Hadde aldrig trodd dette

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 10 sep 2016, 17:44

At jeg skulle gå bak i tid å kjøpe en SAAB :shock:
Som en Mercedes entusiast som jeg er så er det DET som er greia 8) har skiftet vannpumpa en gang,men det var ikke det som var feilen....var et rullehjul som drivreima gikk på.......Null probs på de fem åra jeg haddse den 8)

Så til saken: Har en kompis 12 mil unna...bilmekaniker å greier....og han lurte på om jeg ikke var hypp på en SAAB da??
Jag sa NOPE Glemm det...vet ikke en dritt om de bilene (jeg skrur litt selv) men....NEI!!

Jeg så den bilen for tre år siden og tenkte....Kuuul bil.....men det gikk over.

Så for tre uker siden kjøpte jeg den usett,ikke testa den en gang,nøklene ligger på forhjulet,jeg betalte den og henta ikke den før tre uker etterpå.
I mellomtiden så tenkte jeg at jeg burde finne meg et SAAB forum for å skjekke hva som er "gjenganger" feil på disse bilene.....DA datt jeg av pinnen :s

I ettertid så sa han.....(har ikke møtt han en gang på overlevering...passa ikke da....
Du vet at denne motoren er på 150Hk?? Jeg sa joa..(Hk ække vesentelig for meg) Hvis du aktiviserer Cruicekontrollen så får du 220Hk

Etter å ha lest en del på forumet her så er konklusjonen for at ha et greit bilhold følgende:

Tennplugger
Tennkasett
Hyppig oljeskift....kommer anpå bykjøring/landeveg....men 10 000Km burde være grensa uansett
Veivakselsensor
Bensinfilter
Bensinpumpe
Luftlekasjer

Dette er ting som jeg vil starte med/være obs på.......

Siden dette er en "ny" bil så vil jeg at ting skal være på stell :D

En bil skal jo frakte deg fra A til B no matter What......men detta var noe man kan trives i.....flaut å si det....men sånn er det 8) 8)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Paradigm N558 » 10 sep 2016, 22:22

Hepp!
Posten din gir ikke noe nevneverig mening, og virker mer som en skrytepost...
- Og det er i og for seg helt greit, fordi du har fått deg Saab!

Så. Du har lest om bilhold, og du nevner ikke et ord om hvilken bil, noe som snur meg til "avataren" din. Den påstår "2004 Vector 2.0t Estate"
Og i så måte, gratulerer! :D
Om du ikke vet status på motor før du kjøpte den, kjør en dieselrens og bytt pickup og pakning. (og olje..)
Sjekk vakumlekasje ved å trykksette innsuget, dette er godt beskrevet på mgmotor.no
Utover det, knall bil. Mange timer med kjøreglede framfor deg. Personlig mener jeg at understellet på 9-5 har vært litt for mye... barnefamilievennlig, så der har du en jobb å gjøre. Mange oppgraderinger som kan tas, med bilstein-dempere og SAS-stag, kombinert med polyflex-foringer er gull!

Peis på! Er en god bil, men som et brukt hus, bruk litt tid og penger, og kjærlighet, så får du det helt fantastisk. Og igjen, gratulerer med ny bil!
Når det kommer til de andre tingene du nevner som feil, ikke tenk så mye over det. Feilene kommer når de kommer, du kan selvfølgelig bruke mange tusen kroner på å ha ting på lager, men det er ikke slik som noen skal ha det til at de ryker mellom hver service.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 11 sep 2016, 16:01

Det jeg tenkte på først da...hvis jeg gjør overnevnte ting så kan jeg vel ha et problemfritt bilhold en stund,er ikke hypp på å stoppe etter veien.
Fant et Saab verksted/Original delebutikk her på Lillestrøm :D Motorforum het det,og en UTROLIG vennlig kundsevice der 8)

Og i tillegg å ha funnet et så bra forum som dette er, så tror jeg at ting skal gå greit 8)

OG: jeg må beklage åpningstalen min, men var litt "brisen i går" for å si det mildt :oops:

Ha en fortsatt fin kveld og kjør pent :D

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av totakt » 12 sep 2016, 12:19

Hei. Velkommen til forumet, og gratulerer med artig bil.

Fornuftig kar du, som har lest deg opp litt på forumet. Det er helt riktig de tingene du nevner angående driftssikkerhet. Hvor mye du legger i skifte av deler for å forebygge, vil avhenge av km stand og hvor mye som er gjort i bilens tidligere liv. Jeg gjorde liknende som du tenker, for å slippe å bli stående. Om det er nødvendig, tja, det kan nok diskuteres, men for meg har det i alle fall ført til at jeg har en bil jeg stoler på, og aldri har stoppet.

Tennplugger skal være NGK nummer et eller annet jeg ikke har i hodet...
Tennkassett kan du sjekke produksjonsdato på under kassetten. Kjøper du ny må det være original SEM. Koster opp mot 3000,- litt dyrt å skifte for å forebygge da.
Veivakselsensor er billig. Er den aldri byttet tidligere, ville jeg gjort det. Kjøp original. Trangt å komme til for å skifte den, men ikke umulig.
Bensinfilter skifter du lett selv.
Original bensinpumpe antar jeg har en levetid på 200-300 tusen km.
Luftlekkasjer: Bøy på vakuumslangene. ved antydning til sprekker skifter du de. Kjøp gjerne ordentlige silikonslanger, ikke på biltema. Ta av det sorte plastdekselet ved det gule lokket for oljepåfylling. Da vil du se en hvit enveisventil som ligger langsmed toppdekselet. Ofte er denne ventilen knekt, plasten blir sprø over tid av varme.

Ellers kan du være obs på oljeforbruk. Nå som bilen er ny for deg, bør du sjekke peilepinnen ofte...

Da har jeg sikkert skrevet mye du allerede vet, eller ting som er i orden fordi du kjøpte den av kamerat som er mekaniker.

Forumet er til for å brukes, og ingen spørsmål er for dumme, bruk oss gjerne!

Kos deg med 9-5en din!

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av ut218 » 13 sep 2016, 06:22

Tectylering er en god ide. Spesielt bak Kanalskjørt dreneringsplugger under bilen kan forårsake rust i reservehjulsbrønn og bagasjerom. Fugemasse hjulhus bagasjeromsgulv fram til undersiden av av baksetet er en rustsamler. Bor små hull i fugemassen og sprut inn hulromsbeskyttelse til du skjems.
2002 9-5 Aero automat

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 13 sep 2016, 17:01

Takker sååå mye for gode innspill og jeg skal følge deres erfaringer :)

Men seff er det noe man lurer på da:

1) Ser at det ligger et løst luftfilter der,Kan jeg ha det på hvis det blir 20 kuldegrader eller mer??
2) Ser også at eksosanlegget er uorginalt,sikkert 3" : Hvis jeg setter på et originalt et,vil det skape problemer??
3) Jeg har pasert 50 og liker comfort,men...jeg liker de ekstra kreftene bilen gir meg også 8)
4) Ohhhh en ting til...Er et stempel i boka fra SAAB...Motor og gear er skiftet men det er 2005 motor/gear gått 120 000 nå..er det noe forskjell eller modifisering fra 2004 til 2005??

Bare for å nevne.....jeg kjører på 150hk det meste,men den er chippa opp til 220hk med en knapp,
er der noen fare for at jeg kan få feil deler hvis jeg bestiller etter reg.nr eller noe??

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Paradigm N558 » 13 sep 2016, 17:43

Tuborg skrev: 1) Ser at det ligger et løst luftfilter der,Kan jeg ha det på hvis det blir 20 kuldegrader eller mer??
2) Ser også at eksosanlegget er uorginalt,sikkert 3" : Hvis jeg setter på et originalt et,vil det skape problemer??
3) Jeg har pasert 50 og liker comfort,men...jeg liker de ekstra kreftene bilen gir meg også 8)
4) Ohhhh en ting til...Er et stempel i boka fra SAAB...Motor og gear er skiftet men det er 2005 motor/gear gått 120 000 nå..er det noe forskjell eller modifisering fra 2004 til 2005??
er der noen fare for at jeg kan få feil deler hvis jeg bestiller etter reg.nr eller noe??
1) Der? Hvor der?
2) Orginal eksos kan skape problemer når du trykker ut over 200 hester, men tror ikke det er SÅ skummelt. Ingvar kan kanskje svare mer presist der.
3) Såklart, hester er gull :twisted:
4) Samme motor, skal ikke by på noen problemer.
- Ingen fare for feilbestilling av deler.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 13 sep 2016, 17:56

Filteret ligger rett før luftmengde måleren..bare et løsfilter som ser ut som en torpedo, Åpen sådan på innerskjermen

paradignm...takker for innspill her ;-)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Paradigm N558 » 13 sep 2016, 18:01

Skal ikke være løst, skal jo være tilkoblet innsugsrøret før luftmengdemåleren.
Og skal idèelt sett ikke være åpent luftfilter på de bilene her.
Ser det ut som dette?
http://www.genuinesaab.com/catalog/images/xf970.jpg
http://s21.photobucket.com/user/daleksu ... 6.jpg.html
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 13 sep 2016, 18:06

Lurer på om det er det samme som jeg har hørt/lest....kan det være et KN filter??

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Paradigm N558 » 13 sep 2016, 18:07

Det kan det være...
Hva mente du med "1) Ser at det ligger et løst luftfilter der,Kan jeg ha det på hvis det blir 20 kuldegrader eller mer??"
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 13 sep 2016, 18:09

Ja faktisk....er samme filteret,trenger jeg det???

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 13 sep 2016, 18:16

Jeg bare tenker på avlesning av verdier å sånn????

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av Tuborg » 13 sep 2016, 18:23

Paradigm N558 Takker for innspill siden jeg jeg er ny her...takker igjen ;-)

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hadde aldrig trodd dette

Legg inn av TiaZzz » 13 sep 2016, 18:53

Bedre å kjøre med originalt, men oppgradere snorkelen. Holder i massevis og er langt tryggere.

Svar