Varmeapparat/dyser

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Varmeapparat/dyser

Legg inn av Tuborg » 07 nov 2016, 18:46

Hei
Har en 2004 9-5 som ikke blåser luft på sidene på full defrost bare frontvinduet.
Litt irriterende da jeg pleier å la bilen gå i 10 min på morgenen før jeg drar på jobb.
Når jeg trykker på knappen for de "små" luftdysene så blåser alle som de skal,men da fryser frontvinduet igjen.

Når jeg har på AUTO knappen når motoren er varm så kommer det god å varm luft oppe og nede men bare pittelitt på sidene og da mener jeg LITE :(

Ting jeg har sjekket ut:
Jeg vet at acc ikke funker.
Har tatt en selvtest og fått opp kode 18 og 11 (har søkt på forumet her og ikke funnet ut hva de står for)

På forhånd Takk :-)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Varmeapparat/dyser

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 nov 2016, 19:39

11 er at stegmotor til luftblandingsspjeld høgre side manglar mekanisk forbindelse
18 er kabelbrudd eller kortslutning i kretsen til magnetventil, avstengningsventil varmevekslar.

Demonter og sjekk forbindelsen til luftblandingsspjeldet. Trur nok du har problemet der.
Magnetventilen og kode 18 har vel sovidt eg forstår ikkje noko med dette problemet, då funksjonen til denne er å stenge for kjølevatn i varmevekslaren når du vil kjøle ned kupeen.

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Varmeapparat/dyser

Legg inn av Tuborg » 07 nov 2016, 21:22

11 er at stegmotor til luftblandingsspjeld høgre side manglar mekanisk forbindelse

Hvordan får jeg sjekket dette?
OG. begge sidedysene pluss de to andre fungerer knallbra når jeg trykker på knappen for de :?

Kan det være at de ikke funker i kombinasjon med "defrost" at de ikke snakker sammen når bryteren er inne??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Varmeapparat/dyser

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 nov 2016, 23:00

Du må demontere hanskerommet og kikke inn bak dashbordet på stegmototane som styrer spjelda. Det er mest sansynlig feil med mekanismen som opnar/stenger spjeldet. Du ser det nok ganske greit når du demonterar deg inn på det, sjekk vedlagte link.
Det er nok slik at i det stillet spjeldet står no funkar visse funksjonar, og andre ikkje. Det er jo det autofunksjonen gjer, styrer kva spjeld som skal opne og stenge utifrå val funksjon på panelet. Når noko ein stegmotor ikkje fungerar som det er tenkt får du nok feil vidare også.

Men somsagt, demonter og du vil nok finne feilen...
Ein lite guide: http://www.econmancer.com/2008/04/saab- ... -door.html
Rett nok for venstre side (feil 08), men det er samme konseptet på høgre side.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Varmeapparat/dyser

Legg inn av saab2012 » 08 nov 2016, 18:19

Start bil og trykk inn auto og off knappen samtidig på acc klima anlegget.Det som da skjer er at klimasystemet kjører alle stegmotorene i varmeapperathuset endevegs begge veier slik at du kan følge med på hvem av dem som ikkje virker.En vil også få opp feilkode på acc display ved gjennomkjørt kalibrering.Ta bort hanskeromm for kontrollsjekk om stagene/stegmotorene flytter på seg om det er høgre side.Sannsynlig er det en defekt stegmotor

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Varmeapparat/dyser

Legg inn av Tuborg » 10 nov 2016, 21:32

Jag takker masse for svar/innspill....jeg skal sjekke ute dette,,,,jobber litt mye om dagen, så om noen få dager skal jeg få sjekket det ut :D

Flott forum BTW 8)

Svar