Side 1 av 1

Forskjeller på 900 Turbo Classic?

Lagt inn: 27 okt 2016, 22:05
av Rayton
Hei.

Håper dere kan hjelpe meg med noen spørsmål siden jeg er ny på Saab og har kjøpt en mosegrodd 900 Turbo med tilgang til 2 ennå mer mosegrodde delebiler. 1986 8V og en 1989 16V, begge turbo.
Nøklene til den er ikke funnet så jeg veit ikke årsmodell og om det er en 8V eller 16V. (papirene finnes, men den kommer fra ett dødsbo så ting tar nok litt tid)
Den har de gamle støtfangerene, men 16V kom vell før facelift?


Delebilene må bort nå i helgen så er begrenset med tid jeg har til å skru

Etter det jeg har lest meg fram til så er det forskjellig understell og bremser på før og etter 87/88 der det senere understellet med bremser er bedre. Men hva er forskjellen? Er det verdt å ta seg bryderiet med å demontere understell og bremser på 89 modellen før den skrotes? Og er det bolt on på den eldre utgaven?

Når man står med hendene i lommene og ser ned i motorrommet så ser det relativt fort gjort ut å skru ut motoren. Er det enkelt? Litt dumt å sende to turbo motorer på høggeriet...

Noen andre ting jeg burde snappe av de som er gjenganger feil og dermed kjekt å ha i garasjen?

Takker for svar.

Re: Forskjeller på 900 Turbo Classic?

Lagt inn: 27 okt 2016, 22:28
av Hjelle, N6
16V kom på Aero M84, so du får både facelift og trubbnosen med både 16v og 8v.

Forskjellen på understell er hovudsakelig at du han handbremsene bak etter 88, samt at boltsirkelen er forskjellig. Gamle har 4x114.3, nye har 4x108.
Har du delene er det en grei jobb å flytte til en gamlare bil, men om eg ikkje huskar feil må du vel sveise litt då det er forskjell på innfestinga - forskjellen er vel innfestinga wirane til brekket, men no er en logt bak i husken ;)
Motor er som du seier greit å ta ut, då har du jo ei ekstra girkasse også ;) Ellers kan det vere greit å sjekke tilstand på berebruene, dei kan jo ofte vere rustne. Då er det greit med eit ekstra ett. Eller er jo det meste kjekt å ha vel? ;)

Re: Forskjeller på 900 Turbo Classic?

Lagt inn: 27 okt 2016, 23:00
av Rayton
Hvis forskjellen bare er at håndbrekket flyttes bakover så hopper jeg over det. Men skal jekke opp å sjekke bærebruene på den jeg skal beholde. :)
Det meste er nok kjekt å ha, men så var det problemet med å ha en plass å ha det. ;)

Re: Forskjeller på 900 Turbo Classic?

Lagt inn: 28 okt 2016, 05:55
av Ingvar N629
Bytt bremser!! De gamle er virkelig elendige, om brekket er foran eller bak er egentlig bare en detalj i sammenhengen. Fra 89-modellen hadde jeg tatt komplett bakaksling, brekket med wirer, kappet ut innfestingen til brekket, motor og gir med ledningsnett inkl APC-boks, tannstang, spindler foran med nav og bremser (OBS det skiller på boltsirkel), bærearmer, sjekk tilstand på seter, dashbord, innertak, radiator og bærearmer foran, ta med deg alt som er i bedre stand på delebilen. Det samme gjelder lykter rundt om. Husk at de fleste deler til disse bilene ikke lages lenger, iallfall ikke originaldeler da de er så gamle. Gode deler er det verdt å ta med seg. Jeg hadde definitivt satset på å bruke 16-ventileren, mye mer kurant motor på alle vis. Sjarm med en T8 i god stand, men det er ikke lett å skaffe alt man kan trenge til bensinsystemet og det er jo fra før blomkålen ble oppfunnet. T16 er mye greiere, og skal det trimmes så er mulighetene uendelig mye bedre med T16 da deler fra nyere Saaber kan monteres mer eller mindre rett på.

Re: Forskjeller på 900 Turbo Classic?

Lagt inn: 29 okt 2016, 18:15
av Rayton
Takk for god info.
Med en lang arm og noen grimaser så fikk jeg dratt i wiren til panserlåsen og åpnet opp panseret. Den som er verdt å ta vare på er en 1986 8V. Så jeg begynte å demontere på 1989 16Ven med det samme...
Har fått litt ekstra tid før de må fjernes så ribber den helt.

Er det noe fart i delemarkedet på eldre 900? Er totalt 3 biler som går på høggeriet derfra og noen som selges forhåpentligvis hele.

Re: Forskjeller på 900 Turbo Classic?

Lagt inn: 16 nov 2016, 15:51
av luftskip
Stilig med flere 900 - eiere. Jeg har en fin åtterturbo sjøl som alltids trenger nye deler, for tiden ute etter det som finnes av rosenkvarts-farga stål. Du kan tjene penger på høgging her, særlig på ebay!