 eller R134 anlegg du har?

Lagt inn: 11 aug 2003, 15:09
av Kristian N70
r12 kan du nesten glemme å få tak i, og hvis du skulle være så heldig at noen har er det SVINEdyrt!!

Lagt inn: 11 aug 2003, 15:29
av Hjelle, N6
Kristian N70 skrev:r12 kan du nesten glemme å få tak i, og hvis du skulle være så heldig at noen har er det SVINEdyrt!!
Det er derfor eg vil konvertere min til r134.
Nokon som veit om det er mykje jobb, og kva som må gjerast?
Kompressoren min er tom for gass, og orginalt skal det på R12.
Går det med kompressorar frå andre bilar?

Lagt inn: 11 aug 2003, 16:11
av Børre N17
Hvis det er tomt for gass er det vel en grunn til det?
På og'n min var det en pakning i pressa som var gåen, dvs ny eller overhalt komåressor må inn...

Lagt inn: 11 aug 2003, 20:50
av Hjelle, N6
Børre N17 skrev:Hvis det er tomt for gass er det vel en grunn til det?
På og'n min var det en pakning i pressa som var gåen, dvs ny eller overhalt komåressor må inn...
Det er ei packbox i kompressoren som er kass.
Men eg finn ingen som vil selge meg den packboxa som er gåen, so eg går for ein ny kompressor sansynligvis. Men eg vil ha R134, slik at eg ikkje får noko problem med fylling seinare.

Lagt inn: 11 aug 2003, 20:51
av Mortimer-N18
Hva er forskjellen på R12 og R134 anlegg.. Vet ikke hva jeg har... Noen store forskjeller eller en etikett jeg kan identifisere mitt på?

Lagt inn: 11 aug 2003, 21:04
av Hjelle, N6
Mortimer skrev:Hva er forskjellen på R12 og R134 anlegg.. Vet ikke hva jeg har... Noen store forskjeller eller en etikett jeg kan identifisere mitt på?
Står på etiketten (der art.nr står) på kompressoren kva gass som er i anlegget.
Ellers er det ikkje nokre fystiske forskjelar. Nokre pratar om forskjellige nipplar, men fleire seier dei er like... ;)
Men om det er orginal-kompressoren som sit i bilen din, har du nok R12. R134 vart aldri levert i 900. Muligens caben på M94, men eg tvilar stort.

Lagt inn: 11 aug 2003, 21:24
av Mortimer-N18
Ok, Det satt i en 86modell 900T16 så da er det ver R12 da...
Skal sjekke for sikkerhets skyld.

Lagt inn: 11 aug 2003, 23:03
av Børre N17
"Packbox" er vel simring det på god gammel norsk eller? :P

Tror ikke det er rett fram å pelle opp den der å skifte, mener bestemt at det var mer som måtte skiftes.

Lagt inn: 12 aug 2003, 07:28
av macgeier
Mortimer skrev:Jeg har et koplett aircondition liggende med alle tinga du trenger. Kan få det for 2000,-. Tror ikke det koster alt for mye å fylle systemet heller. Den største jobben er å montere reimhjulet på veiva... det er mildt sagt trangt baki der, men du kan jo forsøke uten å ta ut motoren...
Høres fristende ut Mortimer, benytter anledningen til å si at den vannavkjølte turbo`en jeg kjøpte av deg før sommerferien fungerer perfekt, det gikk dessuten lettere å montere den enn det jeg trodde på forhånd.

Har noen spørsmål om AC anlegget:
Følger det med ekstra radiatorvifte, for AC biler har vel to vifter?
Følger det med reimskive.
Hva med brytere(e)?
Regner med at kabelnettverket ligger allerede klart i min 900s, mange ubrukte connetorer i motorrommet og det er dummyplugger i dashbordet med konnektorer på baksiden.

Dere som har AC, dere kobler vel ut kompressoren på vinterstid for å spare pumpa (og HK) eller er det ikke lurt med stillstand?



Macgeier

Lagt inn: 12 aug 2003, 21:14
av Mortimer-N18
Det er allt i det systemet ja. Reimskiver og brytere og allt det som trengs følger med. Det er en vifte ekstra på de bilene med ac ja, men den radiatoren har jeg desverre solgt... Så en vifte må du evt få tak i da...
Dette følger med.

remskive til veiv
Remhjul til å stramme rem
kompressoren
pumpe
condenser (register foran radiatoren)
Evaporator (register der coupefilteret satt.)
Alle slanger og koblinger.
Brytere til coupeen

Hvis det er noe jeg har glemt så har jeg det liggende.

Bra at turboen fungerer :) Den var jo så og si splitter ny, så det skulle jo bare mangle :)

Lagt inn: 12 aug 2003, 21:50
av Børre N17
Mortimer skrev:Hvis det er noe jeg har glemt så har jeg det liggende.
Tørkefilteret..

Lagt inn: 13 aug 2003, 05:55
av Mortimer-N18
Hvordan ser det ut? Som en coil omtrent, bare litt større og med to slanger inn på?