SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av buster » 31 okt 2016, 22:47

Setevarmer på førersiden virker ikke lenger.
Snart er vinteren her.
Hvordan bytte varmeelementer?
Hvor få tak i varmeelementer?
Skinnseter blir kalde nå framover.
Trenger hjelp og tips.

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av skilpaddaN287 » 01 nov 2016, 13:05

Lenge siden jeg mekket på slikt. Men min erfaring er at det alltid er elementet i sitteputa som ryker. Kan prøve å ta av trekket og finne hvor tråden er røket. Vanligvis rundt termostaten. Kan prøve å lodde det sammen. Alternativt bytte elementet. Nye bør kunne finnes hos saab forhandler, men er jo ganske universalt dette så annet kan brukes...
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av Ingvar N629 » 01 nov 2016, 14:11

Ohm varmeelementene før du begynner å plukke av trekket på setene!! Å rive av setetrekkene er en fæl jobb. Det kan like gjerne være f eks bryteren, så mål først for å lokalisere feilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av buster » 01 nov 2016, 17:38

Takk for raske svar.
Prøver først å ohme.
Hvor vanskelig er det å ta av setetrekket, sittepute og rygg??

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av Paradigm N558 » 01 nov 2016, 23:15

Så mye jobb at det koster deg en nanokalori i forhold å ta ut setevarmebryteren og ohme denne. Enig med Ingvar, er som regel bryteren som er feil på.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av skilpaddaN287 » 01 nov 2016, 23:30

Bøyer meg i støvet for ekspertisen her. Har stort sett bare gjort dette på 99/og900 uten bryter...
Ja det er fiklete å ta av setetrekk dersom det er likt som på min 9-3
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av buster » 02 nov 2016, 22:49

Takk. Prøver å ohme bryteren før snøen kommer fk fredag.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB NG 900. 1997 MOD. BYTTE SETEVARMERELEMENT.

Legg inn av Ingvar N629 » 03 nov 2016, 07:54

Ohm elementet, og mål om du har spenning og jord på kontakten når bryteren er på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar